Oudste quartzhorloge op het forum / laat je early quartz zien

Ik heb weinig tot niks over dit horloge kunnen vinden tot nu toe.

Ik weet ook niet wat je meer kan vinden dan “eind jaren 70 Mondaine kwarts met Esa 9183”.

1 like

Niet de oudste deze Prisma uit de jaren 80.

Wel mijn oudste quartz.
Gekocht van Lex --@Lexaf .
Doet het nog steeds fantastisch.

10 likes

Lekker leesbaar :+1:

3 likes

Deze Grand Quartz is uit 1978; nog lang niet de oudste hier vermoed ik…

14 likes

Deze schitterende en perfect lopende Longines Ultraquartz heeft bij nakijken van het serienummer productiejaar 1969. Het model werd in augustus 1969 gepresenteerd (dus nog voor de Seiko Astron!) maar pas na de Seiko Astron aan het grote publiek verkocht. Ik weet dus niet zeker van wanneer maar als quartzhorloge is dit wel een hele vroege…

18 likes

Er waren van Seiko ook Astrons van augustus 1969. Bij een nieuwe techniek als destijds quartzhorloges werden deze eerst een paar maanden getest voor ze op de markt werden gebracht.

1 like

Super gaaf! Die van mij loopt wat te langzaam (of te snel, weet het nu ff niet) en ik heb nog wat losse onderdelen. Qua bouw is de handgesoldeerde ultra quartz heel anders dan de super strakke Astron.

1 like

Mooi hoor :ok_hand:

Echt heel gaaf man… heb je meer foto’s?

9 likes

:slight_smile: voor de liefhebber!:slight_smile:

16 likes

Super mooi :star_struck::star_struck:

9 likes

Hier 2 Girard-Perreaux’s cal. 350 uit 1972. De gouden uit week 12, de blauwe uit week 11, beide vroege exemplaren van het eerste model met een quartz-frequentie van 32,768Hz die nu nog steeds gebruikt wordt.

18 likes

Mooie exemplaren met het oudste type trimmer zo te zien.

Doet me denken aan mijn oude Jaeger Lecoultre met dat plastic tandwieltje :innocent:

1 like

Zelfde uurwerk. Plastic aandrijfwiel en teflon lagers. Niet smeren dus. (Gaan ze stuk). Zeer modern uurwerk voor die tijd.

3 likes

Ja, bijzonder dingetje wel… Hij liep ooit wel een beetje, maar iets rammelde er en raakte jaren geleden los - en dus issie in het zwarte gat van de miskopen terecht gekomen :neutral_face:

1 like

Ik vind die versie met de IC op de wijzerplaat wel cool, maar ben er nooit een tegen gekomen.

4 likes