Over douane en kosten

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat als een zending uit b.v. Amerika een lagere waarde had dan € 45,- er geen BTW e.d. moet worden betaald???

Laatst een 2e hands klokje laten komen, waarde € 34,- en moest even vrolijk € 20,14 aan de postbode betalen, BTW en inklaringskosten.

Heb inmiddels een bezwaar ingediend en wacht af.

Als gift?

Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Is dat het heikele punt?

TNT vraagt voor het “inklare” maar liefst € 15,00. dat maakt het duur, BTW en invoerrechtten vallen wel mee bij een goedkop horloge.

Af en toe slippen ze er door en af en toe niet.

Als het geheel vrij is van btw/ invoerheffing lijkt me dat er ook geen kosten zijn…

Het staat als volgt op de site van PostNL:

Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Dan is de afzender waarschijnlijk vergeten om het als “gift” te kwalificeren.
Doosje is al weg, jammer. Heb reeds een bezwaarbrief ingestuurd, kijken wat er gebeurd, als er al iets gebeurt.

Laatst ook een zending van 30 Euro mogen ontvangen waar ik nog even 20,14 Euro extra bij moest betalen. Wat een bull-shit is dat joh, commerciële zending? Van particulier naar particulier is toch niet echt commercieel of vergis ik me.

Met dank aan Bidle, die helaas :frowning: niet meer op dit forum post:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,247901,248035#msg-248035

TheMaestro Schreef:

Dan is de afzender waarschijnlijk vergeten om het
als “gift” te kwalificeren.

Maar het is toch geen gift?

De (invoer)BTW betaal je over het aankoopbedrag, inclusief eventuele vervoers- en verzekeringskosten. Zeker vanuit de States kan dat oplopen. Ik zie weleens bedragen van $ 45 of meer langskomen…

Vorig jaar een zending vanuit Japan binnengekregen die door de transporteur (ik meen Fedex) in Antwerpen werd ingeklaard binnen de EU. Omdat de waarde erg onduidelijk opde douaneverklaring was ingevuld, is toen een forfaitaire waarde voor horloges berekend naar het gewicht. En dat pakte zo’n € 25 duurder uit. Nog bezwaar gemaakt, maar nooit meer iets van gehoord :frowning:
En ik moet toegeven, de douane had wèl gelijk: die waarde alsmede de valutasoort waren zeer onduidelijk vermeld (td)

Die is te druk met motorrijden :wink:

Volgens mij mogen ze formeel ook inklaringskosten rekenen als de BTW heffing 0.- is, gewoon de kosten om te bepalen dat het 0 is… klinkt een beetje vreemd, maar ja ze hebben er bij 0,- ook werk aan.

Lijkt me niet logisch.

Je moet toch de (rechts)zekerheid hebben van een bepaalde grens waarbij geen heffingen of (administratieve) kosten van toepassing zijn?

Qua heffingen heb je gelijk, maar de inklaringskosten zijn voor de logistieke handler, voor verrichte werkzaamheden.

RoyE Schreef:

Qua heffingen heb je gelijk, maar de
inklaringskosten zijn voor de logistieke handler,
voor verrichte werkzaamheden.

Uiteraard , maar dan nog klopt het niet tenzij je moedwillig de boel probeert te flessen.
Als je onder het daarvoor geldende maximumbedrag zit hoor je daarvoor geen rekening te krijgen ook niet als men steekproefsgewijs jouw zending heeft ‘ingeklaard’.
Of de verzendende partij moet een broddelwerk van het papier wat er op geplakt zit gemaakt hebben, dan is het wellicht onvermijdelijk.

Ze mogen het vragen, ik zeg niet dat ze het altijd doen. En of iets broddelwerk is of niet is lastig aan te tonen, zeker achteraf. Mijn ervaring is dat het veel makkelijker is om maar gewoon te betalen.

RoyE Schreef:

Ze mogen het vragen, ik zeg niet dat ze het altijd
doen. En of iets broddelwerk is of niet is lastig
aan te tonen, zeker achteraf. Mijn ervaring is dat
het veel makkelijker is om maar gewoon te betalen.

Wil er verder geen discussie van maken, maar ik me bijna voorstellen dat het klopt?

Stel mijn tante stuurt een poëziealbum uit de familie op uit australie, economische waarde nihil en zet dit ook op het formulier.
Maar het wordt geopend voor een steekproef of een vermoeden.
Dan kan ik als ontvanger maar voor de administratieve (onnodige extra) handeling opdraaien?
Lijkt me echt sterk :slight_smile:

Marz: juist! En je betaalt aan de handler niet aan de belastingdienst.

Alle goederen buiten de EU moeten ingeklaard worden aangezien er invoerrechten over betaald moeten worden.

Deze invoerrechten is een percentage over de waarde van de goederen. Deze percentage wordt bepaald aan de hand van soort artikel en waar goederen vandaan komen. als de invoerrechten onder een bepaald bedrag komen, wordt dit bedrag kwijtgescholden. Toch moet een ieder de kosten voor het inklaren betalen. €15,- is niet veel als je bedenkt dat op de zakelijke markt gemiddeld zo’n €45,- wordt berekend per zending, waar bovenop een voorschot provisie over de invoerrechten wordt gerekend.

Leuke discussie!
Ondertussen bij de buren…

Heb een bevestiging ontvangen dat ze het bezwaarschrift hebben ontvangen, moet nu op de uitkomst wachten.