Oudste quartzhorloge op het forum / laat je early quartz zien

Hij is binnen, loopt niet maar het circuit en de spoel lijken intact te zijn. Met een beetje mazzel is het alleen schoon maken van het mechanische deel.

6 likes

Had m gezien in de baai :+1:t2:
Goeie koop !

1 like

Dankjewel, ik heb van dezelfde verkoper een nieuw glaasje voor dit type horloge voor een prikje kunnen kopen.

Heb je meer ervaring met het knutselen met 38x3 uurwerken?

Ik krijg ze wel vaak weer aan de gang ja. Ik kom er alleen weinig meer aan toe momenteel, dus veel ligt nog in een laatje te wachten, ondertussen zie ik af en toe weer iets voorbij komen zoals een glaasje en dat gaat dan ook in het laatje.

Weet jij hoe het zit met de quickset van deze horloges? De quickset voor de dag werkt namelijk niet bij mijn exemplaar. Hoe kan dat gefixt worden? Is dat een kwestie van dat iets niet goed zit of heb je een donor onderdeel nodig zoals bij een 56x6?

En is dat glas dat je poste ook met AR coating?

Dat zou ik zo niet weten, het beste wat je kan doen is de wijzerplaat er af en dan kijken wat er mis gaat, ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt bij deze horloges. In principe zou bijna elk 38xx uurwerk als donor kunnen dienen.

Ja volgens mij wel met coating. Als het inderdaad origineel is, volgens de verkoper.

Dan koop ik misschien ook zo’n glaasje voor de mijne :sweat_smile: Al is mijn glaasje niet slecht, een perfecte is natuurlijk mooier.

Ik heb eerder ook een 3863 gehad en volgens mij had die ook geen dag quickset. Misschien een achilleshiel van het uurwerk net als de 56en? Wellicht is een donor onderdeel vinden dan wat lastiger .

Wilde gok maar zoiets lijkt me wel een zwak punt.

1 like

Het is iig een Mariner I, mijn grootvader kocht de zijne - nu in mijn bezit - in juni 1976, rond het huwelijk van mijn ouders. Wanneer de Mariner I in productie is genomen weet ik niet.

De Omega 1310 was in elk geval Omega’s eerste eigen quartz (daarvoor werden Beta 21 uurwerkjes gebruikt).

1 like

Maar als ik me niet vergis is een date finger voor het overspringen van de dag tijdens middernacht? Dat werkt wel, maar de quickset niet helaas.

O ja. Ff te snel geklikt, ben nog niet helemaal toerekeningsvatbaar na de nachtdienst :smile:

1 like

Heb net deze binnen voor de 3823-7010

Deze is uit 1971

5 likes

Heb je niet een gouden nodig? :sweat_smile:

Geen probleem. Iig bedankt voor de tip en heb een glaasje besteld.

1 like

Daar zeg je wat :flushed:

Spanring kun je meestal gewoon overzetten :wink:
Of is dit geen spanringglas? :thinking:

Ligt aan het glas. Hier zal het glas gebond/gelijmd zijn aan de metalen ring denk ik. Span ring is alleen bij plexiglas

2 likes

Geen idee eigenlijk…