Een klein weekje geleden arriveerde er een klein pakje op de voordeurmat. Afkomstig van Tim, hier op het Forum beter bekend en gewaardeerd als @TKH. Hij had me laten weten dat er wat leuks onderweg was naar mij. In dat pakje zomaar 3 horloges. Het was een geschenk van Tim, die vond dat ik met deze horloges een betere klik zou hebben dan hij. Een Silena Sport kleine military style Bulls Eye met een goed lopend mooi AS 984 als motortje. Verder twee penanker horloges, een Timavero met een defecte balansas en een Tegrov , waarbij het uurwerkje wel liep maar de opwindas (tigue) en de kroon ontbrak. Over de Silena is wel een en ander te vertellen, maar dat ga ik in een andere post nog doen, dat houden jullie dus nog even te goed en de Timavero gaat voorlopig even met pauze, totdat ik daar (misschien) een donoruurwerkje voor gevonden heb.
De rest van dit verhaal gaat dus over het weer tot leven brengen van de Tegrov.
Om te beginnen: het horloge waarvan ik schat dat het medio jaren ’50 is geproduceerd, heeft een prachtige wijzerplaat. Zo een in het kader van ‘Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig’.
Tegrov. Ik had er wel eens van gehoord, het is echter bepaald geen bekend merk. Ik was er recentelijk wel eens een tegengekomen op een Zweedse veilingsite, maar dat was een gebutst wrakje zonder wijzers. Goedkoop, maar in te slechte staat om op te bieden. Toch is er wel het een en ander over het merk terug te vinden. Er staat zelfs in een heel vroeg draadje op HF iets over een Tegrov die verkocht is, maar helaas, zoals bij veel wat oudere draadjes hier zijn de foto’s in het Zwarte Gat van Cyberspace verdwenen. Voorts reageert Google, met name via de afbeeldingen functie ook positief, je komt nogal wat te koop aangeboden Tegrovs tegen. En tussen de regels door ook nog wat summiere info over het merk. Maar dat kan iedereen ook zelf Googelen. Eerst maar eens bij good old Mikrolisk kijken: Bingo, daar hebben we TEGROV! Geen Russisch horloge, zoals je van de naam zou verwachten maar ècht Zwitsers!
Het horloge zag er nog mooi uit, met een opmerkelijk gaaf gebleven verchroomd messing kastje, type schoenpoetsdoosje. Achterzijde zit op de voorzijde geklemd, en het uurwerk ligt daar min of meer los tussen in. Tim had het ding waarschijnlijk al zelf van een net glaasje voorzien, want dat was vrijwel krasloos.
Voorts maar eens kijken naar het uurwerk. Dat is een zeer eenvoudig geconstrueerd basis Penanker uurwerkje. In de Ranfft database was het calibernummer vrij snel gevonden: een Brac 170. Een beetje het lelijke eendje van de horloge uurwerkjes uit die tijd.
Het door de wijze Herr Doctor gedocumenteerde exemplaar is waarschijnlijk een latere variant met 15 ‘robijntjes’ uit begin jaren ’60. Mijn Brac 170 is daarvan ook nog eens de ‘ poor man’s ’ versie; geen juweel te vinden, zero stenen. Techniek en design van mijn exemplaar wijzen eerder op jaren ’50.
Alles is verder compleet, behalve de opwindas. Met wat frunniken met een schroevendraaiertje aan het veertonrad om te zien of het horloge wil lopen gebeurt er wat. Het balansje begint, zij het wat aarzelend, heen en weer te bewegen. Met name bij die ongelagerde eenvoudige penanker horloges is het dan vaak een aardige truc om met een oliegevertje een flinke druppel wasbenzine op de lagertjes te laten vallen. Dat werkte hier ook: de balans begon enthousiast met een op het oog flinke amplitude te bewegen. De Tegrov liep.
Maar ja, opwinden en gelijkzetten… ho maar, zonder asje. Nu is het zo dat ik zelden iets weggooi, dus ik heb van allerhande sloopmateriaal uit de afgelopen jaren nog wel wat onderdeeltjes liggen van een flink aantal horloges die ik in het verleden zelf met mijn knoffelpoten vernield en daarna dus maar gesloopt heb. Zo ook enkele tientallen opwindasjes. Kijken of er iets past is meestal gewoon trial & error, maar omdat die asjes voor penankers en de kroontjes daarbij vaak wat grofstoffelijk zijn, kun je ze vrij makkelijk herkennen. En ‘The Force Was With Me!’. Na een flink aantal niet passende leek er ééntje door het mechaniekje opgenomen te willen worden. Dat wil zeggen: opwinden ging. Schakelen naar het wijzerverzet ging niet, want dan kwam het asje er gelijk weer uit. Ik zal de details weglaten, maar wat prutsen met het asje op mijn mini speelgoed draaibankje en wat vijlwerk aan het tirette heveltje leverde, ondanks de knoffelpoten, tòch een resultaat op. Na een uurtje of wat… geduld jongen, geduld… bleef het nokje van de tirette in het spiebaantje van de opwind as zitten en eureka, het ding schakelde. De as was echter veel te lang. Gelukkig maar, want met een te kort asje was al het werk voor niks geweest. Een passend kroontje gezocht. Daar heb ik gelukkig een uitgebreid assortiment van. As inkorten, kroontje er op, asje in het uurwerkje steken, tiretteschroefje vast draaien en… tadaa! Opwinden, schakelen en gelijkzetten. Dank zij de schoenpoetsdoos constructie van het kastje kon vervolgens het hele ding zó in het onderdekseltje geplaatst, klik, bovenkantje er op en wow, wat een leuk horloge.
Dank zij de wasbenzine en een heel klein beetje olie liep het ding inmiddels na alle gepruts nog steeds, en voor zover ik dat inmiddels kan zien, nog redelijk op tijd ook. Ome Lexaf was weer een penanker horloge in de collectie rijker! En ik was hartstikke trots op mezelf. Er was hier weliswaar geen sprake van het betere horlogemakers werk, maar ik had met mijn +3 brilletje en een paar stramme handjes toch maar mooi een uurwerkje gerepareerd!
Nogmaals natuurlijk mijn dank aan Tim. Ik mag wel zeggen dat het een inspirerend cadeautje was! Tim had geen klik met de Tegrov, maar ik wel. Hoewel, het is geen klik, gezien de constructie van deze basic penanker horloges mag je hier wel spreken van een tik! En stevig aanwezige TikTok. Ik zou er bijna een dansje bij doen.
@thuchtools penguin dance #fypシ ♬ الصوت الأصلي - Julia.123
De twee andere horloges uit het verrassingspakketje komen later nog wel aan de beurt voor een presentatie. Voorlopig laat ik het hier even bij, ik rond af, zoals gebruikelijk met een wristshot.
Tot een volgend avontuur. Inmiddels is het laat, ik ga eerst even slapen….
ZZZzzzzz…
Lex