P1lot One | Flight Update 21.11

Beste crew members,

Kronen
De kronen worden begin februari 2015 rechtstreeks aan de graveur van onze keuze geleverd (komende meeting zullen we uit 3 verschillende proeven kiezen). Op die manier kan zo snel mogelijk worden begonnen met het graveren van jullie bouwnummer in het inmiddels bekende lettertype DIN 1451. We gaan voor goud en zetten in op een vergelijkbare kwaliteit als op de “IWC Big Pilot”? Daarom zijn ook wij net als jullie heel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat, maar hiervoor moeten we nog tot begin februari wachten.

Wijzerplaten en wijzers
De eerste door leveranciers gemaakte onderdelen zijn binnen! Het Nederlandse etsbedrijf van onze keuze heeft woensdag namelijk alle onder- en bovenwijzerplaten en wijzer-sets geleverd. Natuurlijk moeten ze nog worden gespoten en voorzien worden van de Swiss Super-LumiNova©. Wat is jullie eerste reactie?

Verf bovenste wijzerplaat
In de Flight Update van vorige week vrijdag lazen jullie dat er veel soorten matzwarte verf voor de bovenste wijzerplaat op de markt zijn. Op basis van de reputatie van bepaalde merken en types hebben we er 5 uitgekozen die we als proef gaan aanbrengen op de binnengekomen dials:

  • Tamiya XF-1 Flat Black
  • Tamiya XF-85 Rubber Black
  • Humbrol 33 Matte Black
  • Vallejo Flat Black
  • Gunze H12 Flat Black

Van de bovenstaande opties zullen we degene met de beste uitstraling (de uitstraling kan het horloge maken of breken) en eigenschappen selecteren. De onderlinge verschillen zijn vermoedelijk klein en we moeten het eerst even zien, voordat we kunnen kiezen. Daarom zal Jan zal 5 wijzerplaten met zijn airbrush spuiten en morgen als ingekomen stuk tijdens onze 2e team meeting in Utrecht inbrengen. Moge de beste / mooiste winnen! Voor een perfecte hechting van de matzwarte verf zullen de wijzerplaten eerst met een zwarte primer worden behandeld, waarna de uiteindelijke verf per airbrush wordt aangebracht. De onderste wijzerplaten zullen met een witte primer worden behandeld, om zo de Swiss Super-LumiNova© zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Hoe lichter de ondergrond, hoe feller de “lume”.

Saffierglazen
Er zijn horlogeglazen en horlogeglazen. In een voordelig horloge zit vaak plexiglas of mineraalglas, met als voordelen een lage prijs, vintage uitstraling, het lage gewicht en de lage lichtreflectie (het spiegelt weinig/gemiddeld minder dan saffierglas, waardoor je meer zich op de wijzerplaat hebt). Dit soort glazen zijn echter behoorlijk krasgevoelig en breekbaar. In de wat duurdere horloges zit wel eens een harder soort plexiglas of een mix tussen mineraal en saffierglas. Zo monteert Seiko “Hardlex” plexiglas in bepaalde modellen.

Luxe horloges hebben meestal saffierglas (dit is altijd synthetisch), met als voordeel de grote krasbestendigheid: alleen diamant is harder. Bovendien heeft het een luxe uitstraling en gaat het langer mee. De nadelen zijn de hoge prijs en een vrij grote lichtreflectie: je ziet in verhouding meer schittering van licht dan bij plexiglas of mineraalglas. Hierdoor wordt het zicht op de wijzerplaat minder goed. Om dit zoveel mogelijk op te heffen, brengen kwaliteitsbewuste merken vaak een ontspiegelende coating (ook wel “AR-coating”) aan binnen- en/of buitenzijde aan. Soms zelfs in meerdere lagen om nog minder schittering te bereiken. Als deze AR-coating aan beide zijden zit (o.a. Breitling), wordt extra ontspiegeling bereikt. Vooral de coating aan de buitenzijde maakt veel verschil. Nadeel: de coating aan de buitenzijde is in de meeste gevallen vrij krasgevoelig, wat de voordelen van het saffier eronder weer teniet doet.

Om zowel maximale krasvastheid en ontspiegeling te bereiken, zullen wij de P1lot One uitrusten met alleen AR-coating aan de binnenzijde. Bovendien hebben we een zogenaamd “domed sapphire crystal” (gebold saffierglas) geselecteerd, waardoor het glas nergens geheel vlak is. Vlakke glazen schitteren van zichzelf al meer dan gebolde. Om de saffierglazen waterdicht te kunnen monteren, is een “O-ring” cq. pakking nodig. De pakking met de juiste afmetingen hebben we uiteindelijk bij een Engelse leverancier gevonden, die volgende week verwacht worden.

Uurwerken
De uurwerken kunnen ieder moment geleverd worden. De leverancier Hubert Pellikaan van Pellikaan Timing heeft geadviseerd om ze extra te oliën, zodat ze beter “lopen” en minder snel aan onderhoud toe zijn. Hoe dit precies in zijn werk gaat, overlegt hij tijdens een bezoek aan Jan, die op zijn beurt al de nodige professionele oliën heeft ingekocht om deze klus te klaren. Wij zijn heel blij met deze extra service!

NATO-banden
Henrik de Keizer van Horlogebanden.com heeft alvast een exemplaar van de legergroene G10 “heavy duty” NATO-band aan Rob gestuurd, zodat we die morgen ook kunnen bekijken. Henrik: bedankt voor de extra service!

Prototypes
Morgen presenteren de teamleden de volgende prototypes:

  • Lederen band met titanium buckle en needle (Remie)
  • Lederen pouch / tool-roll met inhoud (Rob)
  • Case, 3 casebacks met proefgravures, uurwerk en wijzerplaten en wijzers met 5 spuitproeven (Jan)
  • Voorbeelden van saffierglas, helaas nog zonder juiste coating (Hans)

Verslag 2e team meeting
Volgende week brengen wij uitgebreid verslag uit van onze 2e team meeting, met uiteraard de nodige foto’s. Het belooft een spannende dag te worden en we hebben allemaal keihard gewerkt om zoveel mogelijk prototypes af te krijgen. Sommige horlogemerken doen een paar jaar over een nieuw model op de markt te bregen en wij maar enkele maanden. Hier zijn we stiekem best wel een beetje trots op.

Have a safe flight everyone!


P1lot One Team

Teun (Teunan87) | Projectleider, design en communicatie
Hans (Motormuis) | In-/verkoop, penningen en communicatie
Jan (Arie Kabaalstra) | Techniek en assemblage
Remie (7T2 Straps) | Band
Rob (Rob & Roll) | Pouch / tool-roll

Website:
http://www.p1lotone.nl

Facebook:

Contact: pilotonewatch@gmail.com

motormuis Schreef:

Beste crew members,

Kronen
De kronen worden begin februari 2015 rechtstreeks
aan de graveur van onze keuze geleverd (komende
meeting zullen we uit 3 verschillende proeven
kiezen). Op die manier kan zo snel mogelijk worden
begonnen met het graveren van jullie bouwnummer in
het inmiddels bekende lettertype DIN 1451. We gaan
voor goud en zetten in op een vergelijkbare
kwaliteit als op de “IWC Big Pilot”? Daarom zijn
ook wij net als jullie heel erg nieuwsgierig naar
het eindresultaat, maar hiervoor moeten we nog tot
begin februari wachten.

Wijzerplaten en wijzers
De eerste door leveranciers gemaakte onderdelen
zijn binnen! Het Nederlandse etsbedrijf van onze
keuze heeft woensdag namelijk alle onder- en
bovenwijzerplaten en wijzer-sets geleverd.
Natuurlijk moeten ze nog worden gespoten en
voorzien worden van de Swiss Super-LumiNova©. Wat
is jullie eerste reactie?

http://i1034.photobucket.com/albums/a430/Hans_de_R
ee/2111-1_zpsad259488.jpg

http://i1034.photobucket.com/albums/a430/Hans_de_R
ee/2111-2_zpsc96aa39e.jpg

Verf bovenste wijzerplaat
In de Flight Update van vorige week vrijdag lazen
jullie dat er veel soorten matzwarte verf voor de
bovenste wijzerplaat op de markt zijn. Op basis
van de reputatie van bepaalde merken en types
hebben we er 5 uitgekozen die we als proef gaan
aanbrengen op de binnengekomen dials:

  • Tamiya XF-1 Flat Black
  • Tamiya XF-85 Rubber Black
  • Humbrol 33 Matte Black
  • Vallejo Flat Black
  • Gunze H12 Flat Black

Van de bovenstaande opties zullen we degene met de
beste uitstraling (de uitstraling kan het horloge
maken of breken) en eigenschappen selecteren. De
onderlinge verschillen zijn vermoedelijk klein en
we moeten het eerst even zien, voordat we kunnen
kiezen. Daarom zal Jan zal 5 wijzerplaten met zijn
airbrush spuiten en morgen als ingekomen stuk
tijdens onze 2e team meeting in Utrecht inbrengen.
Moge de beste / mooiste winnen! Voor een perfecte
hechting van de matzwarte verf zullen de
wijzerplaten eerst met een zwarte primer worden
behandeld, waarna de uiteindelijke verf per
airbrush wordt aangebracht. De onderste
wijzerplaten zullen met een witte primer worden
behandeld, om zo de Swiss Super-LumiNova© zo goed
mogelijk tot zijn recht te laten komen. Hoe
lichter de ondergrond, hoe feller de “lume”.

Saffierglazen
Er zijn horlogeglazen en horlogeglazen. In een
voordelig horloge zit vaak plexiglas of
mineraalglas, met als voordelen een lage prijs,
vintage uitstraling, het lage gewicht en de lage
lichtreflectie (het spiegelt weinig/gemiddeld
minder dan saffierglas, waardoor je meer zich op
de wijzerplaat hebt). Dit soort glazen zijn echter
behoorlijk krasgevoelig en breekbaar. In de wat
duurdere horloges zit wel eens een harder soort
plexiglas of een mix tussen mineraal en
saffierglas. Zo monteert Seiko “Hardlex” plexiglas
in bepaalde modellen.

Luxe horloges hebben meestal saffierglas (dit is
altijd synthetisch), met als voordeel de grote
krasbestendigheid: alleen diamant is harder.
Bovendien heeft het een luxe uitstraling en gaat
het langer mee. De nadelen zijn de hoge prijs en
een vrij grote lichtreflectie: je ziet in
verhouding meer schittering van licht dan bij
plexiglas of mineraalglas. Hierdoor wordt het
zicht op de wijzerplaat minder goed. Om dit zoveel
mogelijk op te heffen, brengen kwaliteitsbewuste
merken vaak een ontspiegelende coating (ook wel
“AR-coating”) aan binnen- en/of buitenzijde aan.
Soms zelfs in meerdere lagen om nog minder
schittering te bereiken. Als deze AR-coating aan
beide zijden zit (o.a. Breitling), wordt extra
ontspiegeling bereikt. Vooral de coating aan de
buitenzijde maakt veel verschil. Nadeel: de
coating aan de buitenzijde is in de meeste
gevallen vrij krasgevoelig, wat de voordelen van
het saffier eronder weer teniet doet.

Om zowel maximale krasvastheid en ontspiegeling te
bereiken, zullen wij de P1lot One uitrusten met
alleen AR-coating aan de binnenzijde. Bovendien
hebben we een zogenaamd “domed sapphire crystal”
(gebold saffierglas) geselecteerd, waardoor het
glas nergens geheel vlak is. Vlakke glazen
schitteren van zichzelf al meer dan gebolde. Om de
saffierglazen waterdicht te kunnen monteren, is
een “O-ring” cq. pakking nodig. De pakking met de
juiste afmetingen hebben we uiteindelijk bij een
Engelse leverancier gevonden, die volgende week
verwacht worden.

Uurwerken
De uurwerken kunnen ieder moment geleverd worden.
De leverancier Hubert Pellikaan van Pellikaan
Timing heeft geadviseerd om ze extra te oliën,
zodat ze beter “lopen” en minder snel aan
onderhoud toe zijn. Hoe dit precies in zijn werk
gaat, overlegt hij tijdens een bezoek aan Jan, die
op zijn beurt al de nodige professionele oliën
heeft ingekocht om deze klus te klaren. Wij zijn
heel blij met deze extra service!

NATO-banden
Henrik de Keizer van Horlogebanden.com heeft
alvast een exemplaar van de legergroene G10 “heavy
duty” NATO-band aan Rob gestuurd, zodat we die
morgen ook kunnen bekijken. Henrik: bedankt voor
de extra service!

Prototypes
Morgen presenteren de teamleden de volgende
prototypes:

  • Lederen band met titanium buckle en needle
    (Remie)
  • Lederen pouch / tool-roll met inhoud (Rob)
  • Case, 3 casebacks met proefgravures, uurwerk en
    wijzerplaten en wijzers met 5 spuitproeven (Jan)
  • Voorbeelden van saffierglas, helaas nog zonder
    juiste coating (Hans)

Verslag 2e team meeting
Volgende week brengen wij uitgebreid verslag uit
van onze 2e team meeting, met uiteraard de nodige
foto’s. Het belooft een spannende dag te worden en
we hebben allemaal keihard gewerkt om zoveel
mogelijk prototypes af te krijgen. Sommige
horlogemerken doen een paar jaar over een nieuw
model op de markt te bregen en wij maar enkele
maanden. Hier zijn we stiekem best wel een beetje
trots op.

Have a safe flight everyone!

http://i1034.photobucket.com/albums/a430/Hans_de_R
ee/logo-footer_zps008a20c5.png
P1lot One Team

Teun (Teunan87) | Projectleider, design en
communicatie
Hans (Motormuis) | In-/verkoop, penningen en
communicatie
Jan (Arie Kabaalstra) | Techniek en assemblage
Remie (7T2 Straps) | Band
Rob (Rob & Roll) | Pouch / tool-roll


Website: http://www.p1lotone.nl
Facebook: http://www.facebook.com/pilotonewatch
Contact: pilotonewatch@gmail.com

Zo die post is eruit :)-D

Ja ja, onze eerste reactie vragen jullie…

Zouden jullie dat nou wel doen, dat is toch vragen om problemen?

Of gaan jullie er inmiddels van uit dat we weer enthousiast gaan reageren op het vele goede werk dat jullie verzetten?
En rekenen jullie vanzelfsprekend op die almaar stijgende waardering voor de achtergronden van “onze” klokkies?

Om nog maar te zwijgen over het feit dat we straks allemaal ( in theorie) volleerd horlogefabrikant zijn (en jullie in praktijk).

Nou …

De duim gaat weer omhoog hoor, wat zeg ik alletwee de duimen, wees niet bang. Fantastisch!

En over die wijzerplaten en dat andere priegelwerk! Moooooiiiiii !!!

Hè, het is gelukkig al weer bijna volgende week vrijdag :wink:

Jammer dat je zo negatief reageert :smiley:

Grapje!

Bedankt voor de veer. Wie zullen we deze keer eens laten bukken om hem in ontvangst te laten nemen… wie is nog niet geweest… Rob dan maar? :smiley:

disaronno Schreef:

Ja ja, onze eerste reactie vragen jullie…

Zouden jullie dat nou wel doen, dat is toch vragen
om problemen?

Of gaan jullie er inmiddels van uit dat we weer
enthousiast gaan reageren op het vele goede werk
dat jullie verzetten?
En rekenen jullie vanzelfsprekend op die almaar
stijgende waardering voor de achtergronden van
"onze" klokkies?

Om nog maar te zwijgen over het feit dat we straks
allemaal ( in theorie) volleerd horlogefabrikant
zijn (en jullie in praktijk).

Nou …

De duim gaat weer omhoog hoor, wat zeg ik alletwee
de duimen, wees niet bang. Fantastisch!

En over die wijzerplaten en dat andere
priegelwerk! Moooooiiiiii !!!

Hè, het is gelukkig al weer bijna volgende week
vrijdag :wink:

Enkel door vallen en opstaan, kritische noten, testen/proeven en reflectie kunnen we samen met jullie tot een top-product komen.

