Oude wijzerplaat herstellen België

Inderdaad, die was het! :slight_smile:
Maar ik zie mezelf dus niet het horloge tot op de wijzerplaat open doen.

Heb ref. opgezocht en het is exact deze:

Dial is Engels.
Wijzerplaat in het Nederlands.

2 likes

Zoals je ziet is de wijzerplaat op een nogal ‘ahum’ amateuristische manier gerestaureerd…

3 likes

Zo te zien een 5xx serie automaat.
Daar is veel voor te vinden op de baai.

Nu pogen het nummer in de kastbodem te achterhalen.
Daarmee en met google is veelal te vinden hoe het hoort te zijn.

Dan is het zoeken, zoeken, zoeken…

1 like

562 serie
14763 op achterkant deksel.

1 like

Wow. Dat gaat een klus worden. De “12” - indexen zitten ook niet perfect uitgelijnd, de ene hoger dan de ander. Je kunt ook accepteren wat je hebt en 'm gewoon gaan dragen.

Uurwerk een keertje laten servicen is geen slecht plan als je geen historie weet.

Hier een kaartje van horlogemakers, zowel prof, semi-prof en ex-prof :innocent:, van voornamelijk Nederland maar ook enkele in België.

Inderdaad, erg slordig en erg jammer, want verder vind ik het een zeer leuk horloge. Maar ik draag het niet omwille van deze mislukte wijzerplaat. Daar wil ik nu verandering in brengen. :slight_smile:

In dat geval echt overnieuw laten doen, Causemann lijkt de beste optie. Ik wil de plaat wel verwijderen voor je en de set weer retour sturen, maar dat wordt een hele operatie want de plaat en wijzers moet ik ook weer terug monteren. Kijk even op het kaartje of je iemand vindt bij je in de buurt.

Ik kan wel meteen het uurwerk servicen mocht je niemand in Vlaanderen vinden. :wink: :innocent:

1 like

Wat is daar de reden van? Sentimentele waarde?

In het deksel staat een met stift geschreven datum, 28-06-17. Ik vermoed dat dat laatste service is geweest.

1 like

Yes

Dan heb je vast ook een foto van het uurwerk! Ik ken ze goed hoor, maar voor een indruk allicht.

Ook mooi dat er een stift gebruikt is. Vroeger werd er vaak een datum en nog wat meer on-ontcijferbaars in het deksel gekrast. :worried:

Bedankt voor de hulp! Heb ondertussen rond Gent 2 adressen gevonden, zal daar eerst eens luisteren.

1 like

2 likes

Goed doorleefd uurwerkje, maar ik zie geen schokkende roest of vuil. Maar na 5 jaar zou ik dit wel meteen mee laten pakken.

Bedankt voor de tips. De herstelling van de wijzerplaat zal ik dan waarschijnlijk apart moeten doen van het onderhoud. En in het buitenland :wink:

Ik zie krassen en dolgedraaide schroeven.

Is dat van jaar in jaar uit periodiek onderhoud of meer het eenmalige werk van een prutser?

(Ik heb hier verder geen verstand van hoor, ik lees altijd mee om wat van te leren)

1 like

Welcome to the world of vintage! Ik zie hier niks geks en ik heb een paar dozijn van deze calibers gedaan. Veel horlogemakers zijn/waren nu eenmaal “snelsnelsnel” en dat vertaalt zich naar een woud van volstrekt onnodige krassen. Maar dat zie ik letterlijk altijd, behalve bij NOS-uurwerken.

Er staat nu een NOS-uurwerk in het blauwe deel, door mij geserviced. Nog zelden eerder zo’n krasvrij uurwerk gezien uit deze tijd (rond 1970).

Mijn streven is het altijd om er in elk geval geen enkele kras bij te laten komen. Of een schroef dolgedraaid is, kun je niet zien overigens.

4 likes

Oh oke, dankjewel voor je uitgebreide antwoord :+1:
Weer wat geleerd. Ik bedoelde trouwens niet het schroefdraad maar beschadigde sleuven van de schroefjes.

1 like

Je zou anders eens contact kunnen opnemen met Raymond Meeus in Antwerpen.

Doet aan wijzerplaat herstellen

2 likes