Ouder horloges

Beste lezers,
Na een erfenis van een oma die nogal van bewaren hield, hebben we nog een aantal horloges gevonden. Echter weet ik niks van deze horloges en vraag ik me af of iemand hier mij iets meer over kan vertellen. Een zentra horloge en twee Ancre zakhorloges. Het Zentra horloge loopt nog maar verkeerd in slechte staat. De twee zakhorloges lijken niet te werken. Als mede horloge liefhebber hoop ik dat iemand mij iets meer kan vertellen!

2 likes

Van het zakhorloge met Romeinse cijfers is het mij gelukt het uurwerk te bekijken.

De zentra is prachtig! Ik zou hem zeker opknappen

Welkom hier bij HF !
Ik heb geen idee.

Voor het zakhorloge met de Romeinse cijfers schat ik in dat hij van rond de eeuwwisseling is, circa 1900. Dat is te zien aan het uurwerk en het mechanisme voor het verzetten van de tijd. Het andere zakhorloge is jonger en komt vermoedelijk uit de jaren 20, gezien de stijl van de wijzerplaat en de wijzers. Ook het mechanisme voor het verzetten van de tijd is moderner: zonder het knopje op half één. De uurwijzer lijkt te ontbreken. Het polshorloge is volgens mij uit de jaren 30 en is, voor zover ik kan beoordelen, voorzien van lume op basis van radium. Ik zou daarom afraden om zelf te proberen het horloge te openen. Toentertijd is de Zentra een herenhorloge geweest. De kroon lijkt me niet origineel. Van het drietal lijkt me persoonlijk de Zentra het beste om op te laten knappen.

ik heb me altijd afgevraagt als dat radio active erg gevaarlijk is als het uit de kast komt :sweat_smile:

Ik kan je uit de droom helpen: het is zeer gevaarlijk voor de gezondheid. Met name als de stofjes lume in de luchtwegen terecht komen. Draag je het horloge gewoon, dan is het risico beperkt. Het is met name bij het open maken en onderhouden wat een dergelijk horloge.

Uhm had ik eigelijk ook wel verwacht wist dat als het in het hooge zelf zit niks mee kan gebeuren maar als je hrt dus in ademt of aanraakt is het dus giftig :sweat_smile:

1 like

Precies!

Poeh!

Dat rechter zakhorloges is echt super mooi! De wijzerplaat lijkt er ook nog een goed uit te zien. :heart_eyes: