Oudje: Secondewijzer loopt wel maar uur- en minutenwijzer niet

Beste forumleden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik actief was op dit forum. Ik ben een jonge hobbyist die vintage horloges verzamelt, reinigt en kleine reparaties uitvoert.
De kroon van mijn oudste (1940) horloge raakt af en toe los en deze is dan weer gemakkelijk vast te zetten. Vandaag was dat ook het geval en heb ik de kroon weer vast gezet. Helaas kwam ik er al snel genoeg achter dat het horloge na deze kleine reparatie de tijd niet meer aangeeft, de secondewijzer loopt goed en het uurwerk tikt prima. Zowel de uur- als minutenwijzer lopen niet. Ik weet niet zeker of dit probleem verband houdt met de reparatie van de kroon. Ik heb de wijzerplaat losgehaald om te kijken naar de tandwieltjes voor deze wijzers, deze zitten goed op hun plek. Hierbeneden enkele fotoā€™s van het horloge. Herkent iemand van jullie dit probleem? Al het advies is welkom.



Alvast bedankt!

Teun

1 like

hey hi Teun ik denk dat de inkepingen in de stem en het pennetje aan het uiteinde wat versleten zijnā€¦ , het is een gokje en nope ik ben geen horlogemaker :exploding_head:
Iig suc6 :ok_hand:

Minuutpijp ā€œcannon pinionā€ slipt te veel, die moet slippen om de tijd in te kunnen stellen maar niet te veel, dan lopen de uur en minuut wijzers niet meer mee. Alsof je koppeling slipt. Tijd instellen zal nu ook hĆ©Ć©l soepel gaan denk ik. Aanknijpen dus, is hier wel uitleg over te vinden, anders op Google.

1 like

Aahh de spijker op zijn kop, dit lijkt me het probleem! Het verzetten van de tijd gaat inderdaad bijzonder soepel. Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Bedoel je met ā€˜ā€˜aanknijpenā€™ā€™ de kroon licht indrukken zodat je wat veerkracht voelt en al ingedrukt vastzetten?

Dag Teun,

Even een vraag: Gaat het bijzetten van de wijzers met de kroon erg gemakkelijk?