Ouwe zooi, of........................?

Soms zijn er van die klokjes op Ebay, waarvan je denkt: "dat zal toch niet?? zie ik dat nou goed???"
Deze ouwe roestige chrono was er zo eentje, ik heb 'm direkt gekocht en ben er best wel opgewonden over, ben benieuwd of er iemand anders is die ziet wat er zo bijzonder is aan dit opknappertje??

Groet,

Volgens mij heeft hij wel iets van een Breitling, maar ik ben niet echt een vintage-kenner, dus het zou zo maar ouwe zooi kunnen zijn :smiley:

Ruud

Ik weet ook niet zo veel van calibers, maar wel van wijzerplaten; deze heeft er heel wat mee geleden. Verder mooi klokkie, ik ben benieuwd naar het resultaat. Het heeft inderdaad iets weg van Breitling dus het zal wel in die hoek zitten. Wel vreemde pushers, is de bovenste origineel? Ze zien er niet hetzelfde uit, de bovenste lijkt wel een kroon te hebben. En wat betekent Brevet of zoiets? Is dat een caliber producent? Ik ben wel benieuwd wat er bijzonder aan is. Er zal in ieder geval wel wat werk in zitten maar dat vind je vast niet erg! Mooie aanwinst.

Ik wacht op je ‘voor en na’!

Coen

als je deze gaat opknappen ben ik reuze benieuwd naar het resultaat zou een prestatie zijn om deze weer mooi te krijgen is het, het merk swiss ?

Gefeliciteerd Paul, (tu)

Lijkt mij een gemodificeerd Löwenthal caliber met een Bovet 1 minuut split chronograaf functie, dat BREVET = gepatenteerd, slaat op de Bovet split functie,die door Bovet verkocht werd aan chronocaliber fabrikanten die
het als extra functie inbouwde in hun eigen uurwerken.
Dubey&Schaldenbrand kwamen later met een verbeterde versie van dit split second systeem.
daar is de veer op de wijzerplaat onder de wijzers beter zichtbaar.
uiterst zeldzaam, zo te zien werkt hij ook nog ?? 38mm case diameter ??
ouwe zooi , nwa je mag 'm mij wel verkopen hoor Paul als je er mee in je maag zit, neem 'n graag van je over :slight_smile:

Groet, André

Brevet or Brevet SGDG

These names are often found on French or Swiss clocks. It is not the name of the maker. The word Brevet is similar to the English ‘Patent’. If it appears on a clock or watch, it simply means that patents that have been previously registered have been incorporated into that item.

helaas niet op basis van een Lowenthal met het 15,5lijns uurwerk, maar een 14 lijns Valjoux 22!
toch ook nog redelijk zeldzaam!

Misschien is wat uitleg op z’n plaats voor diegene die niet bekend zijn met deze komplicatie: een mono-rattrapante is in principe een enkeldrukker chronograaf met een enkele centrale sekondewijzer, waarbij je de chrono kan “pauzeren” middels een tweede drukker, als je de chrono weer laat lopen, dan springt de centrale sekondewijzer de “gepauzeerde” tijd over en vervolgt de tijdmeting. (je stopt de chrono dus niet, je pauzeert 'm alleen, de meting loopt door)

De werking van het Bovet patent is heel simpel: het chrono-aandrijfrad bestaat uit twee aparte delen (een naaf en het wiel), aan elkaar verbonden met een spiraalveer; wordt de centrale sekondewijzer nu gestopt, dan stopt natuurlijk ook het chrono-aandrijfwiel, echter draait de naaf door en spant de spiraalveer op; wordt de “rem” eraf gehaald (drukknop los) dan ontspant de spiraalveer en springt het aandrijfrad weer in zijn aanvangspositie tov de naaf, en springt de chrono dus de “gepauzeerde” tijd vooruit en vervolgt de tijdmeting.

In de praktijk werkt de chrono dus zo:

Groet,

Wauw, dit wordt echt een beauty. Ben benieuwd naar je voor en na.

Ja Paul, dat had ik dus helaas gelijk moeten zien :), en zo’n gemodificeerd Valjoux 22 caliber met Bovet complicatie word dan betiteld als een Valjoux 84 caliber.


links en standaard Valjoux 22 ----- rechts een Valjoux 84

ben benieuwd wat voor moois je nou hier weer van gaat maken, die wijzerplaat misschien hier en daar
wat bijwerken ?, lijkt mij nog veel te mooi om 'm opnieuw te laten opmaken.

(jammer dat ik dit klokje nou niet gezien heb @x&6%$#2+{## ) :smiley:

Groet, André

Ziet er inderdaad fraai uit, ook ik ben benieuwd naar het eindresultaat. No spang nanga you wrokko e safri safri zou ik in dit geval willen zeggen.

Arjay

Die heb je weer mooi binnengehengeld, Paul! Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud dit uurwerk ongeveer is. Wat me ook opvalt is dat de minuten-chrono 90 gr. gekanteld ligt. De techniek die in dit uurwerk zit gaat me verder boven mijn pet, hoor. :slight_smile:

De wijzerplaat moet ook aardig in de steigers lijkt me zo. Ik ben erg benieuwd hoe je het e.e.a. gaat aanpakken.

Veel succes met de restauratie!(tu)

Groet, Mark

Bedankt (tu)
Het bouwjaar is denk ik ergens tussen 1930 en 1940; het Bovet Patent dateert van 1930 en toen bestond het basiskaliber Valjoux 22 ook al; aan de uitvoering van de rattrapante kun je zien dat het de eerste uitvoering is.
De basistechniek is relatief simpel, maar er zit wel ietsje meer achter als dat ik omschreven heb, daar komen we wel op terug na de opknapbeurt!

@ Arjay: Surinaams zat helaas niet in m’n vakkenpakket, en ook Babelfish kan er niks mee, maar ik neem aan dat 't een goed bedoelde aanmoediging is :smiley: :smiley:

Groet,

Het betekent zoveel als rustig aan met dit werkje, haast je niet. Het resultaat is dan het mooist

Arjay

Prachtig! Techisch ver boven mijn pet, maar dat is juist zo mooi, een uurwerk dat iets kan wat ik me eerst niet kon voorstellen.
Ik ben benieuwd wat je er van kunt maken, in dit geval zou een nieuwe plaat, hoe erg ook tegen mijn principes in, misschien niet zo erg zijn om niets af te doen aan de complicatie die er onder schuilt. Ook omdat er geen merk op de plaat staat.