Paar vraagjes over handopwinder

  1. Bij mijn Zeno (automaat) kan ik de secondewijzer stil zetten, zodat ik hem tot op de seconde nauwkeurig gelijk kan zetten (met de atoomtijd; 1 keer in de week doe ik dat).
    Bij mijn Maurice Lacroix (handopwinder) kan de secondewijzer niet stil gezet worden. Hij kan dus nooit tot op de seconde nauwkeurig gelijk gezet worden? Of is hier een truukje voor?

  2. Volgens het instruktie boekje mag ik het horloge alleen 's ochtends opwinden, voordat ie gedragen wordt. Is het raadzaam om me hier aan te houden?

  3. De gangreserve is plusminus 40 uur. Kan ik hem dan toch elke dag opwinden of kan ik me beter aan die 40 uur vast houden?

ik wind 's ochtends en 's avonds op. Maakt niet zoveel uit.

Het tot op de seconden gelijk zetten heeft te maken met het feit of het horloge een seconden stop heeft of niet. Dat hebben niet alle mechanische uurwerken.

Blijkbaar heeft je zeno dat wel, maar je ML niet.

Vermoedelijk kun je ook de ML “stilzetten” door de knop uit te trekken en met lichte druk de “andere kant” uit te draaien. Je zult de secondewijzer dan zien afremmen, hij kan zelfs stil komen te staan. Als je 'm de andere kant uit draait, kan door frictie in de secondepijp (ofzo ?!) de secondewijzer zelfs de andere kant uit gaan draaien. Is mij verteld dat dit niet schadelijk is.

Groet
Mark

Op punt 1) weet ik nu zelf het antwoord :smiley: Ik wilde hem gelijk zetten met de atoomtijd, maar toen kwam ik erachter dat de datum verkeerd stond. Aangezien er geen snel verzet systeem op zit, moest ik telkens tussen 19.00 uur en 0.00u op en neer draaien. Bij het terugdraaien (tegen de klok in dus) zag ik dat de secondewijzer telkens ietsjes mee terug draaide. Op die manier is het me redelijk nauwkeurig gelukt.

Altijd best ‘eng’ voor het eerst.

Je was me net voor Mark!

Daar ben ik net dus achter gekomen.

Voor het datum verstellen MOET ik zelf clockwise EN anti clockwise draaien, dus dit is niet schadelijk. Maar ik vond het toch ‘eng’ als je snapt wat ik bedoel.

De Maurice Lacroix heeft een Peseux 7001. Deze heeft inderdaad geen stopmechanisme, maar heeft wel een ander voordeel. Als de secondewijzer op nul staat, staat de minutenwijzer ook precies op het streepje van de minuut. Bij andere eta uurwerken is het altijd een heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb twee Eberhard 8 jours die dit kaliber hebben.

Marijn.

1)Aanvullend op de informatie die al gegevens is; als je op een (buitenlandse) website/advertentie ziet dat het horloge beschikt over een “hacking” uurwerk kun je de secondewijzer stil zetten door de kroon uit te trekken.

2)Het is raadzaam om een vaste tijd te houden tussen het opwinden (bijvoorbeeld elke ochten om 8 uur). Dat komt doorgaans de precisie ten goede. Het is echter absoluut niet schadelijk om het horloge vaker, of minder vaak op te winden.

3)Zie 2

Groeten,

Stefan

StateOfMind schreef

“ Volgens het instruktie boekje mag ik het horloge alleen 's ochtends opwinden, voordat ie gedragen wordt. Is het raadzaam om me hier aan te houden?“

Hiermee wordt m.i. bedoeld, dat je een horloge niet moet opwinden terwijl je het om de pols hebt. Je kunt dan nl. eenzijdige druk op de opwindas krijgen en dat kan op den duur schadelijk zijn.

Marijn schreef:

“ Als de secondewijzer op nul staat, staat de minutenwijzer ook precies op het streepje van de minuut. Bij andere eta uurwerken is het altijd een heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen.“

Dit heeft niets met het kaliber te maken, maar alles met de kwaliteit van de horlogemaker