Oysterband verstellen loctite gebruiken?

Is dat echt nodig? Heb talloze horloges met geschroefde banden gehad en heb nog nooit last gehad van een losse schroef.

Ben je eindelijk een forumbaas met een Rolex, moet je de band vastlijmen…

3 likes

Wat ?
:thinking:
Ehmmm okee.

Werk al 20 jaar met dat spul…
Blauw of ook wel de “200” serie is gewoon voor schroefkes die weer los moeten kunnen.
222 of 243 , allemaal goed.

Pakking is dacht ik “500” serie.

Rolex en Omega leveren ze wel zo. Ik borg de schroefjes verder ook niet en nooit problemen gehad. Maar als het goed is voor je gemoedsrust kan het zeker geen kwaad. Tenzij je de verkeerde locktite pakt.

3 likes

Jij hebt gelijk. De blauwe komt gewoon los. Net als de blauwe lockbond van Bison.

1 like

Ik ook, maar bij ons wordt met de blauwe vloeibare pakking bedoeld.
Schroefdraadborging hebben we rode voor. Of blauwe. Of gele.

Kleurtje zegt niets, al helemaal niet voor een leek. Nummertjes dan weer wel.

Oeh , die gele is echt rommel… laatst nog moeten toepassen.

Vroegah had ik een makkelijk ezelsbrugje.

Blauw , bietje vast.
Rood , redelijk vast.
Groen , god gloeiend gaat niet meer los.

:joy:

3 likes

Groene loctite, krijg je 'm never meer los :ok_hand:

Gebruiken loctite hier aan boord ook voor alles, top spul!

2 likes

Vooral de 401 zeker :grimacing:

En a la de Russian way alle pakkingen dubbelzijdig insmeren met die blauwe reut zeker.

1 like

Dat is nog best pittig met een horlogemakers schroevendraaiertje

1 like

Kan me even niet heugen of het de 401 is maar zou best kunnen haha. :joy: Het is in ieder geval roze :ok_hand:

Precies :ok_hand:

1 like

Waarom je bij RC heli’s de schroefjes geborgd wil hebben…

4 likes

De schroeven gewoon één kwartslag voor ie afknapt aandraaien.

1 like

Zeker pittig, ik gebruik een momentschroevendraaier voor groffer werk en het is behoorlijk.

Maar op zo een fijne schroefdraad met goede dosering en goed gereedschap geen enkel probleem. En hoeveel nm het werkelijk is zoals ik het toepas weet ik niet maar het komt bij lange na niet aan de 6nm. Het borgt wel merkbaar maar je hebt het zo los.

1 like

Gebruikten ze het superieure pin and collar systeem maar. Dan hadden we geen gezever met losschieten. :thinking::joy::joy:

2 likes

Dat heb ik bij die CW en zit als een huis ja en in tegenstelling tot wat ik hoor heb ik geen moeite met het zelf verstellen ervan. Prima systeem mits je maar goede spullen hebt, in mijn geval van ome Alie :joy:

1 like

Haha , dat is pas werktuigbouwkunde.

Les 1.

Niet uitneembare verbinding : lassen
Uitneembare verbinding : schroef
Hetzoutheoretischlosmoetenkunnen : pin and collar.

:sweat_smile:

3 likes

Zo, das een knap staaltje vliegwerk!

Maareeh door dit

dacht ik, nu ga ik iets spectaculairs zien wat er afvliegt. Bijvoorbeeld een rotor of zo :joy:
Maar niks hoor, wel bijzondere manoeuvres :+1:

2 likes

Oh er zijn ook zat filmpjes waar het fout gaat. Dit kost jaren oefenen en meeste mensen leren het nooit. Ik kan ze wel vliegen maar niet op die manier. Dit is de absolute wereldtop. Ik bouw ze wel heel graag.

1 like

Gebruik nooit loctite what so ever. Wel een goede en juiste schroevendraaier, i.c.m gevoel. Nooit iets los gekomen , laat staan verloren. “nok nok nok”.

Het gebruiken van een momentschroevendraaier is het beste maar dit gereedschap zullen de meeste mensen niet hebben.

Wel adviseren de meeste merken een borgmiddel voor bandschroeven.
Loctite 222 ( rose van kleur ) voor gouden en dunne schroeven.
Loctite 243 ( blauw ) voor stalen bandschroeven zoals de Oyster band.
Niet de groene gebruiken voor dit soort schroeven.