P1lot One | Flight Update 14.11

Beste P1lot One crew members,

Planning
Afgelopen week is volgas gegeven om de oplevering van zondag 29 maart te kunnen halen. Ieder mogelijk onderdeel – hoe klein ook – is nu in beeld, diverse offertes zijn opgevraagd en van sommigen wachten we nog wat alternatieven af. Ieder teamlid weet nu wat hij moet doen en wanneer. Jullie zullen begrijpen dat dit een behoorlijke operatie aan het worden is. Zo moeten bijvoorbeeld de casebacks eerst in plaatvorm van de titaniumleverancier naar Jan’s werkplaats. Jan vervaardigt er vervolgens 52 casebacks uit, werkt ze af en stuurt ze naar de graveur. Na 1 of 2 weken is die op zijn beurt klaar en wordt alles weer teruggestuurd voor latere montage.

Sommige onderdelen vereisen vooronderzoek, zoals het merk en type verf dat op de bovenste wijzerplaat en wijzers komt. We willen een perfecte uitstraling bereiken, maar dit luistert zeer nauw: mat is niet altijd mat genoeg en er blijken 10.000 “shades of black” te zijn :smiley: Tijdens onze 2e team meeting op 22.11 gaan we wat spuitproeven bekijken en beoordelen.

Er is een wekelijks overleg ingepland om de planning te borgen, de voortgang te bespreken en eventueel tijdig te kunnen ingrijpen, mocht er onverhoopt iets mis zijn gegaan.

Titanium
Het titanium voor de cases, bezels en casebacks is besteld. Dit prachtige materiaal wordt toch niet in hele staven, maar in panklare schijven geleverd. Alhoewel de leverancier Nederlands is, moet dit helemaal per vrachtvliegtuig uit China worden overgevlogen. De P1lots One hebben er dus al een hele vliegreis op zitten, als ze Jan’s draaibank ontmoeten. Goed voor de vlieguren SMILEY. Zodra de offerte voor het titanium voor de buckles en needles is goedgekeurd, kan ook dit worden besteld.

Waterdichtheid is niet vanzelfsprekend!
Ook al is een “Fliegeruhr” primair bedoeld om zo hoog mogelijk over het water te scheren, er zijn situaties denkbaar dat enige waterdichtheid toch handig en zelfs vereist is. Daarom wordt de P1lot One getest op en geleverd met tenminste 3 ATM waterdichtheid. Meer is voor een “Fliegeruhr” onzinnig en niet historisch correct. Om 3 ATM te behalen en vooral behouden, zijn maar liefst 5 pakkingen nodig:

• tussen bezel en case (1)
• caseback en case (1)
• glas en bezel (1)
• kroon en case (2)

De maat van de twee eerstgenoemde pakkingen zijn universeel en gelijk aan elkaar, om kosten te besparen en om het servicen in de toekomst te vergemakkelijken. De pakkingen voor de kronen worden gemonteerd geleverd, dus daar hebben we gelukkig geen omkijken naar.

Lumen van wijzerplaten en wijzers
Onze Zwitserse vakman, die het “lumen” van de wijzerplaten en wijzers zal gaan verzorgen, wil graag eerst een proefset ontvangen. Op basis van het resultaat kan er nog worden bijgestuurd. Zodra we hier fotomateriaal van hebben, zullen we dit uiteraard plaatsen.

Goed gereedschap is het halve werk…
Jan’s atelier geeft onderdak voor de meest uiteenlopende, gespecialiseerde gereedschappen voor de meest uiteenlopende klusjes. Denk hierbij aan het oliën van uurwerken en het plaatsen van glaasjes. Op http://www.p1lotone.nl/pictures hebben wij hiervan enkele foto’s geplaatst.

Updates website
We hebben onze website
http://www.p1lotone.nl/
van een aantal updates voorzien. Zo is er een menu geplaatst, om snel alle informatie te kunnen vinden. Bovendien hebben we een overzicht opgenomen met alle relevante posts van Horlogeforum.nl. Zo vind je ook daar snel alle info over de P1lot One terug. Zoals jullie inmiddels van ons gewend zijn, is er tenslotte weer een “countdown” naar zondag 29 maart om 14:00 uur opgenomen. Neem (weer) een kijkje zouden we zeggen.

Have a safe flight everyone!

Met vriendelijke groet,
P1lot One Team

Teun (Teunan87) | Projectleider, design en communicatie
Hans (Motormuis) | Commercie en penningmeester
Jan (Arie Kabaalstra) | Techniek en assemblage
Remie (T72 Straps) | Band
Rob (Rob & Roll) | Pouch en algemene zaken

Website:
http://www.p1lotone.nl/

Facebookpagina: http://www.facebook.com/pilotonewatch
Contact: http://www.facebook.com/pilotonewatch of pilotonewatch@gmail.com

Voor wat betreft de wijzerplaat:

:+

(tu)

Goed bezig!

gave update weer! 29 maart is weer een week dichterbij gekomen!

BobT Schreef:

gave update weer! 29 maart is weer een week
dichterbij gekomen!

lijkt wel alsof jullie nooit anders hebben gedaan dan dit :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Voor sommigen is het een lang gekoesterde droom die nu in werkelijkheid wordt omgezet… ik was al een jaartje bezig met het bouwen van horloges… de Dumet Prototypes waren als het ware een vingeroefeningetje voor de P1lot One… :slight_smile:

Het wordt stil met reacties. Zijn er geen vragen :smiley:

Jawel. Kan hij ook 4 december worden uitgeleverd :slight_smile:

Nog maar ruim 4 maanden…

jeroenderee Schreef:

Jawel. Kan hij ook 4 december worden uitgeleverd
:slight_smile:

24 december mag ook :wink:

Goed bezig heren. Het gaat zo goed dat er gewoon geen andere vragen zijn :+