Oudste quartzhorloge op het forum / laat je early quartz zien

Geen echt vroege quartz, wel een vroege Tissot quartz, cal. 2030 uit 1977.

7 likes

Seiko King Quartz uit 1977

6 likes

Ik begrijp de verwarring, maar de eerste 38SQ 3823-7000 hadden toch echt vfa op de wijzerplaat staan, onder Seiko. In de catalogus hadden ze dit overigens niet, maar ze werden wel aangeduid als 38SQ vfa. In de catalogussen staan wel meer fouten in. Daar staan ook modellen in, die nooit op de markt gebracht zijn…

En om de verwarring nog groter te maken, zijn er modellen van de 3823-7000 met en zonder vfa op de wijzerplaat. En de plaats waar vfa op de wijzerplaat staat, dat kan ook verschillen. Je hebt er, waar vfa onder Seiko staat. Dat zijn de eerste modellen, latere modellen hebben vfa onder Quartz staan. De latere modellen kun je dus herkennen aan de positie waar vfa afgedrukt is op de wijzerplaat.

Maar het is ook weer niet, dat je ongelijk hebt, want inderdaad hebben de allereerste modellen geen vfa op de wijzerplaat. Maar dit is in een zeer korte periode zo uitgebracht. En waarschijnlijk hebben ze later nog overgebleven wijzerplaten opgebruikt. Ook dat was niet ongebruikelijk bij Seiko in die tijd.

En ik weet zeker, dat mijn horloges origineel zijn, de stempeling op de achterkant van de wijzerplaten bewijzen dat.

Het is wel een originele band voor een Seiko 3823-7000, maar niet correct voor een horloge van mei 1971. Jouw bracelet is late modellen van de 3823-7000 en de 3823-7001 geleverd. Een kniesoor, die erop let, maar voor de purist iets om over te vallen. Gewoon lekker veel plezier van hebben!

En nog wat leeswerk:
https://tunatunatuna-can.com/1025#more-1025

2 likes

Om nog iets meer verwarring te brengen:
7000 op de plaat maar 7001 op het deksel… :joy:

Deze Seiko 38QT 38-7030 is geen vroege Quartz, maar oud genoeg om hier geplaatst te worden, gebouwd in 1973, en met een vsn de mooiste wijzerplaten, de snowflake.

9 likes

Mocht iemand op zoek zijn; het vroegste quartz model staat nu ook op buyee te koop

1 like

Dit zijn mijn twee vroegste Quartz horloges, beide uit 1981:

6 likes

5 likes

Uit 1977

1 like

IMG_1077

Ik denk uit 1972…

9 likes

Of week 35 van 1974.

1 like

Dat zal best kunnen kloppen. Er is zo weinig bekend (blijvend) uit die tijd…

Het wel interessant om te kijken naar introductie data en op die oude chips zie je vaak productie jaar en weeknummer staan. In 1975 was het al weer achterhaalde techniek :astonished:

Ik heb er geen verstand van, maar ik neem aan dat deze Nederlandse Remova ook een vroege quartz is:

9 likes

Leuk! Zeldzaam. Vroege en gecompliceerde kwartsgestuurde spoel/anker.

https://www.crazywatches.pl/bifora-b12-quartz-1973

3 likes

Bedankt.
Hij doet het nog prima en ziet er nog als nieuw uit. Ik haal het batterijtje er altijd uit als ik 'm wat langere tijd niet gebruik.

2 likes

Ik doe mee met een King uit 1976

10 likes