Ouwe Meuk van de Rikketik....deel 1

Beste Horlogeliefhebbers,

Op de jongste Rikketik kocht ik voor een prikje wat werkjes zonder kastje, zeg maar “rommelmarktstukjes” (alles samen zo’n 25 Euro). Eén “armtierige” Junghans had nog z’n (gelukkig, want speciaal… )kastje.

Geen uitzonderlijke werkjes, de gewone dingen, maar zoals jullie weten kan ik het niet over m’n hart krijgen om die stukjes geschiedenis zomaar te laten wegkwijnen.

Wat voor sommigen “Ouwe Meuk” is, is voor mij nu eenmaal gewoonweg een bron van plezier en respect voor de tijdsgeest.

Zo kwamen ze afgelopen zondag op tafel:

Door het lange weekend en vooral omdat het hier eergisteren en gisteren niet echt mooi weer was ben ik dan maar aan de slag gegaan (kastjes, deksels, glazen,en binnenringen zoeken, werkjes reinigen, tiges verlengen en alles in elkaar zetten tot een mooi op tijd tikkend en +/- draagbaar horloge…) Sommigen zullen zeggen: “Frankenwatches” :smiley: , maar kom…

En dit zijn de eerste, voorlopige resultaten die ik met jullie wil delen:

Om te beginnen met de minste: een Junghans cal. 80 zonder steenlagering (behalve de balans en de ankerstenen), slechte wijzerplaat, maar een typisch klokje “voor de arme man” dat qua werk de tand des tijds toch prima heeft weerstaan. Bij aankoop zag alles zwart… en na reiniging en rassemblage:

Voorlopig zit ie in een passend “Cabrio” kastje en het glas moet er nog in:

Een Titus (met ETA 1080) in z’n nieuw jasje (originele kroon was gelukkig nog in goede staat):

Een niet zo bijzondere Junghans cal. 93/1. “Trilastic”.
Het werkje is gebouwd met een integrale stootzekering waarbij drie ingekapselde veren het op z’n plaats houden (dus geen binnenring nodig) en de schokken opvangen. Als je de opwindstift uittrekt, voel je het effect van de veren. De wijzerplaat is fel beschadigd, maar ik ga’m zo houden denk ik…

Hier zie je de veren. (De opwindstift heeft wat roest, dus die moet nog vervangen worden).

En een H&H Ducado (Hermes & Hermes was een groothandel uit Pforzheim die zwitserse werkjes in Duitsland liet inkasten, helaas weinig gedocumenteerd). Het werk is een vergulde FHF 72 en de wijzerplaat met een leuke struktuur is nog in prima staat:

Het werkje na reiniging in z’n nieuwe behuizing:

De andere werkjes staan nog op de “to do” lijst :slight_smile:

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Leuk hoor om die oude werkjes zo mooi opgeknapt te zien. De Junghans met die aparte schokprotectie vind ik de mooiste. Zoiets is toch slecht waterdicht te maken, niet?

Prachtig wat je ervan weet te maken Chris. Ik heb ook met die zakjes van die Duitse verkoper in de hoek van de kleine zaal in mijn handen gestaan, maar ik heb de handigheid (nog) niet om er wat moois van te maken.

Leuk om weer wat van die opknap resultaten te zien. Met name de Titus en de Ducado spreken mij wel aan. Nog nooit van deze merken gehoord, maar ze hebben wel wat.

Leuke reportage en ik ben benieuwd naar deel II

Heel mooi gedaan, wat een geduld.
Gelukkig heb je een aardige voorraad horlogekastjes op voorraad.
Ben benieuwd naar deel 2, 3, 4, enz (tu)
Groet Chris

dat is weer knap werk (tu) leuk dat je ouwe meuk zo kunt oppimpen…
Die Ducado met FHF werk ziet er als nieuw uit!

Groet,
Arno.

Er is niets mooiers dan ouwe meuk! Dat sommigen dat niet begrijpen… ik snap het niet hoor. Goede resultaten Chris!

Hoi Chris,

Wat een fantastische reïncarnaties. Met name de Titus en Ducado zien er zo mooi uit van binnen dat ze haast een glasbodem verdienen. Goed werk!

Groeten,

Martin

Wat knap dat je van niets iets weet te maken. Echt vakmanschap en ik heb er diep respect voor!

Ga zo door zou ik zeggen!

Het is niet zo evidend een gepast kastje te vinden.
Mooie resultaten Chris.