Ik heb een aantal ouderwetse bandjes op de kop getikt welke bedoelt zijn om door hele smalle openingen geleid te worden om ze daarna pas vast te lijmen… maar ik krijg ze niet vastgelijmd, op internet lees ik iets over “glue activator” die nodig zou zijn bij dit soort bandjes. Iemand tips?
Zou de lijm na zoveel tijd nog werken? In mijn ervaring veroudert lijm en is het daardoor, eenmaal lange tijd vastgelijmd óf juist nooit meer zonder schade los te krijgen óf gaat het op een gegeven moment uit zichzelf los.
Activator is wat je gebruikt om cyanoacrylaatlijm (secondenlijm) sneller te laten hechten/drogen (‘to cure’ in het Engels), met name bij de (middel)dikke varianten die veel langer dan een paar seconden nodig hebben om te hechten.
Ik dacht dat je deze gewoon met contactlijm kon lijmen?
Van de bandjes zoals je ze hier laat zien, is de lijm te activeren met een penseeltje met wat aceton vloeistof. Gezien de waarschijnlijk flinke leeftijd zou ik echter op de werking van de lijm niet vertrouwen maar de plakdelen gewoon opnieuw insmeren met deze lijm:
Let op: Transparant! Niet de gewone bruine bisonkit gebruiken!
Ik gebruik deze Bison transparantlijm al jaren voor leer en leren bandjes en heb er zeer goede ervaringen mee. Ook deze ouderwetse ‘open ended’ voorgelijmde bandjes, die bedoeld zijn voor horloges met een vaste verbindingsstang tussen de lugs (fixed lugs) laten zich met Bison transparant uitstekend vast lijmen. Let op: losmaken is er daarna niet meer bij!
Succes.
Is dat Haags Lex?
goede tip. Ik heb ook nog van dat oude spul liggen.
Nee dat was een dikke vingers tiebvaut… inmiddels gerepareerd.
Beide kanten met penseeltje insmeren 5 minuten drogen en dan plakken.
Blijft de 1e 50 jaar wel zitten.
De oude types hebben een lijmlaag die met Aceton geactiveerd moet worden
De moderne kunnen vaak met water…