Oudje: Secondewijzer loopt wel maar uur- en minutenwijzer niet

Beste forumleden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik actief was op dit forum. Ik ben een jonge hobbyist die vintage horloges verzamelt, reinigt en kleine reparaties uitvoert.
De kroon van mijn oudste (1940) horloge raakt af en toe los en deze is dan weer gemakkelijk vast te zetten. Vandaag was dat ook het geval en heb ik de kroon weer vast gezet. Helaas kwam ik er al snel genoeg achter dat het horloge na deze kleine reparatie de tijd niet meer aangeeft, de secondewijzer loopt goed en het uurwerk tikt prima. Zowel de uur- als minutenwijzer lopen niet. Ik weet niet zeker of dit probleem verband houdt met de reparatie van de kroon. Ik heb de wijzerplaat losgehaald om te kijken naar de tandwieltjes voor deze wijzers, deze zitten goed op hun plek. Hierbeneden enkele fotoā€™s van het horloge. Herkent iemand van jullie dit probleem? Al het advies is welkom.



Alvast bedankt!

Teun

1 like

Hoi Teun,

Ik heb hem even verplaatst naar Vintage want daar hoor deze wel thuis. En daar zitten ook de experts.

Succes met je horloge!

Gr, Nils

Bedankt, ik was net bezig met het verwijderen in ā€˜ā€˜algemene horlogepraatā€™ā€™. Ik heb inmiddels genoeg informatie gekregen via het forum (:slight_smile:

1 like

Je moet de chaussƩe sluiten : de pijp waarop de minute wijzer vastzit moet een beetje op de onderste binnen as klemmen :wink:
Maar niet te veel : om de uur te zetten moet het toch een beetje kunnen glijden.

1 like

In ABN (sorry Bruno :wink: ) : De minuutpijp moet een klein kneepje hebben. Gebruik hiervoor wel de daartoe bestemde Bergeon-tang met ingebouwde ā€œstopā€. Enige ervaring is zeer wenselijkā€¦ Eerst afnemen met de groene Presto! Geen idee waar ik het over heb? Dan niet aan beginnen.

4 likes

Niet sorry, maar bedankt dat je helpt :wink:

Wederom hartelijk dank voor jullie hulp heren, ik heb hier zowel geen ervaring mee alsmede het juiste gereedschap in huis. Ik laat het even bij een horlogemaker doen die hier wel het juiste gereedschap voor heeft. wat mag een dergelijke Ā“Ā“reparatieĀ“Ā“ (enkel het chaussĆ©e sluiten) kosten?

Deze keer ben ik sorry : ik doe het zelfs, en ken de prijzen al hier in BelgiĆ« niet, dus voor Nederland kan ik niets zeggenā€¦