Oude zooi en ook een tikkie gecompliceerd!

Dit horloge heb ik al enige tijd geleden overgenomen maar was er nog niet aan toe gekomen dit te posten.

Het betreft hier een gouden savonette van Invicta met Quarter repeater en flyback chronograph, gemaakt c.a. 1900.

Het horloge kwam bij mij op verzoek van een kennis om deze na te kijken, met als uiteindelijk doel het horloge op ebay te zetten ná reparatie, het liep zo ineens niet meer en ook de vraag om te kijken voor passende glazen.

Ik kwam er al vrij snel achter dat er iets niet in orde was met de ontsnapping van het anker.
Vervolgens keek ik nog eens met een loupe en ja hoor… de schuldige bleek een losse palletjewel van het anker, en gelukkig lag de steen nog onder de betreffende kloof:

De schellak waarmee de steen vastgekit was had het opgegeven.
Dusss wat doen we daarmee, hmm… boeken opsnorren…
Men behoort in dergelijke gevallen voorzien te zijn van een stukje gereedschap waarin het anker geplaatst en verhit kan worden, dit zodat je met een schilfer schellak een draadje in de holte laat smelten en de steen tegelijkertijd erin manouvreerd.
Daarnaast moet ook vaak de positie van de steen nagecorrigeerd worden, dit zodat deze goed in en uit het anker ontsnapt.
Ja ja… dacht ik “alsof me dat uberhaupt zou lukken” schellak wordt al snel te bros waneer je het te lang verhit, bovendien ben ik niet zo vingervlug op een dergelijk klein speelveld.

De andere steen bleek nog muurvast te zitten en aangezien ik niet over een dergelijke tool de beschikking heb besloot ik anders te werk te gaan.
Schellak wordt ‘naast dat het kan smelten’ vloeibaar in alcohol, ik heb dus een stukje laten oplossen totdat ik een stroopvormige substantie overhield.
Vervolgens heb ik met alcohol en een penhoutje voorzichtig de oude lak verwijderd van de steen.
Daarna de holte van het anker voorzien van een dun laagje vloeibare schellak en de steen weer ingeschoven tot het eind ( met behulp van een pincet van messing heb ik de steen vastgehouden, met een stalen pincet loop je namelijk de kans dat er stukjes afspringen)
Ik heb het anker daarna mbv Rodico op een aambeeldje geplakt en zo dat de steen niet kon verschuiven en een nachtje laten uitharden.

De volgende ochtend bleek deze weer stevig vast te zitten en bij terugplaatsen van het anker getest of deze naar behoren ontsnapt door met een penhoutje het anker ‘handmatig’ naar links en rechts te laten springen:

Ik bleek enorme mazzel te hebben dat de steen in een keer goed zat en bij het terugplaatsen van de balans zag ik een zeer keurige en dankbare balansuitslag!
Daarna heb ik de zaak een beetje schoongemaakt en nieuwe olie gegeven, de kast gepolijst en voorzien van een origineel dun savonettegals aan de voorzijde en een kunstof glas aan de uurwerkzijde (ik zit niet zo te wachten op glassplinters in het uurwerk).

Uiteindelijk nog wat kleinigheden verholpen te hebben bleek ik toch een beetje verknocht geraakt aan het horloge dus heb ik tegen een net bedrag deze vervolgens van hem overgenomen, per slot van rekening was de eigenaar toch van plan het te verkopen.

Enough chit chat… pics:

Deksel open: prachtige puntgave emaille plaat, met de hand geschilderde indexen:

Voorste springdeksel dicht:

Stofdeksel uurwerk:

De machinekamer:

Onder de wijzerplaat:

Filmpjes van het horloge in actie:
1:

2:

Ben er best trots op dit in de verzameling te hebben :wink:

1 like

Mijn complimenten voor de foto’s/filmpjes en uitleg, echt prachtig (tu)
Het horloge mag er ook zijn!

mvg, Frans

Da’s nogal een andere Invicta dan tegenwoordig :smiley:

Wat een prachtig uurwerk zeg, en wat goed dat het weer naar behoren functioneerd. Chapeau!

Groeten,

Martin

Och, wat mooi toch!
'k Ben er stil van.

Knap staaltje werk., ik ben jaloers!
en leuk verteld en voorzien van leuke film, het lijkt wel een treinovergang zo mooi die belgeluiden.

De filmpjes doen het horloge eer aan …
Fantastisch.

Zakuurwerk is gewoonweg in prachtige staat, zo te zien.
Heb ik nog nooit gezien…

Een vraagje, waarvoor dient het belgeluid? Enige functie?

Terwijl je bezig bent:
hoe laat je het deksel openspringen? (op het knopje bovenop de kroon?)
En de tijdopnamefunctie? (start:1 x drukken, stop: nogmaals drukken, terug op 0: nogmaals drukkken?

En dan nog één vraagje: Hoe verzet je het uur?

Ja, ik weet graag hoe dingen functioneren en in mekaar zitten :wink:

Die bel is de repetitie.

Erg handig voor 's nachts :wink:

Mathias Schreef:

Die bel is de repetitie.

Erg handig voor 's nachts :wink:

Matthias slaat de spijker op zijn kop, wellicht ook van dienst voor de blinde medemens.

@Stijl1976

Gepost door: Stijl1976 (IP gelogd)
Datum: 28 oktober 2009, 18:55

Zakuurwerk is gewoonweg in prachtige staat, zo te zien.
Heb ik nog nooit gezien…

Een vraagje, waarvoor dient het belgeluid? Enige functie?

• Het is geen wekker maar slaat op aanvraag de verstreken uren en kwartieren, rondt 1900 had menigeen nog geen electra en om een kaars aan te steken voor je kon zien hoe laat het was is ook weer een geklungel…
  • Voor de dandy? In de betere kringen was het wellicht ook ‘not done’ om je klokje elke keer demonstratief uit je vest te halen om te checken hoe laat het was. Althans dit heb ik wel eens gelezen, of het waar is…

Terwijl je bezig bent:
hoe laat je het deksel openspringen? (op het knopje bovenop de kroon?)
En de tijdopnamefunctie? (start:1 x drukken, stop: nogmaals drukken, terug op 0: nogmaals drukkken?

• Correct!

En dan nog één vraagje: Hoe verzet je het uur?

• Hendeltje bij de 4 omhoogklikken en de kroon draaien, kroon kan niet uitgetrokken worden.

Ja, ik weet graag hoe dingen functioneren en in mekaar zitten

• ik ook en daar is niet mis mee :wink:

Mijn beste,

Wat een uitstekend en prettig te lezen verhaal. Het verhaal van een horloge met een geschiedenis, een bewogen geschiedenis van leven en (schijn )dood.
En dan de meesterhand zelf, welke zich hier op miraculeuze wijze heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van een ‘ogenschijnlijk hulpeloos stukje uurwerk’ , tot een werkelijk schitterend horloge. Grote klasse!!

“Materiam superabat opus”!!
(het vakmanschap overtreft de materie)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Prachtige klok.(tu)
Die heb je mooi onder handen genomen.
Dit zakhorloge behoord wel tot de duurdere klasse.
Het verwonderd me dat je genoeg plaats hebt, voor een glasring met glas aan de achterkant.
Daar hoord toch niets te zitten ?
Groeten, Chris.

Schitterend.

Proficiat voor de restauratie

Ludwin

Hoi,

Dat zou je wel verwachten inderdaad dat er geen plek voor is, toch is het origineel en het komt ook weinig voor.
Het is ook beslist geen plat horloge :wink:

diashock Schreef:

Prachtige klok.(tu)
Die heb je mooi onder handen genomen.
Dit zakhorloge behoord wel tot de duurdere
klasse.
Het verwonderd me dat je genoeg plaats hebt, voor
een glasring met glas aan de achterkant.
Daar hoord toch niets te zitten ?
Groeten, Chris.

Erg mooi, bedankt voor het delen!

Een plaatje!(tu)
dat geldt voor het Horloge én de plaatjes.
Gefeliciteerd met deze aanwinst.

gr Ron

Hallo Mario,
Dit heb je mooi opgelost.

