Overzicht uurwerken vintage horloges

Om goed inzicht te verkrijgen in de kwaliteit en dus vaak ook waarde van n vintage horloge is de kwaliteit van het uurwerk van groot belang. Ik ben toch al een tijdje actief op het forum en weet er ondertussen wel wat van. Maar nog niet genoeg om veel horloges goed in te kunnen schatten.

Derhalve zou ik alle uurwerken van vintage horloges die er zijn (te veel?) wel eens op rijtje willen zien in chronologische volgorde obv kwaliteit maar bijv ook op basis van jaren van productie/uitgifte.

Ik heb op het forum en elders op internet gezocht maar niet iets kunnen dat ik bedoel. Heeft er iemand een tip waar ik het wel kan vinden?

2 likes

Ranfft heeft een enorma database met uurwerken, die echter alphabetisch is. Er is wel een uitgebreide zoekfunctie.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&&

Ik denk, dat de gemiddelde gebruiker daar genoeg aan heeft.
Leg eens uit waarom jij graag een chronologische volgorde zou willen.
En misschien meteen ook hoe je de kwaliteit wilt definieren en op volgorde zetten.

5 likes

Ik wil graag weten hoe de kwaliteit van het ene uurwerk zich verhoudt tov een andere. Wat wordt gezien als kwalitatief beste uurwerk en wat als minste. En alles wat daar tussen zit.

Ik zal ook direct uitleggen waarom ik het wil weten: ik heb wel eens een Pontiac horloge gezien dat ik prachtig vond. Ik dacht Pontiac staat niet bekend om zn hoog kwalitatieve uurwerken sus dacht dat horloge voor n mooi bedrag te kunnen kopen. Bleek er n heel goed uurwerk in te zitten waardoor het horloge 4 a 5 keer duurder was dan verwacht. Dat wil ik dus proberen te voorkomen met zo’n ‘checklistje’

1 like

De prijs van een horloge is iets anders dan de waarde van een horloge
De prijs (of de waarde?) van een horloge hoeft niet altijd in directe verhouding tot de kwaliteit van het uurwerk te staan.
Er is een groot aantal factoren, die de kwaliteit van een uurwerk beinvloeden / definieren. Hoe wil je die factoren tot elkaar in relatie zetten?
Verdiep je eens in de productiemethodes in de horlogeindustrie tot einde jaren zestig en vraag je dan nog eens af of je idee zinvol is.

2 likes

Ik denk dat je ook goed moet nadenken wat voor jou ‘kwaliteit’ definieert. Zelfs als je kijkt naar vergelijkingen (op fora met name) tussen de meest gebruikte moderne uurwerken, dan zie je al dat iedereen een andere ervaring of perceptie van de kwaliteit heeft.

1 like

Onmogelijk. Veel uurwerken werden ook in meerdere afwerkingen en met meer of minder rubies gemaakt.

Kijk maar naar bijv. een Felsa 693. Verguld, blanke finish, 17 jewels tot 25. Tsja… nogal appels met peren vergelijken terwijl het in de kern om één ontwerp gaat.

Daarnaast zijn er afschuwelijk veel verschillende uurwerken ontworpen en gemaakt door de jaren. Het zou een gigantische klus worden. Een klus die Roland Ranfft al heel goed op zich heeft genomen.

2 likes

Ik denk dat na merk, model, en diameter je pas hoeft te gaan kijken naar kwaliteit van het uurwerk voor de prijs.

3 likes

Veel factoren spelen hier mee,dit kun of kan je niet groeperen denk ik,de ene ziet graag bling bling en geeft daar of vraagt daar zoveel voor ,iemand anders gaat dan weer de “oldtimers” zeg maar opzoeken ,een spreekwoord " het is zoveel waard als wat er een zot voor geeft " klopt uiteindelijk toch altijd,“goesting is niet te koop” ook eentje van toepassing enz…ik ben nieuwsgierig naar het resultaat

1 like

Daarbij kun je kwaliteit in uurwerken ook op allerlei verschillende manier beoordelen; nauwkeurigheid, slijtvastheid, functionaliteit, finishing etc.

1 like

Pontiac staat er juist wel om bekend dat er prima uurwerken in zitten!

4 likes

Laat ik me genuanceerder uitdrukken: in het bewuste horloge zat een valjoux 72 ipv een meer regulier (maar prima) valjoux 7734. En dat maakt een horloge toch een stukje duurder. Vandaar de opmerking.

Om te beginnen moet ik denk maar eens de verschillende valjoux-uurwerken bestuderen. Op die manier stap-voor-stap meer leren over uurwerken.

Even voor de goede orde: ik probeer te leren op welke manier ik het beste een vintage horloge kan beoordelen. Wat ik mooi vind dat weet ik wel, wat de kwaliteit (of populair) is vaak nog niet. Vandaar mijn vragen/opmerkingen!

1 like

Ah. Dat is wel een erg “duur” uurwerk inderdaad. Zeker wel een van de uitzonderingen waar uurwerk wel een groot deel van de prijs bepaalt ook.

Het goedkopere equivalent van de 72 is niet de 7734 maar de 7736 met ook 3 sub dials.

1 like

In het specifieke geval van de Valjoux chronografen is er onder liefhebbers wel een duidelijke hiërarchie, waarbij voornamelijk geldt dat de 72 bovenaan staat en ieder nieuwer model een trapje lager. Dus ongeveer:
Valjoux 72 > Valjoux 7730 > Valjoux 7736 > Valjoux 7733/7734 > Valjoux 7750

Maar om zoiets te generaliseren naar verschillende families van uurwerken is nagenoeg onmogelijk

1 like

Qua prijs/waarde niet denk ik. Een 7736 is toch vaak waardevoller dan een 7730? En een 7750 is ook vaak waardevoller dan een simpele 7734.

1 like

Ik denk dat dat wel klopt voor waarde, al is het lastig te vergelijken omdat ze gebruikt worden door zo veel verschillende merken. Ik dacht meer aan de prestige of het gevoel bij liefhebbers.

1 like

Interessant voor me! Maar begrijp dat dit al voer voor discussie is :laughing:

72 = column wheel
77xx = cam switched
Demense betalen meer voor een chrono met CW en die waren idd wat duurder om te maken maar voor velen is het ook een beetje een vraag van “prestige”.
Kijk bij de super compressors. hier vind je een onvolledige lijst van merken, die ze gebruikt hebben:

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

De kast komt van een en dezelfde fabriek, ziet er hetzelfde uit en is ook identiek, het uurwerk vaak ook, maar al naar gelang welk merk op de wijzerplaat staat, worden er heel andere prijzen voor betaald.
Bij sommige zal het zijn omdat er een inhouse uurwerk in zit (Enicar, Longine, JLC) bij andere omdat het ene merk wat geliefder is (waarom?) dan het andere.

Kortom, als je je lijst wilt maken wens ik je veel plezier en vooral veel uithoudingsvermogen.
Maar die lijst zal geen toegevoegde waarde hebben omdat het kaliber slechts één van de vele factoren is, die de prijs/waarde van een horloge bepalen.
@Bernard noemt als voorbeeld het aantal stenen. En zoals ik boven al schreef, verdiep je in de productiemethodes uit die tijd, dan zie je dat er van één kaliber XXX verschillende uitvoeringen kunnen ontstaan al naar gelang de kwaliteit (standaard, soigné enz) de afwerking (standaard, côtes de Genève, perlage enz) keus van de balans, keus van incabloc/KIF of iets anders of geen antichoc en noem maar op.

En dan hebben we nog niet gekeken naar de invloed van mode, influencers en weet ik veel wat nog meer.

1 like

72 - 22 - 23 - 92 - 7736 - 7730 - 7734 - 7750

De speciallekes (72c, 86, 69 etc) buiten beschouwing gehouden

1 like

Nog dank voor sturen van deze link @Maurits Ik ga me eerst daar eens goed in verdiepen. Wellicht maak ik er nog wel eens een samenvatting van :wink: