Over leersoorten en vouwsluitingen

Onlangs kocht ik een automatisch Raymond Weil horloge en ik ben er zeer tevreden mee. Ik denk er echter ook over om nog een horloge te kopen. Dat wordt dan (voorlopig) de laatste.
Ik denk aan een horloge uit de masterserie van Longines. Onlangs ontving ik documentatie en een prijslijst. Het viel me op dat de uitvoeringen met een leren band net zo duur waren als de uitvoeringen met een stalen band. Normaal zijn nieuwe horloges met leren banden goedkoper.
De leren banden bij Longines masterserie zijn van krokoleer en hebben net als de stalen banden een vouwsluiting. Dit verklaart de gelijke prijs.
Nu zijn mijn ervaringen met krokobanden niet geweldig. Ze zijn niet erg sterk en hebben een kortere levensduur dan rundleder banden. Ik denk dus dat rundleer met een krokoprint normaal gesproken een betere keuze is.
Ik heb ook eens een leren horlogeband met vouwsluiting gekocht. Doordat het metalen deel van de vouwsluiting gebogen is, krijgt de gehele leren band een min of meer ronde of ovale vorm. Aangezien de menselijke pols niet ovaal of rond is, zat er altijd ruimte tussen de band en mijn pols. Bij mijn Raymond Weil zit een leren band met pinsluiting en hij zit perfect plat om mijn pols. Wat is nu eigenlijk het voordeel van een vouwsluiting bij een leren band en wat is het voordeel van een krokoband?

Overigens zal Longines zijn masterserie heus niet aanpassen, maar ik wil toch graag jullie commentaar, voor toekomstige vervangingen.

Rene Hageman

Ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord Rene, ik ben eigenlijk ook op zoek naar een nieuwe band.
Dus ook naar online winkels of winkels in de regio Arnhem, iemand nog tips.

Rob ,
hier verkopen ze mooie banden goed en betrouwbaar : http://www.uhrenarmband-versand.de/shop2/index.php/user/Uhrenbandversand

Thanx,
ga snel ff “snuffelen”. Hoe is het met je Saxo?
Heb sinds kort nieuwe “sloffe” Goodyear Eagle F1 GSD3, supper… en slijten niet zo snel als Toyo’s.
sorry, beetje Of-Topic nu.

Ik geef je wel antwoord in het forum off topic Rob

Hallo René,

Omdat nog niemand inhoudelijk heeft gereageerd op jouw vraag doe ik een voorzet. Over het ‘normale’ prijsverschil tussen leren en stalen banden kan ik niet veel zeggen. Wel over een vouwsluiting.
Dat een vouwsluiting in combinatie met en leren band zorgt voor een niet goede pasvorm herken ik niet. Wanneer de lengte van de leren banden goed is afgesteld geeft een vouwsluiting een goede pasvorm. Het zou misschien zo kunnen zijn dat wanneer de constructie van de vouwsluiting erg groot is, en de pols heel dun, dat dan de pasvorm nooit optimaal zal worden.
Het voordeel van een vouwsluiting ten opzichte van een gespsluiting is dat de leren band niet zo veel heeft te lijden. Bij een gespsluiting ontstaat bij de ‘knik’ in de sluiting vaak een breuklijntje wat er op termijn voor zorgt dat de leren band daar zal breken. Dit zal met een vouwsluiting niet gebeuren. Mocht de band met een gespsluiting breken, dan valt het horloge op …, bij een vouwsluiting zal het horloge minder gauw van de pols vallen.
Wat is het voordeel van een krokoband? Ja, daar kan ik alleen maar beredenerend iets over zeggen. Een krokodil is een reptiel, dat leeft op zowel het land als in het water. Zijn huid (buitenkant) is dus van nature goed bestand tegen vocht. Omgevormd naar een horlogebandje is daar denk ik niet zo heel veel van over (met name de binnenkant van een leren band is erg kwetsbaar) maar ik vermoed dat de buitenkant wat beter bestand is tegen een klein buitje o.i.d. Verder is de print van een natuurlijke krokoband nooit mooi symmetrisch. Namaak krokobanden zijn over het algemeen te ‘netjes’ en te symmetrisch.
Goede krokobanden zijn wel duur. Ik heb ooit eens twee krokobanden voor > 500 euro gekocht. Dat is ruim tuim twee jaren geleden, en ze zijn allebij nog in goede staat, met deze aantekening dat ik de gespband veel minder draag dan de vouwsluitingband, wat weer alles heeft te maken met de slijtage in de sluiting van de gespband.
Graag zie ik aanvulling en/of correcties op mijn reactie, helemaal wat betreft het stukje over krokobanden en water…

Gerwin

Hallo Gershwin,

Bedankt voor de uigebreide info. Ik ga vandaag eens een paar horloges met vouwsluiting passen. Dat breuklijnje dat bij pinsluitingen ontstaat hangt ook af van de kwaliteit van de band.

