Oude zakhorloges

Bij het uitkammen van oude spullen van mijn grootouders heb ik een zakhorloge gevonden.
Ik ken hier verder helemaal niks van en ik zou graag wat meer te weten komen over de herkomst ervan. Goede, duidelijke foto’s heb ik nog niet kunnen maken, helaas. Ik hoop dat iemand van jullie mij wat wijzer kan maken op basis van mijn beschrijving.

Het gaat om een horloge waarbij de wijzerplaat direct zichtbaar is, dus zonder deksel.

Het horloge heeft een witte wijzerplaat met delftsblauwe Arabische cijfers, krullerige wijzers en een aparte secondenwijzerplaat. Verder geen versiering op de wijzerplaat.

Het deksel aan de achterkant is versierd met guirlandes en bloemen heeft in het midden een schildje waar de letters B.M. ingegraveerd zijn. (Het lijkt mij dat deze er achteraf zijn ingekrast.)

Bij het openen van het deksel ziet men aan de binnenkant ervan een pauwtje met daaronder 0.800. Hiervan ken ik ondertussen de betekenis.

Links daaronder staat een halve maan met een kroontje, rechts een sierlijke band met het woord “Extra” erin. Eronder het nummer 15933 14.
Verder staan er rondom rond nog dingen gekribbeld, een soort van cijfertjes, ik vermoed ook nadien erin gekrast???

Als ik het tweede deksel open, staat hierin weer een band met het woord “Extra” en dit komt ook nog eens terug op het raderwerk. Verder staat in het tweede deksel nog eens bovenstaand nummer en daaronder staat “Metal”.

Tussenin het raderwerk staat nog een nummer nl. 16383 14.

Kan iemand van jullie mij wat meer vertellen over dit horloge op basis van mijn beschrijving?

Alvast bedankt!!

Zelfs zonder foto is er nog wel iets van te vertellen.
De halve maan en de ster is het merkteken van Phenix Watch co.
Ze gebruikten behalve hun eigen naam ook ongeveer 15 andere Merknamen en een daarvan was Extra.
Als er een pennetje naast de kroon zit is het horloge gebouwd zo ongeveer tussen 1900 en 1915.
Zonder dat drukpennetje vanaf 1915 tot ongeveer 1950, maar aangezien de kast van zilver is gok ik op 1915-1920.( het binnendeksel is van metaal )
De ingekraste cijfertjes zijn codes van de horlogemakers die ooit eens een reparatie hebben uitgevoert.

Heel erg bedankt!! Wist helemaal niet dat er zoveel uit af te leiden was!
Er zit inderdaad een drukpennetje op.

Mooiste is natuurlijk een of meerdere foto’s.
Elders op het forum staat hoe dat moet.

Oke hier een poging om een paar duidelijke foto’s van het horloge te plaatsen:

De foto’s zijn goed gelukt, het zakhorloge ziet er prima uit.(tu)
Als je het drukknopje indrukt kun je de wijzers verstellen door aan de kroon te draaien.
Ik heb me in een ding vergist en dat is de Halve maan met het kroontje, dat is een zilvermerk. ( Duits zilvermerk )
Voor de rest is het dus een Phenix produkt onder de naam "Extra ".
Hier is een afbeelding van de Extra uurwerken uit 1895.
Het uurwerkje dat in het zakhorloge zit zie je in de midelste rij links.