Oudejaarsknaller.....Brietling reparatie

Een tijdje geleden had Stefanmol een breitding met wat problemen.
De chronograaf deed het niet goed en was ook niet te resetten, een druk op de knoppen liet alleen de wijzers een stukje verder springen.

Hij durfde hem niet op te sturen na wat speurwerk over het forum ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,65205,page=1 en http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,64138,page=1 ) dus heb ik me er over ontfermt :smiley:

Ik kende het model niet, ik ben niet zo op de hoogte van al dat bling spul :smiley:

Na een hele middag zitten neuzen en snuffelenā€¦ik kwam hem nergens op het net tegen alleen op marktplaats stond er eentje die er verdacht veel op leek en voor een hele schappelijke prijs: 80 euro, daar kun je niet veel voor reparerenā€¦toch (tu)

Ik had me de afwerking van dat dure spul toch wel wat beter voorgesteld

We zijn maar eens voorzichtig begonnen met hem open te maken:

Huh ? Daar had ik toch meer van voorgesteldā€¦meer iets in de trand van:

Het zal toch niet waar zijn ? Hebben we hier toch niet met een Fake te maken ? ::o
Na wederom lang speuren op het net kon de conclusie niet anders luiden alsā€¦FAKE (td) !!

Voorzichtig heb ik Stefan dit gemeldā€¦Stefan had acuut wat extra zuurstof en valium tabletjes nodig. Al zijn gespaarde centjes in een keer wegā€¦X(

Wat nu ?

Nou hadden we al eens eerder een Fake Seiko (ofwel Feiko) naar de eeuwige jachtvelden gestuurd :smiley:

Stefan wilde het horloge niet meer terug, dat kon ie niet nog eens aanā€¦:sunglasses:
We hebben besloten om deze fake een laatste rustplaats te bieden, voorafgegaan door een ceremoniƫle en grondige demontage.

Laten we eens heel voorzichtig met een ijzerzaagje beginnen. Fake of niet, het blijft een vreemd gevoel om een horloge moedwillig te gaan vernielen :wink:

Langzaamaan iets minder voorzichtig, de kast is zo zacht als boter. Ik was altijd van mening dat RVS (in dit geval verchroomd messing) harder wasā€¦:smiley:

Het eerste deel van de ontmanteling is bereikt:

Nu nog even door het uurwerk heen bijten, hier zat nog wel wat weerstand:

Leuke details, het anker, de balans, de balansveer en de deksel van de veerton, althans de restanten daarvan, zijn goed te zien.

Nog effe doorbijten:

En klaar:
Helemaal gereed om in het archief te belandenā€¦(tu)

De beste wensen voor 2008 in alle opzichten (tu)

Blijft leuk om die fake-sloop draadjes te lezen! Wel heel erg voor Stefanmol als hij voor dit exemplaar echt de hoofdprijs heeft betaald!

Hmmm, weet je zeker dat-ie fake was? volgens mij zag-ie er wel origineel uitā€¦

Wow, Lucien, je bent een echte horlogemaker ! :smiley:

Euhā€¦ik zie wel de ā€œvoorā€, maar waar is de ā€œnaā€ ??? :smiley:

Goh, maar zulke fakes, dat ZIE je toch gewoon ?
Bij de voorkant begon ik al te twijfelen, maar bij het zien van de achterzijde wist ik het helemaal.

UPDATE: Deze is echt HELEMAAL fout - ben eens op de site gaan kijken !
( Ik ken Breitling nu redelijk goed, maar heb helemaal geen interesse in B for B )

Hopelijk heeft Stefan er ook een beetje een ā€œfakeā€ prijs voor betaald, want als je ziet wat de Breitlings for Bentley kostenā€¦ :frowning:

En ik vind die serie eigenlijk helemaal niet mooiā€¦

Hahaha roflmao!!!

Fantastische restauratie Lucien ā€¦ (tu)

Hij ziet er nu vƩƩl beter uit dan ervoor !!! :smiley:

Nu 'm nog te koop zetten op Marktplaats.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Lullig voor Stefan.
Maar eerlijk gezegd kan ik wel zien dat het een fake is.
Aan de voorkant en helemaal aan de achterkant.

Maar volgens mij met jouw horlogekennis Lucien zag jij al vanaf 10 meter dat het een fake was tochā€¦:stuck_out_tongue:

Wel balen hoor! Weer een forumlid gefopt. Dit geeft toch maar weer aan dat we erg voorzichtig moeten zijn bij de aanschaf van onze horloges en het besteden van ons zuur verdiende (euro)centen. Zeker bij de populaire (duurdere) merken. Waar had Stefan dit exemplaar vandaan? Dan zijn wij ook weer gewaarschuwd.
Er is een heleboel expertise op dit forum m.b.t. echt en fake en ook op internet. Is er een manier om dit toegankelijk te krijgen voor de met wat minder kennis bedeelde forumleden, zoals ik? Ik bedoel, hoe kunnen wij ons ook wapenen tegen dit soort praktijken. Het gaat dan met name om de aanbiedingen die op internet gedaan worden.
Wie weet, wil ik ook wel eens een Omega of Rolex aanschaffen, maar in mijn geval denk ik dan dat ik dan maar bij de gevestigde juweliers moet aankloppen. Maar op eBay zie je ook veel spul langskomen en dat zal toch echt niet allemaal fake zijn, toch? En daar zijn nu juist de leuke ā€œklappersā€ te maken:). Maar die zijn dan weer voor de echte kenners! Wat is het leven soms toch lastig en ingewikkeld:(.
Je ziet maar weer: kennis is macht!

Groeten, Tom Vreeken.

leuke reportage Lucien!! jammer voor Stefanā€¦
dit klokje kreeg wat hij verdient!!

Groet Arno.

Mooie reportage! Hoewel ik ze toch liever een kopstoot van een 223 zie krijgen :wink:

Leuke reportage! Ik neem aan dat Stefan ook al lang het gezien dat het een fake was, ik bedoel als je de wijzerplaat zietā€¦

Grappig om te zien dat 'ie precies door de midden is.

ā€¦ sterkte

leuke reportage en weer een tijdige ā€œtussentipā€ om ons maar weer
eens te waarschuwen voor de neppers op marktplaats, ebay, etc.
Wel sneu voor Stefan.

PS je kon het eigenlijk al aan de naam van dit draadje lezen :stuck_out_tongue:

wel heel erg sneu voor Stefan, maar de ā€œLucien Final Solutionā€ is weer buitengewoon kostelijk cq geniaal

Bedankt voor de post!

Groet,
Paul

volgende keer misschien een Dremel gebruiken ipv een ijzerzaag ?

Ik hoop dat Stefan niet echt erin getrapt is. Dat zou ik echt heel sneu voor hem vinden.

Bas

Wel jammer hoor, van mijn investering :smiley:

Ach al te veel kun je niet verwachten voor 25euro in de kroeg toch? Ik stel jullie medeleven erg op prijs maar ik ben blij dat ik er niet echt ingetrapt ben (zie ook http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,48619,48619#msg-48619). Op de buckle van de band die er orgineel bijzat stond overigens echt Brietling. Nog net niet zo erg als de dialinscriptie SWISS MAD waar je ook wel eens van hoort :D.

Lucien super bedankt voor je geniale uitwerking en een geweldig nieuwjaar (de rest hier op het forum bij deze ook trwns).

Groeten,

Stefan

Prachtig verhaal en het halve forum (mijzelf incluis) tuint er in :smiley:

Als dit een voorteken is van wat ons het komende jaar te wachten staatā€¦

Stefan en Lucien bedankt!

Nou zeg, ik zal nog eens mijn medeleven tonen;), mooie boel hoor!

Blijft toch staan dat het niet voor iedereen op dit forum altijd duidelijk is of er een fake in het spel is of niet.

Nu, doe voorzichtig met de oliebollen en verslik je niet in de vuurpijlen! Prettige jaarwisseling!

Groeten, Tom Vreeken.

tjvreeken Schreef:

Nu, doe voorzichtig met de oliebollen en verslik
je niet in de vuurpijlen! Prettige jaarwisseling!

Groeten, Tom Vreeken.

Huh ? Vandaar dat er zoveel ongevallen gebeuren bij onze Noorderburen ! :smiley:
Steeds goed de gebruiksaanwijzing van de oliebollen lezen !!! (:smiley:

Een waardig uiteinde !! :slight_smile:

groet
Mark