Kroko is wel mooi, maar je betaalt natuurlijk hoofdzakelijk voor een idee. Het idee van exclusiviteit. Maar eindelijk geldt dit ook voor de hele high end horlogemarkt. Hoe hoger de prijs, des te hoger ook de winstmarge wordt voor de winkelier. Bij een Seiko moet de winkelier het van aantallen hebben, bij een High end betaal je voor het idee exclusief te zijn. Het betekent wel dat je, gezien de hoge winstmarge, bij een High end horloge, altijd korting kunt bedingen. Zolang de juwelier maar genoeg overhoudt.

Overigens denk ik dat er best heel mooie leren banden zijn met mooie krokoprints.

Groeten van Rene

Gepost door: Gershwin (IP Gelogd)
Datum: 15 februari 2007, 22:44

Hallo René,

Omdat nog niemand inhoudelijk heeft gereageerd op jouw vraag doe ik een voorzet

goed gesproken !

Mijn ervaring met vouwsluitingen aan de hand van bijgaande foto’s

Inderdaad heeft een krokobandje met een vouwsluiting minder te lijden, maar let op Als je het horloge om hebt dan moet de vouwsluiting wel precies op je pols liggen en niet aan de zijkant. Bij het bovenste horloge zie je de sluiting teveel naar rechts. De vouwsluiting heeft de neiging naar het midden van je pols te kruipen. In concreto het horloge schuift mee en komt dus ook op de zijkant van je pols. Op de plaats waar de vousluiting in dat geval tegen het bandje drukt (op de bovenste foto goed te zien) daar ontstaat in het bandje ook een knik(je)
2e horloge van boven: hier zit de sluiting precies in het midden, m.a.w. recht tegenover het horloge zelf.
Bij het 3e en 4 e horloge van boven daar zie de sluitingen precies omgekeerd. Beide horloges kruipen. Indien van de fabriek uit de vouwsluiting is aangebracht, dan wordt hiermede rekening gehouden. Ga je op een standaardbandje een vouwsluiting zetten, dan kan dit een probleem worden. Mogelijk dat het omdraaien van het bandje wel iets verbetering brengt. Ben benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers van een vouwsluiting met lederen band.

Verder: wisten jullie dat een vouwsluiting de beste remedie is tegen diefstal . Mij overkwam het volgende. Op een goochelcongres kwam ik in contact met een Amerikaanse goochelaar. Deed vele trucjes met kaarten, ik moest een kaart omhoog houden, arm opzij enz. enz. Op een gegeven moment een kreet: “jezus”… you have an anti-theftwatch

Hij had de sluiting van mijn horloge los gekregen, maar door de vouwsluiting “viel” het horloge niet van mijn pols en bleef het om mijn pols zitten. Wel een heel bijzondere ervaring als een goochelaar je bandje los weet te krijgen.

Dat is dan nog een extra voordeel van een vouwsluiting, een automatische anti-theft voorziening.

Ik weet zelf niet wat ik er verder over moet melden, heb diverse horloges met crocobandjes , die koop ik in de states voor 30 dollar per stuk, met een gewone sluiting, verslijten zal ik ze niet, daar draag ik ze te weinig voor.
ze zitten hoofdzakelijk aan mijn chronodato’s, en andere dress watches, zo’n 10 in totaal.

Wat een imposant horloge RHV , die tweede van boven, heb je die wel eens op het forum laten zien ?

Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten zeggen over de kwaliteiten, wel weet ik van mzelf dat ik graag bandjes zie met en 'gesp’sluiting ipv een vouwsluiting, vind dit toch wat ‘origineler’ en fijner zitten.

Daarnaast heb ik een heel lastige maat kwa bandjes dus los kopen doe ik ze zeer weinig (omdat ze dan meestal nieuw en dus duur zijn).

Mijn favoriete leersoorten zijn toch wel struis en alligator (ik geloof dat alligator en croco verschillend is van elkaar). Het draagt lekker soepel, staat meestal ook wat netter en zijn in heel veel kleuren te verkrijgen. Heb ook weleens rog gehad maar dat vind ik zelf niet super, wel stevig, mar qua draagcomfort niet helemaal geweldig.

Momenteel veel een paardenleder bandje om (van de NOMOS) en die draagt verbluffend fijn! Ik had hem erg stug verwacht, maar hij draagt echt erg fijn.