Oudste quartzhorloge op het forum / laat je early quartz zien

Heb deze intussen wel aan de praat. Lelijke donor met roestschade gevonden. Print overgezet en hij deed het:

Dateert uit 1977. Voor Tissot een vroege quartz, maar daarmee nog niet echt een vroege quartz :grin:

12 likes

Uit 1974 of 1975 vermoed ik. Deze Zenith Time Command loopt perfect en ziet er nog uit als nieuw…

16 likes

Ik draag die van mij toevallig ook vandaag…

15 likes

Prisma Quartz uit de jaren 80 ??

3 likes

Vandaag deze Seiko Quartz v.f.a. 3823-7000 binnen gekregen. Het is niet de oudste van het forum, maar wel een van de oudste, gebouwd in juli 1971. Hij ziet er nog verbazend goed uit voor zijn leeftijd, zelfs het originele glas met AR-coating zit er nog steeds op. Het bandje is echter niet origineel, maar op zich wel interessant. Het is een flexibel bandje, dat in formaat verstelbaar is. Nog nooit zoiets gezien, draagt best wel goed (al trekt het, net als een flexofix bandje je haren).

Het horloge werd me aangeprezen als donkerblauw, maar dit is echt zwart. Het zal komen door de AR-coating op het glas, die het zwart een blauwe schijn geeft. Het uurwerkje loopt echter wel wat achter. Ik zal eens kijken, of dat met wat onderhoud te herstellen is…

11 likes

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/f/3/6/f36065b458dcc71196f179975246a40aa586a6a7.jpeg

Foto van het oorspronkelijke bandje? @VmaxNL

Dat was me al bekend…

Je moet je eens voorstellen. Kostte toen 135000 yen. Dat is tegenwoordig €5500…

En net schoot me binnen, dat ik hier ergens zo’n bandje had liggen. En ja hoor! Heb ik en past prima… (en nog net groot genoeg voor mijn pols…

14 likes

Hoewel ik direct gewaarschuwd wordt dat dit een oud topic is (dat had ik ook wel gezien?)
zou ik toch graag mijn oudste werkende quartz horloge willen laten zien.
Het is een Seiko 3823-7000 V.F.A. van mei 1971

Volgens mij werd er toen ook nog de 35/3502 serie gemaakt.

11 likes

Die verdient wel een nieuw glaasje…
Maar een leuk horloge. Ook nog met de originele bracelet?

Valt wel mee, de zon stond er verkeerd op. :wink:
De horlogeband weet ik niet, het is wel een Seiko.

2 likes

6 likes

Toch de goede dus. Mooie advertentie. :+1:

Euh, nou nee, niet de goede maar hij lijkt wel…:blush:

Tel de kleine schakels

3 likes

De band is van de Superior dus.
Nog beter! :smiley:

5 likes

Die band gaat niet passen op een 3823… De lugmaat is bij de Superior groter.

Maar… kijk het horloge ernaast en dan heb je plots wel de juuste band… En dat is een 3823.

1 like

Ik was altijd in de veronderstelling dat de vroege modellen geen VFA op de wijzerplaat hadden net als in de catalogie.

Ik heb meerdere gezien van mei en juni 1971 met V.F.A. op de wijzerplaat dus werden ze door elkaar gebruikt of was misschien de 1 “luxer” dan de andere?

Ik heb een hele luxe 3823 uit december ‘71 zonder VFA.
Pré-VFA kun je het dan niet meer noemen eigenlijk.
Ik zal m binnenkort eens uit de DNK trekken voor wat plaatjes.

Lang verhaal kort, er zijn dus ook ‘late’ pré-VFA versies

1 like

Al mijn 3823 uit 1971 hebben vfa op de wijzerplaat, daarmee werd ook geadverteerd, later is vfa verdwenen. Het is dus andersom.

Hoe kom je daar bij? De foto uit de catalogus van 1972 die jij laat zien (dus voor de 1971 bouwjaar horloges) is ook zonder vfa. Kijk je in 1973, 74 etc zie je wel het vfa er op.