Beste medeforummers,
(Vooral de meer ervaren sleutelaars)
Nu, na ongeveer een half jaar, heb ik al best een aantal horloges geslachtofferd, evenals mijn bankrekening
Maar: ook al veel geleerd. Allemaal door schade en schande, maar dan blijft het je beter bij, zullen we maar denken. Ik weet nu:
ORIS wordt heel veel nagemaakt😏’ Mumbai special’…
VEERTJES zijn net vlooien. Springen als de beste, en zijn heel vervelend
SISAL is niet geschikt als atelier vloer
V D GEVEL in Tilburg heeft alles, EN veel geduld😅
GEREEDSCHAP is duur, moet je niet op bezuinigen en heb je nooit teveel
( Heb een ELMA, ultrasoon , timegrapher, triebniet, draaibank, verenwinders, persen en goede lamp)
Nu merkte ik: na schoonmaakbeurt en smering lopen een paar horloges TE SNEL!?
Eerst dacht ik, te snel lopen is eigenlijk te goed! Maar ik merk dat als ik de veerton met een houtje mee-duw, dat hij dan langzamer en beter gaat lopen. Zwaait de balans dan verder door, wat meer tijd kost? Je ziet het ook aan de amplitude natuurlijk. Ook al zijn de veren keurig schoongemaakt en van wat vet voorzien, zijn die gewoon te oud, metaalmoeheid?
Allemaal beginnersfouten natuurlijk. Ik zou graag eens met wat meer ervaren sleutelaars overleggen. Gelukkig is er ons onvolprezen forum!
Zoooo herkenbaar maar ik denk niet dat het zo eenvoudig is… laat de echte experts maar hoer op los
Heb je gecheckt op magnetisme? Kan met de gratis app van Lapsi met je iPhone. Heb ook wel eens gehad dat een horloge na het openen van de caseback opeens een kwartier per dag te snel liep. Na het demagnetiseren was het weg.
Na een servicebeurt moet je altijd opnieuw afregelen, je amplitude is anders dan ervoor dus de snelheid ook.
Wat is je amplitude nu?
Ik heb eindeloos zitten op en neer regelen van de afstelling. De amplitude verspringt regelmatig van het 140 tot boven 300🤐
O ja, demagnetiseren heb ik ook geprobeerd…
De amplitude hoort niet enorm te verspringen bij afregelen. Dan vermoed ik dat er iets niet in orde is mer de balansveer.
Mogelijk is deze verbogen geraakt bij de service en loopt deze niet helemaal vrij.
Bekijk die eens goed.
Dan is er echt wat mis. Amplitude hoort niet zo te wisselen. Smering van alle raderen en de balans nalopen
Hmmm inderdaad problematisch… dat heb ik ook met een horloge, grote golven op de timegrapher. Te snel en dan weer achter zonder her uurwerk te draaien…
Iets met de veer in de veerton? Ik ga dit draadje volgen
Ik heb ook een keer rare restaten op de timegrapher gezien veroorzaakt door incablock die net niet goed zat.
Maar het ,'meeduwen tegen de veerton ’ maakt het grote verschil! Dan denk je toch aan een slechte Veer? ( Ik heb na de her-montage van de veer nog eens de veertonbrug losgemaakt en gecheckt of de deksel goed dicht was. Daar geen problemen…)
Balanskloof en anker uitnemen en controleren of de geartrain goed loopt met aan het einde van de veerton energie er een rebound is. Ben het eens met vouwfietser, zou het gaan zoeken in de balans. Zeker met die amplitude wisselingen. Das niet goed. Deel ff een foto van je timegrapher.
Dankjewel voor dat diagnosekaartje! Altijd nuttig! Helaas zagen de resultaten er bij mij, na hééél lang priegelen met de afstelling er nog veel wilder uit. Vaak bijna verticale strepen, als een regenbui maar dan van onder naar boven, dan weer golfjes…Ik zal volgende keer wel eens fotos maken.
De werking van de aandrijfwielen was oké, en het anker switcht ook prima op en neer. Alleen het duwen tegen de veerton geeft een normaal beeld. Vreemd toch?
. Hier moest ik hard om lachen.
Ot;
Eeum. Hoe staat de veer in de regelsleutel? Heb je die goed gepositioneerd voordat je begint met afregelen? Schocksysteem goed gesmeerd?
Verre van een expert, maar ik zou het daarin zoeken. Hoe is het verschil tussen vertikaal en Horizontale meeting?
Dan zou ik eerder nog denken aan de lagering van de veerton. De kracht van de veer zou niet heel veel effect mogen hebben op het escapement en de balans. Immers een volledig opgewonden veer levert ook meer kracht dan eentje die bijna afgewonden is, maar een horloge gaat niet of nauwelijks langzamer lopen.
Groot verschil in posities.
@Dizono Ja daar heb je gelijk in. Ik heb nog extra de openingen voor de veerton schoongemaakt en gesmeerd, maar dat had geen effect. Morgen nog eens de incablocs van de balans doen…
Dankjewel! Die onderste dus, maar afgewisseld met andere.!
Dan is de opening van je regelsleutel waarschijnlijk niet goed afgesteld. Kan nog aan veel meer dingen liggen, maar ik zou hier eens naar kijken. Regelsleutel open zetten, balansveer goed in het midden leggen en vervolgens goed sluiten.
Let wel, ben zelf nog een beginner. Dus neem mijn advies niet op als een pro.