Overgrootvaders zakhorloge

Hoi Allemaal

Zojuist tijdens het opruimen van mijn grootmoeders huis een zakhorloge tegengekomen wat nog van de vader van mijn grootvader is geweest, kan iemand me hier iets over vertellen ?
Hetgeen wat ik weet : mijn overgrootvader is ergens rond 1955 gestorven, er hoorde nog een gouden ketting bij maar die is ontvreemd door aangetrouwd gespuis.
Het mist het glas, 1 van de wijzers is deels weg en de veer van het balanswiel steekt uit / gebroken… Maar warimpel, het klokje loopt nog wel. ( nadat ik de sec. Wijzer vrij maakte )
Vage gravure " vlemmings mierlo T446 " ( mierlo daar komt mijn grootvader vandaan )
Stempel 0,800 wat me, voor zover ik op internet kan vinden een legering tussen zilver en een andere metaal lijkt.

Graag advies welk merk klokje dit is, of iemand mij hier wat meer over kan vertellen. eventueel voor een restauratie namelijk :slight_smile:

Foto’s hieronder

Zonder gedetailleerde (macro) foto’s van o.a. het uurwerk en evt. nrs./stempels
vraag je het onmogelijke of je moet gesteld zijn op onzin verhalen :wink:

Frans je hebt een punt, ik zal vanavond even foto’s met de dslr maken.

De naam Vlemings uit mierlo, verder dan dit kom ik niet :
http://www.stamboom.nl/getperson.php?personID=I802&tree=344

Enfin, ik zorg dat er vanavond betere kwaliteit foto’s komen !

Na een rondje googelen kom ik uit op DOXA… niet dat ik ergens een gravure daarvan kan vinden maar de wijzers zijn identiek… weet derhalve niet of dat toen inherent aan het merk was maar enfin, vanavond de foto’s :slight_smile:

oh 't lijkt allemaal op elkaar :frowning:

Haha ze lijken allemaal op elkaar hè? Het ziet er uit als een FHF uurwerk. Wat is de diameter van het uurwerk?
Toen ging het nog niet zo om merken. Je ging gewoon een (zak)horloge kopen bij de juwelier. Als je centen had, kocht je er één met een wat beter uurwerk en anders met een wat minder uurwerk. Het merk was niet zo van belang.
De stempeltjes zijn wellicht interessant voor meer info. Heb je daar macro foto’s van?

mvg Melvin

Het ziet er mij niet zo’n speciaal uurwerk uit. Dit is bovendien een budgetmodel voor “willen maar niet kunnen” denk ik, gezien de buitenkast massief zilver is (0.800), maar de binnenkasten uit gewoon ‘metal’. Bij de duurdere horloges is de gehele kast uit edelmetaal, hier niet.

De stempels in het zilver kunnen wat meer uitwijzen, en wss kan je onder de wijzerplaat ook nog aanwijzingen vinden over de uurwerkmaker.

Dat merkje met de halve maan en de kroon
is een Duits zilverkeurmerk dacht ik
( wanneer er alleen een kroontje zou staan was het een Duits goudmerkje )

misschien even contact op nemen met @ Koen van het HF die kan je zeker meer vertellen.

grtz. Gerard

Het is inderdaad niet zo’n speciaal of luxe uurwerk, maar het is van overgrootvader geweest. Veel specialer wordt het niet en dan heb ik het niet over economische waarde. Daarnaast is het gewoon een zoektocht en die zijn altijd leuk :slight_smile:

zo, thuis en even betere foto’s kunnen maken.

Mij boeit de economische waarde even niets, het is wat Vintage1982 zegt leuk om uit te zoeken wat het precies is, waar 't vandaan komt en zeker welk jaar !
Wat ik dan gevonden heb is dat SN 8893 een nummer is wat voor 1900 voor kwam, 1890 oid. of dat klopt weet ik niet, tevens mag 't kennelijk niet bepaald worden door de kast maar moet dat via serienummers op 't uurwerk, welke er hier dus geen van zijn ! wel staat er een naam op : Raimna denk ik, te zien op de macro foto hieronder.

Diameter kast : 48mm, diameter uurwerk : 40.5

Los daarvan een keer een goed schoon maken, service beurt geven, misschien een nieuw glaasje en een nieuwe wijzer !
Dit ga je ( althans ik niet ) toch niet verkopen ! :wink:

Wie heeft er meer info :slight_smile:

Macro foto’s hieronder !

( vaag de juwelier waar het vanaf komt, ‘‘vlemings mierlo’’ )

Foto’s in 't groot hier : http://imgur.com/22zXkzx,5WxCiKU,UQNdKuX,XiS9sLM,yKklJ1q,BeIgpQc,3hJ0rBh,hqszdil,9WoA5VU,wZOyDal,v6wTSED,4zDiViV,Vtv5tx1,1RgBiFe,BJpi407,tNFaTPn,pwC3vTw,lxYKdYh,t0Qkvou,Cv8GSI1#0

Het lijkt me nog steeds een FHF. Ik vermoed dat het deze is, maar dan met een adjustment.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&FHF_18

Eventuele serienummers staan waarschijnlijk aan de andere kant van de platine, onder de wijzerplaat.
Het uurwerk is inderdaad wel vies en wat aanslag/oxidatie. Dat krijg je met een kraspen wel weg. De spiraalveer bij de balans wordt een groter probleem :wink:

Thnx, Dus het is een klokje welke al dik 100 jaar oud is ?
Vind ik toch wel vet, ondanks het misschien niet veel waard is ( voor iemand anders )

Heeft iemand het email adres van Koen ? ( Giovanni raadde mij hem ook al aan voor een eventuele revisie )

Je kan hem gewoon een persoonlijk bericht sturen via dit forum. Ik weet wel dat hij erg druk is en volgens mij was hij tijdelijk gestopt met het sleutelen aan uurwerken. Maar dat kan hij je beter zelf vertellen of misschien heeft hij toch tijd :slight_smile: