Overwinden automatische horloge's?

Ik kan mijn vraag niet terugvinden met de zoekfunctie maar ik vermoed dat ie al wel eerder is gesteld…

Kun je een horloge op een winder overwinden? Ik gebruik nu een programma dat even linksom draait dan kort pauzeerd en dan rechtsom draait en dan weer pauzeert.

Graag jullie meningen…

Nee, dat denk ik niet.
Als je hem draagt, mag je toch ook niet “beperkt bewegen” op risico van hem te ver op te winden :wink:

imho…

Hier is een database met de aanbevolen pragramma’s voor de diverse merken en kalibers: http://www.orbita.net/pages/17101.htm

Nuttige database, Tom

Ik begrijp het nut van die opwinders nooit zo. Het voordeel van een automaat is toch juist dat je 'm zo om kan doen, ff schudden gelijk zetten en klaar. Dat in tegenstelling van een quartz die altijd precies op het verkeerde moment een lege batterij heeft.
Ook het hele “eco argument” van een automaat gaat aan flarden door het stroomverbruik van zo’n opwindapparaat.

Ik gebruik per week zo’n vier verschillende horloges. Het constant op tijd zetten vind ik lastig. Ook word je schroefdraad van je horloge dol als je dat iedere keer moet doen.

ikbenben Schreef:

Ik begrijp het nut van die opwinders nooit zo. Het
voordeel van een automaat is toch juist dat je 'm
zo om kan doen, ff schudden gelijk zetten en
klaar. Dat in tegenstelling van een quartz die
altijd precies op het verkeerde moment een lege
batterij heeft.
Ook het hele “eco argument” van een automaat gaat
aan flarden door het stroomverbruik van zo’n
opwindapparaat.

Simpel voorbeeld; horloge met calender…

Joram, dat je het lastig vind begrijp ik, maar dat van die dolle schroefdraad is een dol verhaal.

Ben, koop eens een eeuwige kalender, en leg m dan eens een maandje of wat in de kast, dan weet je waar een winder goed voor is.

Das iig fijn om te horen maurits!

En wat denk je van dit soort horloges:
http://www.klaauwwatches.nl/watch.asp?fld_wIDn=7
Dat is volgens mij best een klus om die weer goed op tijd te krijgen.

Precies wat ik in mn eerdere post bedoelde Tom… (tu)

En kijk wat dat betreft ook even de een na laatste foto van deze disc

Hallo Joram,
Een automaat kan je niet overwinden. Er zit namelijk een slipveer in die als hij srtak is opgewonden een stukje losschiet. Als je normaal beweegt dan zit de veer tegen de slip aan en dus eigenlijk een constante kracht op de balans, wat het op tijd lopen weer bevorderd.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Maurits Schreef:

Joram, dat je het lastig vind begrijp ik, maar dat
van die dolle schroefdraad is een dol verhaal.

Ben, koop eens een eeuwige kalender, en leg m dan
eens een maandje of wat in de kast, dan weet je
waar een winder goed voor is.

Ik heb idd even niet aan de kalender gedacht.