P1lot One | Flight Update 06.03

Kan niet wachten! Wat een bijzonder proces is dit tot nu toe geweest. Zoveel oog voor details voor wat betreft het product zelf en de wijze waarop wij (toekomstige trotse eigenaren) geïnformeerd zijn. Echt een topprestatie!

Weer bedankt voor de update! Het wordt nu aftellen :wink:

Er is een ding wat ik niet begrijp (maar ben dan ook geen techneut…).

Je zegt “De titanium cases zijn klaar voor nabewerking. Alleen de lugs moeten nog worden gemaakt”. Betekent dat de kasten feitelijk nog moeten worden gemaakt uit de titanium donuts op de eerste foto of moet ik het anders zien?

Alhier ook grote spijt!

Hendrik

lencoth Schreef:

Weer bedankt voor de update! Het wordt nu aftellen
:wink:

Er is een ding wat ik niet begrijp (maar ben dan
ook geen techneut…).

Je zegt “De titanium cases zijn klaar voor
nabewerking. Alleen de lugs moeten nog worden
gemaakt”. Betekent dat de kasten feitelijk nog
moeten worden gemaakt uit de titanium donuts op de
eerste foto of moet ik het anders zien?

Ja… Momenteel ben ik de omtrekvorm aan het frezen… ongeveer 45 minuten per kastje… inclusief freeswissel… ik frees voor met een overmaat van 0.05 aan de buitenkant, dan loop ik em na… tussen de lugs laat ik een overmaat van 0.5 staan, die ik er dan met een Frees van 3 mm uitpel… omdat de radius tussen lug en kast (Radius van 2 mm) met een 4 mm frees niet mooi wordt… een 3 mm freesje moet hier een bochtje maken, en daarmee wordt het oppervlak veel gladder… duurt iets langer met frezen… maar levert me veel meer tijd op met nabewerken…

Ik ga ze onderwijl gewoon nabewerken… zodat ik daarna alleen nog maar de gaatjes voor de bandpennen en de opwindstift hoef te boren/frezen… Daarna haal ik ze nog één keer over de borstel, en dan kunnen ze in elkaar…

Terwijl de freesbank die kasten staat uit te beitelen, draait de draaibank de Bezels… Ik heb nu bijna alle bezels aan de achterkant (de kant die IN de kast gaat) klaar, dan draai ik ze om, en doe de voorkanten… door het draaien worden die veel gladder dan ik met de frees kan bereiken, hoewel de frees ook een behoorlijk glad oppervlak aflevert…

Alles even afbramen, en dan de boel in mekaar zetten… 'k heb het nog even druk genoeg… maar dat geeft niets… daar doe ik het voor…

'k heb in dit hele project enorm veel geleerd… met name omtrent de constructie van een horloge met een ingeperste bezel, en de bijbehorende pakking… da’s best een pittige ontwerpklus… maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt… dan komt het makkelijke deel… de onderdelen daadwerkelijk maken… mijn draaibankje is zeer zuiver gebleken… alles zit binnen ±0.01 mm ten opzichte van de geprogrammeerde maat… ik heb de machine na 50 bezels nog niet een keer hoeven bijstellen… noch de beitels moeten slijpen… 'k begin het bewerken van Titanium ook meer en meer in de vingers te krijgen…

'k hoop tussendoor nog eens wat tijd vrij te kunnen maken om nog eens wat filmmateriaal te monteren… heb best wel wat “footage”… :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Heren wederom :}

Ik kan niet wachten tot Teuge.

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… Momenteel ben ik de omtrekvorm aan het
frezen… ongeveer 45 minuten per kastje…
inclusief freeswissel… ik frees voor met een
overmaat van 0.05 aan de buitenkant, dan loop ik
em na… tussen de lugs laat ik een overmaat van
0.5 staan, die ik er dan met een Frees van 3 mm
uitpel… omdat de radius tussen lug en kast
(Radius van 2 mm) met een 4 mm frees niet mooi
wordt… een 3 mm freesje moet hier een bochtje
maken, en daarmee wordt het oppervlak veel
gladder… duurt iets langer met frezen… maar
levert me veel meer tijd op met nabewerken…

Bedankt voor de duidelijke uitleg (tu)

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… Momenteel ben ik de omtrekvorm aan het
frezen…

Leuk om de wekelijkse update weer te lezen en wat er nog moet gebeuren aan de kasten. Pffh, maar jullie zijn er heel relaxed onder :wink: Opdat alles mag meezitten!

Succes is een keuze… :)… Ik neem mijn rust… Ik kan wel gaan haasten… maar dan verknal ik zo een kast… en moet ik een nieuwe maken… dat kost me meer tijd dan gewoon rustig doorgaan met ademhalen, en op mijn gemakkie de programma’s maken voor de CNC machines…

Vandaag 4 kasten gedaan… maar wel het programma getweaked, van 1uur en 15 minuten de bewerkingstijd al teruggebracht naar 36 minuten… morgen nog wat instellingen testen… terwijl ik ondertussen weer een kastje frees met het huidige programma… :)… bij het frezen valt met de juiste instellingen veel winst te behalen… bij het draaien niet zo… dat is allemaal redelijk “straight forward”… ik weet welke snedediepte en welke voeding het beste resultaat geven… en … 13 minuutjes voor de achterkant van een Bezel… mooie tijd… kan ik er 3 doen als ik één kast frees… morgen mogelijk nog maar 2… als ik het freesprogramma nog wat kan tweaken… :slight_smile:

Dus… over een paar dagen zijn alle kasten gefreesd, en de bezels in de tussentijd ook gedraaid… omdat ik daar niet bovenop hoef te staan… kan ik ondertussen de kasten gaan afwerken… Ik doe normaalgesproken de Lugholes op de CNC, maar mogelijk kan ik een malletje maken, waardoor het ook op de Handbediende Freesbank kan… dat scheelt me nog meer tijd… :), even een malletje verzinnen is zo gebeurd… en als de kasten gefreesd zijn, dan is de freesbank weer even vrij… alleen de Bezels van 28 stuks moeten worden voorzien van Flutes… maar dat is ook maar een paar minuutjes per Bezel…pak ik wel mee als de kasten klaar zijn… da’s een ochtendje werk… , 't enige wat dan nog gedaan moet worden is het buigen van de Buckles en het frezen van de uurwerk klemplaatjes waar ze mee in de kast gemonteerd worden. .dat zijn kleine onderdeeltjes van Fosforbrons… ik bestel gewoon een plaat… en dan maak ik een tekening van 110 van die dingen ( paar reserve) en die frees ik in één keer uit de plaat… 't is allemaal veel werk… maar wat een plezier heb ik eraan… 't is voor mij ook een mooi leertraject…

Arie Kabaalstra Schreef:

Succes is een keuze… :slight_smile:

:smiley:

veel werk… maar wat een plezier heb ik eraan… 't is voor mij ook een > mooi leertraject…

Het is interessant om te lezen hoever je de processen optimaliseert.
Van 76 minuten naar 36 minuten is echt winst!

Gaat er nog veel tijd zitten in het afwerken van wat je zo produceert, moet je nog dingen met de hand nadoen? Weet niet, braampjes verwijderen, borstelen etc.

Prachtige update weer heren! En mooi om te horen hoe ook Jan nog wat leert van/gedurende het proces.

Ik mis nog wat jaloerse geluiden. Durven die soms niet meer mee te kijken :+
Just kidding! Leuk dat dit zo met het forum gedeeld wordt. En mocht er onverhoopt later een P1lot 0ne geflipperd worden, weet je precies wat voor vlees er in de kuip ligt :smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Succes is een keuze… :)… Ik neem mijn rust…

Bedankt voor de verdere update (tu)

En ja, je succes maak je zelf in grote mate.

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar wat Lencoth vraagt. Heb je nu na wat je beschreven hebt, een kast die helemaal klaar is of moet je daar nog verder mee aan de slag?

