Overgang datum

Hoe komt het toch dat hier zoveel verschil in zit?
Ik heb een aantal horloges die al voor 0:00 de volgende dag aantikken, maar ook die pas kwart over 1 dit doen. Duidt dit op een defect/slijtage of gewoon puur hoe het klokje inelkaar zit?

Dit

1 like

ligt er gewoon aan hoe de wijzers er op zitten.

3 likes

Aha, ok duidelijk. Bedankt! Wel apart dat diegene die zo laat pas overgaat ook meteen het duurste horloge is. Nog nooit eerder gehad, meestal beetje na twaalf.

Als ik een horloge in elkaar zet monteer ik de wijzers altijd zo dat de datumovergang precies om 12 uur klaar is, maar eigelijk is het misschien wel handiger als het wat later gebeurt; dan ligt toch bijna iedereen in bed en heb je geen last van de overgang. :sunglasses:

1 like

Heeft dit niet met de servicekunsten van de horlogemaker te maken?

Mijn versgeservicede DJ:

image

12 likes

Dat is wel weer zo, sommige beginnen al vroeg met draaien en dat is dan ook weer niet mooi. :stuck_out_tongue:

Wellicht dat ik het ooit laat aanpassen als dit kan


1 like

Ligt aan het uurwerk; die Rolex doet het strak om 00:00 zoals je ziet.

Het 7s26 uurwerk in de Seiko SKX007/009 etc doet er de halve nacht over (mede door de dagaanduiding in 2 talen maar dat terzijde) en da’s best irritant. :slightly_smiling_face:

Maak eens een filmpje van het verspringen doordat het horloge loopt. Het verspringen van de datum door het lopen van het uurwerk is een ander tijdstip dan bij het verzetten van de wijzers. Heeft met speling op de raderen te maken lijkt me.

Natuurlijk wil ik dat (een keer) doen.

2 likes

Een paar minuten voor of na twaalf uur maakt me niet heel veel uit !
Wel graag elke dag op hetzelfde moment en liever niet kruipen maar lekker snel verspringen .

Vind ik niet zo héél belangrijk.
Althans ik let er nooit op.
Vaak lig ik dan gewoon te knorren dus 


2 likes

:ok_hand:

image

10 likes

Bewegen die niet eens in aanloop naar de volgende dag, gewoon plop? :astonished:

1 like

Nope, je hoort “chip”. Lovely!

4 likes

Ja, da’s netjes. :+1: Is bij een DJ best lastig vanwege de tandrad-spelingen - en je wilt dat de minuten- en urenwijzers perfect t.o.v. elkaar staan.

De Rolex-norm is trouwens +/- 1 minuut t.o.v. middernacht. Een heel stuk strenger dan bijvoorbeeld Breitling; +/- 5 minuten af-fabriek of na (officiele) service.

De naam Datejust komt van het feit dat de Date - Just in time - verspringt om middernacht.

7 likes

Da’s niet goed hoor @Watch2Morrow, jouw datum springt telkens weer terug! :innocent:


maar ûh, alle antwoorden zijn al gegeven. Ik zou me niet druk maken om een minuutje eerder of later, net zoals je je niet druk zou moeten willen maken over een paar seconden afwijking p/dag bij een automaat. Het is allemaal heel normaal.

2 likes

M’n Seamaster en m’n Jazzmaster die beide hetzelfde uurwerk (ETA 1120) als oorspronkelijke basis hebben, klikken beide precies om vierentwintig uur naar de volgende dag, dat is mooi😀. De andere horloges variĂ«ren een beetje met de overgang naar de volgende dag.

Het is een relatief kleine ingreep om dit te corrigeren (wijzers er af en opnieuw plaatsen) dus dit zou je zelf ook kunnen.

Haha, dat geloof ik graag maar ik ga dat zelf niet doen. Geen idee of je het onder garantie kan laten of dat ze je dan voor gek verklaren. :stuck_out_tongue: