Het is alweer een tijdje geleden dat ik actief was op dit forum. Ik ben een jonge hobbyist die vintage horloges verzamelt, reinigt en kleine reparaties uitvoert.
De kroon van mijn oudste (1940) horloge raakt af en toe los en deze is dan weer gemakkelijk vast te zetten. Vandaag was dat ook het geval en heb ik de kroon weer vast gezet. Helaas kwam ik er al snel genoeg achter dat het horloge na deze kleine reparatie de tijd niet meer aangeeft, de secondewijzer loopt goed en het uurwerk tikt prima. Zowel de uur- als minutenwijzer lopen niet. Ik weet niet zeker of dit probleem verband houdt met de reparatie van de kroon. Ik heb de wijzerplaat losgehaald om te kijken naar de tandwieltjes voor deze wijzers, deze zitten goed op hun plek. Hierbeneden enkele fotoās van het horloge. Herkent iemand van jullie dit probleem? Al het advies is welkom.
hey hi Teun ik denk dat de inkepingen in de stem en het pennetje aan het uiteinde wat versleten zijnā¦ , het is een gokje en nope ik ben geen horlogemaker
Iig suc6
Aahh de spijker op zijn kop, dit lijkt me het probleem! Het verzetten van de tijd gaat inderdaad bijzonder soepel. Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Bedoel je met āāaanknijpenāā de kroon licht indrukken zodat je wat veerkracht voelt en al ingedrukt vastzetten?
Even een vraag: Gaat het bijzetten van de wijzers met de kroon erg gemakkelijk?
Waarschijnlijk is dat zo. Nu weet ik niet welk kaliber dit uurwerk heeft, maar bij veel uurwerken wordt de draaiende beweging van de wielen overgebracht naar de wijzers via de minutenpijp, tussenwiel en urenpijp. De minutenpijp zorgt voor een slippend overbrenging. Echter het moet alleen slippen als je de kroon draait en dus niet zo erg dat de wijzer niet meer draaien (vooruit gaan). Even de minuutpijp er af nemen en wat knijpen in de verdunning. Dan weer plaatsen en even de kroon draaien, het moet ook weer niet te zwaar gaan.
Ik voel bij het bijzetten van de wijzers met behulp van de kroon inderdaad nagenoeg geen weerstand. Dus als ik jou goed begrijp slipt de minutenpijp over zijn asje en dien ik deze even aan te knijpen zoals op de foto wordt weergegevenā¦
Dat is de minuutpijp. Maar het moet er even af, anders kun je het niet nauwer maken. Doe wel even iets, wat bijna net zo dik is, door het asje, zodat je het niet plat knijpt. Knijpen gaat goed met een stomp gemaakt nagelknippertje.
Even een aanvulling. Nu is dat hier niet het geval, maar vaak loopt hier ook de secondenwijzer door. pas dan heel goed op met het er af trekken van de minuutpijp. het asje van de secondenwijzer is dan zo maar weg.
Het centrumwiel beweegt langzaam (zoals het volgens mij zou moeten), maar hier heb ik (volgens mij) niet mee vastgesteld dat het centrumwiel vast zit aan de minutenpijp.
Tja, dan met een fijne schroevendraaier op de buis houden en voorzichtig een tikje geven met een horlogemakershamertje, of een ander stukje gereedschap, desnoods met de achterkant van een tafelmes, het lemmet vasthouden en voorzichtig op de schacht van de schroevendraaier tikken. Na elke tik even uitproberen op de centraal as.
kan ook met een niet met een moker, want dan heb je twee stukjes in je hand.
Succes
Ja, de Seitz steenpers, zeker heel goed bedacht, die kan je ook op de honderdste mm. afstellen.
Ook ik had daar nog niet eens aan gedacht, kan je nagaan, volleerd horlogemaker nota bene.
Hmmm. ik heb al het een en ander geprobeerd maar na ieder tikje blijft de minutenpijp zo om de centraal as vallen. Ik denk dat het verstandig is om even een horlogemaker met het juiste gereedschap in te schakelen om enkel even het minutenpijpje passend te maken. Ik ben bang dat ik zelf ga forceren als ik verder ga.