Op het moment dat de kast 36 minuten lang gepijnigd is door Wolfraamcarbide frezen van 3 en 4 mm, is ie al redelijk glad… redelijk… dat wil zeggen… ik heb een acceptabel oppervlak, freestechnisch gezien… geen ribbels van trillingen en meer van dat soort ongein…

Redelijk glad is nog lang niet goed genoeg voor een P1lot One, of om het even welk horloge van mijn hand… na het frezen komt het slijpen… dit doe ik met een “Trommel”, in normaal Nederlands, een stuk buis, aan de buitenkant voorzien van een laag schuurpapier… korrel 200, dat lijkt grof, maar het scherpe is er snel af… door nu de buitenkant van de kast op deze trommel te slijpen, haal ik de laatste oneffenheden van het frezen weg… alleen tussen de lugs ( waar het oppervlak iets gladder is door het toepassen van een kleinere frees ) moet ik met de hand slijpen, dit doe ik met een houtje, met schuurpapier erop, dat zo gevormd is dat ik makkelijk in de hoeken kan komen… , na de sessie met Korrel 200 volgt een sessie met 400 en 800… na Korrel 800 is het al bijna zo glad als het wordt na het borstelen… dus volgt het borstelen… de omtrek, de bovenkant, tusesn de lugs… de Bezel, die komt zo van de draaibank… die is veel gladder… die hoef ik alleen maar te borstelen…

het slijpen neemt ongeveer 4-5 minuutjes in beslag voor korrel 200… de volgende sessies?.. minuutje is genoeg… 't is immers al helemaal vlak… en ik hoef alleen de sporen van de vorige sessie maar weg te werken…
Daarna worden de lugholes en de boring voor de Tube gemaakt ( boren en frezen ) en dan kan de kast in elkaar…Pakking op de bezel, bezel inpersen… glas en Tube inpersen… Uurwerkje met wijzerplaat en wijzers erin…pakking op de deksel, deksel erop… klaar… Ohja… Bandje d’ran… maar da’s ook zo piept…

Omdat het slijpen zo klaar is… kan ik terwijl ik 1 kast frees… een kast of 7-8 slijpen op 200… het slijpen met 400 en 800, da’s zo piept… 2 uurtjes en ik heb de hele batch er door… (mischien… doe ik wel 3 stroken op één trommel… dan hoef ik geen trommels meer te wisselen, en kan ik in één keer doorwerken… )

  • note to self… op MP eens een oud Houtdraaibankje kopen, en een lange schuurtrommel maken met 200,400, 800 erop… Doorknallen… Gas op die Lollie!

Arie Kabaalstra Schreef:

het slijpen neemt ongeveer 4-5 minuutjes in beslag
voor korrel 200… de volgende sessies?.. minuutje
is genoeg… 't is immers al helemaal vlak… en ik
hoef alleen de sporen van de vorige sessie maar
weg te werken…

Bedankt voor de verdere uitleg. Geeft een goed beeld zo wat er allemaal nog bij komt kijken! Nu weer even mezelf schoppen dat ik niet heb meegedaan, maar ja, het leven bestaat uit het maken van keuzes :X

Bedankt! Interessant om te lezen wat er bij het maken van de kast komt kijken :wink:

Misschien heb ik het antwoord gemist op de vraag “Rara, waar dient dit apparaatje voor? Kom maar door” maar ik heb geen idee :S

Het is een spindelmachine. Misschien niet zo stoer als de apparaten van Jan, maar voor leerwerk soms erg handig. In dit geval gebruik ik een opzetstuk om de ringen (waar de veters doorheen gaan) in het leer te zetten. Dit apparaat zorgt er voor dat het metaal netjes evenredig omkrult tot een mooie O-ring.

Rob & Roll Schreef:

Het is een spindelmachine. Misschien niet zo stoer
als de apparaten van Jan, maar voor leerwerk soms
erg handig. In dit geval gebruik ik een opzetstuk
om de ringen (waar de veters doorheen gaan) in
het leer te zetten. Dit apparaat zorgt er voor dat
het metaal netjes evenredig omkrult tot een mooie
O-ring.

Bedankt voor de uitleg. De machine zal veel gebruikt zijn de laatste tijd :wink:

Mooi, mooi, mooi. hulde heren!
Bedankt voor de update(s) en Arie voor de uitgebreide uitleg. Klinkt alsof je een complete fabriekshal tot je beschikking hebt. Wat een tools en kunde!

Zou je denken he?.. een hele fabriekshal… Ik moet slalommen tussen mijn fietsen om bij de freesbank te komen… :slight_smile:

Ik hoop in de loop van het jaar iets meer ruimte te krijgen…