Overzicht Mobius olie en smering

Ik kwam tijdens mijn internetspeurtocht dit overzicht tegen van Moebius.
Welke smering waar en onderliggend nog tech sheets met specifieke toepassingen.

Aangezien vragen over smering nog wel eens voorbij komen hier, lijkt het me goed dit even te delen.
Enjoy!

https://www.moebius-lubricants.ch/sites/default/themes/moebius/extras/pdf/tableEN.pdf

4 likes

En eerlijk zijn, welke heb/gebruik jij?

1 like

Een onderwerp waar meningen nog wel eens over verschillen, maar dit is zoals ik het op dit moment doe:

9010 voor balans, ankerrad en derderad
9020 voor minuutrad
941 voor ankerpalletten
HP1300 voor al het andere (datumverzet, opwindrad ed)
en V105 voor de automaatraderen

2 likes

Eerder vandaag zag ik een tech sheet van sellita waar werd aanbevolen om het wijzerzet in epilame te zetten bij montage.
Vervolgens ook eens bij ETA gekeken en die adviseren hetzelfde, al staat het iets minder prominent op de pagina.
Op dit moment doe ik dat niet. Misschien iets om eens uit te proberen. Ik begrijp de gedachte erachter nog niet helemaal.

1 like

Epilaam zorgt ervoor dat oppervlakte spanning verhoogd wordt en daardoor de olie minder snel wegloopt. Ik heb helemaal geen epilaam trouwens…
Mijn rijtje:

9010 ankerrad, seconderad
9020 derde rad
D5 centrumrad en veertonlagering
941 ankerpaletten
8200 keyless, veertonwand, bodem en veer
V105, automaatwisselaars
Molykote TP42 veertonwand automaten
Molykote 111 rubberen pakkingen

En wat ik wel heb maar niet gebruik:
Molykote DX alleen keyless als het eeeeecht versleten werk is
9030 ooit gekocht op aanraden van iemand maar toch 9020/D5 gebruikt
8300 per ongeluk gekocht ipv 8200, maar is veel vaster, komt nog wel eens van pas

1 like

Ik ook niet…

En ik begrijp het oppervlaktespanning verhaal bij de deksteen van de incabloc, maar niet bij keyless.

1 like

Heb ik ook. Gebruik ik nooit, hartstikke dik

1 like

Ik ga uit van dit overzicht, en gebruik eigenlijk maar 4 soorten olie en smering.

Mobius 9010
Mobius HP1300 Synth-HP
Mobius 8200
Mobius 941

4 likes