Dit horloge heb ik al enige tijd geleden overgenomen maar was er nog niet aan toe gekomen dit te posten.
Het betreft hier een gouden savonette van Invicta met Quarter repeater en flyback chronograph, gemaakt c.a. 1900.
Het horloge kwam bij mij op verzoek van een kennis om deze na te kijken, met als uiteindelijk doel het horloge op ebay te zetten ná reparatie, het liep zo ineens niet meer en ook de vraag om te kijken voor passende glazen.
Ik kwam er al vrij snel achter dat er iets niet in orde was met de ontsnapping van het anker.
Vervolgens keek ik nog eens met een loupe en ja hoor… de schuldige bleek een losse palletjewel van het anker, en gelukkig lag de steen nog onder de betreffende kloof:
De schellak waarmee de steen vastgekit was had het opgegeven.
Dusss wat doen we daarmee, hmm… boeken opsnorren…
Men behoort in dergelijke gevallen voorzien te zijn van een stukje gereedschap waarin het anker geplaatst en verhit kan worden, dit zodat je met een schilfer schellak een draadje in de holte laat smelten en de steen tegelijkertijd erin manouvreerd.
Daarnaast moet ook vaak de positie van de steen nagecorrigeerd worden, dit zodat deze goed in en uit het anker ontsnapt.
Ja ja… dacht ik “alsof me dat uberhaupt zou lukken” schellak wordt al snel te bros waneer je het te lang verhit, bovendien ben ik niet zo vingervlug op een dergelijk klein speelveld.
De andere steen bleek nog muurvast te zitten en aangezien ik niet over een dergelijke tool de beschikking heb besloot ik anders te werk te gaan.
Schellak wordt ‘naast dat het kan smelten’ vloeibaar in alcohol, ik heb dus een stukje laten oplossen totdat ik een stroopvormige substantie overhield.
Vervolgens heb ik met alcohol en een penhoutje voorzichtig de oude lak verwijderd van de steen.
Daarna de holte van het anker voorzien van een dun laagje vloeibare schellak en de steen weer ingeschoven tot het eind ( met behulp van een pincet van messing heb ik de steen vastgehouden, met een stalen pincet loop je namelijk de kans dat er stukjes afspringen)
Ik heb het anker daarna mbv Rodico op een aambeeldje geplakt en zo dat de steen niet kon verschuiven en een nachtje laten uitharden.
De volgende ochtend bleek deze weer stevig vast te zitten en bij terugplaatsen van het anker getest of deze naar behoren ontsnapt door met een penhoutje het anker ‘handmatig’ naar links en rechts te laten springen:
Ik bleek enorme mazzel te hebben dat de steen in een keer goed zat en bij het terugplaatsen van de balans zag ik een zeer keurige en dankbare balansuitslag!
Daarna heb ik de zaak een beetje schoongemaakt en nieuwe olie gegeven, de kast gepolijst en voorzien van een origineel dun savonettegals aan de voorzijde en een kunstof glas aan de uurwerkzijde (ik zit niet zo te wachten op glassplinters in het uurwerk).
Uiteindelijk nog wat kleinigheden verholpen te hebben bleek ik toch een beetje verknocht geraakt aan het horloge dus heb ik tegen een net bedrag deze vervolgens van hem overgenomen, per slot van rekening was de eigenaar toch van plan het te verkopen.
Enough chit chat… pics:
Deksel open: prachtige puntgave emaille plaat, met de hand geschilderde indexen:
Voorste springdeksel dicht:
Stofdeksel uurwerk:
De machinekamer:
Onder de wijzerplaat:
Filmpjes van het horloge in actie:
1:
2:
Ben er best trots op dit in de verzameling te hebben