Dank!

prachtige update weer, heel benieuwd naar foto’s van de prototypen, krijgen we die volgende week te zien?

Hoi BobT, dank! Ja: de Flight Update van volgende week vrijdag zal een aantal foto’s van de prototypes tonen. Wij zijn net zo benieuwd als jullie!

Te gek hoor! Erg benieuwd naar de update na de vergadering!!

Ziet er goed uit heren! Krijg spijt dat ik niet één heb besteld :slight_smile:

indrukwekkend setje wijzerplaten / wijzers!!
ga je de zwarte kleur van de plaat bepalen met het saffierglas er voor?
dit maakt misschien nog wat verschil?

Lieuwedv Schreef:

Ziet er goed uit heren! Krijg spijt dat ik niet
één heb besteld :slight_smile:

Thanks voor je compliment!

We gaan enkel voor top kwaliteit. Helaas konden we deze beelden niet bij aanvang laten zien zoals je zult begrijpen :wink:

Arno Schreef:

indrukwekkend setje wijzerplaten / wijzers!!
ga je de zwarte kleur van de plaat bepalen met het
saffierglas er voor?
dit maakt misschien nog wat verschil?

Ha Arno,

Thanks!

We hebben proefglaasjes dus gaan dit zeker bekijken. Het gaat met name om de matheid en de intensiteit van de zwarte verf. We zoeken Jet Black met ultra matte uitstraling :stuck_out_tongue:

Teunan87 Schreef:

Arno Schreef:


indrukwekkend setje wijzerplaten / wijzers!!
ga je de zwarte kleur van de plaat bepalen met
het
saffierglas er voor?
dit maakt misschien nog wat verschil?

Ha Arno,

Thanks!

We hebben proefglaasjes dus gaan dit zeker
bekijken. Het gaat met name om de matheid en de
intensiteit van de zwarte verf. We zoeken Jet
Black met ultra matte uitstraling :stuck_out_tongue:

leuk van die ‘bouwpakettenverf’…

Het is niet zomaar “bouwpakkettenverf” overigens. Dat doet de kwaliteit echt tekort;) Het zijn stuk voor stuk topkwaliteit verven, die voor meerdere toepassingen bruikbaar zijn.

Arno Schreef:

Teunan87 Schreef:


Arno Schreef:



indrukwekkend setje wijzerplaten / wijzers!!
ga je de zwarte kleur van de plaat bepalen
met
het

saffierglas er voor?
dit maakt misschien nog wat verschil?

Ha Arno,

Thanks!

We hebben proefglaasjes dus gaan dit zeker
bekijken. Het gaat met name om de matheid en de
intensiteit van de zwarte verf. We zoeken Jet
Black met ultra matte uitstraling :stuck_out_tongue:

leuk van die ‘bouwpakettenverf’…

Als er iets nauwkeurig en kwalitatief is dan is het wel verf voor modelbouw :wink: Ook uitermate geschikt voor het messing van de diverse onderdelen. Het is maar net hoe je het noemt :wink:

Mannen, ik geniet steeds meer van jullie flight updates. Erg leerzaam en we komen steeds meer te weten over hoe de grote merken het aanpakken. Dat dit nog uitkan qua budget zeg. Ongelooflijk. Schieten jullie er privee niet te veel bij in?

Hulde hulde hulde en succes morgen. Ik kijk nu al uit naar de volgende update en hoop op veel foto’s van proto types.

De Finn

Bedankt voor de update. Het ziet er weer prima uit. Heel professioneel aangepakt! Succes morgen :wink:

lencoth Schreef:

Bedankt voor de update. Het ziet er weer prima
uit. Heel professioneel aangepakt! Succes morgen
:wink:

Genoeg te bespreken morgen X(

Wederom een TOP update heren, COMPLIMENTEN en de tijd tikt gestaag door…hopelijk krijgen we een korte winter en is het snel 29 maart X(

Thx! En mooie foto’s ook. Echt gaaf om al die wijzerplaten zo naast elkaar te zien.