Serie nummer ff bekijken. Eerste getal is jaar, tweede is maand. Dus b.v. 98 is augustus 1989 gezien het introductie jaar. O, N en D voor oktober, november en december.
Ik heb zowel een O als een D in het nummer…
Gaat om de eerste twee cijfers. Of cijfer en letter.
(Foto?)
Niet te fotograferen, OD 1472 staat er.
Niet 0D? (Nul) dus december 1990? Anders weet ik het ook niet.
0DXXXX = December 1990
Is dus nog niet zo lang vintage…
Ik lees er echt een O in, zeker als ik het vergelijk met de nullen uit de model referentie 9587-8000
Maar een nul zou ergens op slaan en de datum die @VmaxNL aangeeft is dan in lijn met het introductiejaar van 1988.
Mijn oudste quartz, een Tissot ref. 40637 met kaliber 2030. Doet het helaas niet want er ontbreken wat cruciale onderdelen
Ding is zo te zien nooit veel gedragen; vrijwel gelijk als onderdelendonor gebruikt?
Het grappig van de 2030 is dat hij ook eigenlijk zo oud niet is. Meer late helft jaren 70 dan vroeg jaren 70.
Wonder dat ze doorgegaan zijn met de productie. Wel een leuk binnenwerk dat wel. Dezelfde zit in mijn nos buren hier iets verder in dit topic.
Ja ik had je buren gezien inderdaad
Geen idee wat de reden was dat dit kaliber nog op de markt gebracht is, werd ook al heel gauw weer vervangen door de 2031
Dat heb ik recent ook gelezen inderdaad. Geïntroduceerd in 1976 geloof ik? Was bij de introductie al achterhaald.
Aan de andere kant, ik kan me voorstellen dat je toch doorzet als bedrijf. Al maak je verlies door lagere verkoop, je doet wel kennis en kunde op in het productieproces en de retouren naderhand.
Wel een leuke, soms staat er “F1” op. Circuit en kroon plus as missen. Is nog wel compleet te krijgen met wat zoeken. (Exact juiste kroon wordt misschien moeilijk)
(Zoiets, gokje natuurlijk https://www.ebay.nl/itm/Tissot-seastar-2030-quartz-watch-for-Restore-or-Parts-154660-/115000772074?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=1346-175129-2357-0 )
Stift zit er nog in denk ik; ziet er wel wat vreemd uit, misschien nog een restje van de kroon?.
Vind het wel jammer om weer zo’n complete donor te kopen; vind ik dan net weer zonde om te slopen. Heb ook wel losse circuits gezien, al zijn die ook niet heel goedkoop
Ik ben het met je eens, maar soms is het goedkoper een bekrast (hopelijk lopend) wrak te vinden.
Klopt, dat is zo. Maar dan liefst inderdaad een exemplaar dat zo afgeragd is dat je het met liefde in de prullenbak mikt
Vandaag is mijn Seiko Quartz 3823-7000 VFA uit 1971 binnengekomen. Dan koop je zoiets op een veiling en dan is het maar de vraag, of het horloge het dan ook doet. En ja, als een zonnetje. Een nieuwe batterij erin, en het tikt vrolijk weg. De wijzerplaat heeft wel meer patina op de wijzerplaat, maar dat misstaat het horloge helemaal niet. Nu lijkt het op een jaren 70 beige.
De kast ziet er ook nog geweldig uit. Ik heb het op zwart leer gezet. De lugbreedte is verrassend klein voor een horloge als dit, maar 16mm…
Ik ben hier dan ook heel erg blij mee.
Zeker niet de vroegste, maar wel een vroege!
Girard Perregaux cal. 353 uit week 23 van 1973.
Ik had 'm zelf mechanisch en elektronisch in orde gekregen, maar er moest een nieuw glaasje in. Het oude was matglas. En dit is géén standaardmaat, dus dat had nog wat voeten in aarde.
Niet een stuk om vaak te dragen, maar erg leuk in de collectie. De kroon aan de linkerzijde is puur om te laten zien dat het ding niet opgewonden hoeft te worden.
Het uurwerk is in meerdere opzichten bijzonder.
Het is ontstaan uit een samenwerking van JLC, Favre Leuba, Motorola en Girard Perregaux.
De chips zijn geleverd door Motorola, GP heeft de circuits ontwikkeld. Favre Leuba maakte de stappenmotor en JLC de platine en mechanische delen.
Bijzonderheden van het uurwerk:
- 0 jewels, maar busjes/ringetjes van delrin: zelfsmerend en dus onderhoudsarm;
- 1e quartz met 32.768 hertz kristal
- modulaire opbouw, de diverse delen zijn eenvoudig te demonteren en monteren;
- krachtige stappenmotor;
- zelfsmerende overbrenging van de stappenmotor naar de mechanische delen met een delrin tandwiel.