Een gouden trucje; wanneer een ankersteen is losgekomen, zit er nog altijd de oude gellak op de anker/steen. Neem van een polsuurwerk een oude veertrommel en leg de anker met de as in het gat van de veertrommel en het veiligheidsmes (vinger die in de plateau grijpt) omhoog zodat de anker volledig plat komt te liggen op de trommel. Wanneer je nu een correctie moet uitvoeren aan de paletten, verwarm eerst de veertrommel zonder anker op met een aansteker, moet niet zeer warm zijn en leg de trommel neer en leg direct de anker in de positie zoals eerder beschreven, direct begint de gellak te smelten en kan je zo de paletten bijstellen met een kleine oliegever of iets dergelijks, iets wat tussen de steen en de anker kan. De veertrommel kleurt wel zwart door het opwarmen maar kan geen kwaad.De opgewarmde trommel niet op de werkbank leggen, werkoppervlak smelt door warme trommel.
Oefen eerst eens op een oude anker.
Meestal hoef je ook geen gellak bij te voegen omdat er meestal genoeg opzit.
Ik kan je altijd wel eens gellak bezorgen op een rikketik of zo.

Ik heb ook een Invicta zakhorloge en is toendertijd geschonken geweest door het koningshuis aan een minister, vandaar de inscriptie in de bodem. Maar caliber is wel verschillend. De mijne is 58mm, dus het groot formaat.
Hier wat foto’s.

1 like

WOW ::o Wat verschrikkelijk gaaf Mario

Het is echt een super mooi horloge geworden (tu) Knap gedaan.

Dank u dank u !

Deze tip zal ik zeker eens uitproberen, jouw exemplaar ziet er ook zeer fraai uit zeker met die prachtige romijnse aanduidingen op de plaat, schitterend gewoon!
De vorm van de bruggen wijkt inderdaad af met die van mij, de centrifuge is daarentegen weer exact hetzelfde.
Ik heb wel eens gelezen dat de de firma LePhare deze uurwerken maakte voor verschillende merken waaronder ook Audemars, of dit klopt weet ik niet.
Indien wel zou het toch een teken zijn dat het niet de minste horloges waren qualitatief gezien?

Freddy Schreef:

Hallo Mario,
Dit heb je mooi opgelost.

Een gouden trucje; wanneer een ankersteen is
losgekomen, zit er nog altijd de oude gellak op de
anker/steen. Neem van een polsuurwerk een oude
veertrommel en leg de anker met de as in het gat
van de veertrommel en het veiligheidsmes (vinger
die in de plateau grijpt) omhoog zodat de anker
volledig plat komt te liggen op de trommel.
Wanneer je nu een correctie moet uitvoeren aan de
paletten, verwarm eerst de veertrommel zonder
anker op met een aansteker, moet niet zeer warm
zijn en leg de trommel neer en leg direct de anker
in de positie zoals eerder beschreven, direct
begint de gellak te smelten en kan je zo de
paletten bijstellen met een kleine oliegever of
iets dergelijks, iets wat tussen de steen en de
anker kan. De veertrommel kleurt wel zwart door
het opwarmen maar kan geen kwaad.De opgewarmde
trommel niet op de werkbank leggen, werkoppervlak
smelt door warme trommel.
Oefen eerst eens op een oude anker.
Meestal hoef je ook geen gellak bij te voegen
omdat er meestal genoeg opzit.
Ik kan je altijd wel eens gellak bezorgen op een
rikketik of zo.

Ik heb ook een Invicta zakhorloge en is
toendertijd geschonken geweest door het
koningshuis aan een minister, vandaar de
inscriptie in de bodem. Maar caliber is wel
verschillend. De mijne is 58mm, dus het groot
formaat.
Hier wat foto’s.

http://i6.photobucket.com/albums/y245/Gerdatic/DSC
00092.jpg

00093.jpg

00094.jpg

00095.jpg

00096.jpg

00097.jpg

00098.jpg

Wooow wat gaaf!:~

Die bel vind ik fantastisch!

Veel plezier ermee:)-D

Gr. Mark

Hoi Mario,
Dit horloge slaat op een gong in dit geval twee gongen een voor de uren en een voor de kwartieren. Op het ogenblik heb ik er een in reparatie met een minuutrepetitie. Daar zitten ook twee gongen in maar daar wordt voor de minuten op de twee gongen om en om geslagen. Alleen de balanstap is gebroken, het chronograaf gedeelte mist een of twee lichters en het regelorgaan van het slagwerk mist. Maar dat is allemaal wel te repareren. Een ankercorrector zie nog wel eens voorbij schuiven op Ebay duitsland voor niet te veel geld.
Veel plezier met je zakhorloge.
Groeten Martin Meijer.