Beste crew members,
Kronen
De kronen worden begin februari 2015 rechtstreeks aan de graveur van onze keuze geleverd (komende meeting zullen we uit 3 verschillende proeven kiezen). Op die manier kan zo snel mogelijk worden begonnen met het graveren van jullie bouwnummer in het inmiddels bekende lettertype DIN 1451. We gaan voor goud en zetten in op een vergelijkbare kwaliteit als op de “IWC Big Pilot”? Daarom zijn ook wij net als jullie heel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat, maar hiervoor moeten we nog tot begin februari wachten.
Wijzerplaten en wijzers
De eerste door leveranciers gemaakte onderdelen zijn binnen! Het Nederlandse etsbedrijf van onze keuze heeft woensdag namelijk alle onder- en bovenwijzerplaten en wijzer-sets geleverd. Natuurlijk moeten ze nog worden gespoten en voorzien worden van de Swiss Super-LumiNova©. Wat is jullie eerste reactie?


Verf bovenste wijzerplaat
In de Flight Update van vorige week vrijdag lazen jullie dat er veel soorten matzwarte verf voor de bovenste wijzerplaat op de markt zijn. Op basis van de reputatie van bepaalde merken en types hebben we er 5 uitgekozen die we als proef gaan aanbrengen op de binnengekomen dials:
- Tamiya XF-1 Flat Black
- Tamiya XF-85 Rubber Black
- Humbrol 33 Matte Black
- Vallejo Flat Black
- Gunze H12 Flat Black
Van de bovenstaande opties zullen we degene met de beste uitstraling (de uitstraling kan het horloge maken of breken) en eigenschappen selecteren. De onderlinge verschillen zijn vermoedelijk klein en we moeten het eerst even zien, voordat we kunnen kiezen. Daarom zal Jan zal 5 wijzerplaten met zijn airbrush spuiten en morgen als ingekomen stuk tijdens onze 2e team meeting in Utrecht inbrengen. Moge de beste / mooiste winnen! Voor een perfecte hechting van de matzwarte verf zullen de wijzerplaten eerst met een zwarte primer worden behandeld, waarna de uiteindelijke verf per airbrush wordt aangebracht. De onderste wijzerplaten zullen met een witte primer worden behandeld, om zo de Swiss Super-LumiNova© zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Hoe lichter de ondergrond, hoe feller de “lume”.
Saffierglazen
Er zijn horlogeglazen en horlogeglazen. In een voordelig horloge zit vaak plexiglas of mineraalglas, met als voordelen een lage prijs, vintage uitstraling, het lage gewicht en de lage lichtreflectie (het spiegelt weinig/gemiddeld minder dan saffierglas, waardoor je meer zich op de wijzerplaat hebt). Dit soort glazen zijn echter behoorlijk krasgevoelig en breekbaar. In de wat duurdere horloges zit wel eens een harder soort plexiglas of een mix tussen mineraal en saffierglas. Zo monteert Seiko “Hardlex” plexiglas in bepaalde modellen.
Luxe horloges hebben meestal saffierglas (dit is altijd synthetisch), met als voordeel de grote krasbestendigheid: alleen diamant is harder. Bovendien heeft het een luxe uitstraling en gaat het langer mee. De nadelen zijn de hoge prijs en een vrij grote lichtreflectie: je ziet in verhouding meer schittering van licht dan bij plexiglas of mineraalglas. Hierdoor wordt het zicht op de wijzerplaat minder goed. Om dit zoveel mogelijk op te heffen, brengen kwaliteitsbewuste merken vaak een ontspiegelende coating (ook wel “AR-coating”) aan binnen- en/of buitenzijde aan. Soms zelfs in meerdere lagen om nog minder schittering te bereiken. Als deze AR-coating aan beide zijden zit (o.a. Breitling), wordt extra ontspiegeling bereikt. Vooral de coating aan de buitenzijde maakt veel verschil. Nadeel: de coating aan de buitenzijde is in de meeste gevallen vrij krasgevoelig, wat de voordelen van het saffier eronder weer teniet doet.
Om zowel maximale krasvastheid en ontspiegeling te bereiken, zullen wij de P1lot One uitrusten met alleen AR-coating aan de binnenzijde. Bovendien hebben we een zogenaamd “domed sapphire crystal” (gebold saffierglas) geselecteerd, waardoor het glas nergens geheel vlak is. Vlakke glazen schitteren van zichzelf al meer dan gebolde. Om de saffierglazen waterdicht te kunnen monteren, is een “O-ring” cq. pakking nodig. De pakking met de juiste afmetingen hebben we uiteindelijk bij een Engelse leverancier gevonden, die volgende week verwacht worden.
Uurwerken
De uurwerken kunnen ieder moment geleverd worden. De leverancier Hubert Pellikaan van Pellikaan Timing heeft geadviseerd om ze extra te oliën, zodat ze beter “lopen” en minder snel aan onderhoud toe zijn. Hoe dit precies in zijn werk gaat, overlegt hij tijdens een bezoek aan Jan, die op zijn beurt al de nodige professionele oliën heeft ingekocht om deze klus te klaren. Wij zijn heel blij met deze extra service!
NATO-banden
Henrik de Keizer van Horlogebanden.com heeft alvast een exemplaar van de legergroene G10 “heavy duty” NATO-band aan Rob gestuurd, zodat we die morgen ook kunnen bekijken. Henrik: bedankt voor de extra service!
Prototypes
Morgen presenteren de teamleden de volgende prototypes:
- Lederen band met titanium buckle en needle (Remie)
- Lederen pouch / tool-roll met inhoud (Rob)
- Case, 3 casebacks met proefgravures, uurwerk en wijzerplaten en wijzers met 5 spuitproeven (Jan)
- Voorbeelden van saffierglas, helaas nog zonder juiste coating (Hans)
Verslag 2e team meeting
Volgende week brengen wij uitgebreid verslag uit van onze 2e team meeting, met uiteraard de nodige foto’s. Het belooft een spannende dag te worden en we hebben allemaal keihard gewerkt om zoveel mogelijk prototypes af te krijgen. Sommige horlogemerken doen een paar jaar over een nieuw model op de markt te bregen en wij maar enkele maanden. Hier zijn we stiekem best wel een beetje trots op.
Have a safe flight everyone!

P1lot One Team
Teun (Teunan87) | Projectleider, design en communicatie
Hans (Motormuis) | In-/verkoop, penningen en communicatie
Jan (Arie Kabaalstra) | Techniek en assemblage
Remie (7T2 Straps) | Band
Rob (Rob & Roll) | Pouch / tool-roll
Website:
http://www.p1lotone.nl
Facebook:
Contact: pilotonewatch@gmail.com



