Vanmiddag was ik even bij de kringloopwinkel hier in de buurt, toen ik bij het afrekenen van een aantal lp’s even in hun vitrinekast keek, waar vaak horloge’s en sieraden liggen, viel mijn blik op dit oude horloge.
Goed, dan ben ik toch nieuwsgierig en vroeg of ik hem even wat beter mocht bekijken. Al snel las ik “Pakema” op de wijzerplaat, en daaronder “CCCP”.
€ 3,50 vroegen ze ervoor, dus ik besloot hem mee te nemen.
Thuisgekomen bleek al snel dat het om een mechanische handopwinder gaat. En warempel, na het opwinden blijkt hij nog prima te lopen! Sterker nog, hij loopt nu al ruim een uur perfect op tijd!
Aangezien ik jullie natuurlijk erg nieuwsgierig heb gemaakt, hierbij wat foto’s:
Daar dacht ik ook aan toen op internet Russische horloges opzocht, maar volgens mij staat er echt een “m” en niet een “t”, ook de “P” is heel anders geschreven dan de “R” bij Raketa.
Ook als ik zoek bij Google Afbeeldingen naar “Pakema” vind ik een boel horloges waarop hij sprekend lijkt.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij staat er echt Pakema. Al zou dat natuurlijk ook een pseudoniem kunnen zijn van Raketa?
Edit: Ik had het inderdaad fout, het is “Raketa” in het Russisch geschreven.
Hier wordt het ook uitgelegd: http://pakema.net/
Daar dacht ik ook aan toen op internet Russische
horloges opzocht, maar volgens mij staat er echt
een “m” en niet een “t”, ook de “P” is heel anders
geschreven dan de “R” bij Raketa.
Ook als ik zoek bij Google Afbeeldingen naar
"Pakema" vind ik een boel horloges waarop hij
sprekend lijkt.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij
staat er echt Pakema. Al zou dat natuurlijk ook
een pseudoniem kunnen zijn van Raketa?
Edit: Ik had het inderdaad fout, het is "Raketa"
in het Russisch geschreven.
Hier wordt het ook uitgelegd: http://pakema.net/
Ja precies, dat is het leuke van het Cyrrilische schrift. Ik heb momenteel een Boctok (Vostok) om.
Ben afgelopen zomervakantie ook een 5tal daagjes richting Moskou gegaan met kennissen en daar mijn taalkennis uitgebreid met Russisch. Kan nu iig alle woorden lezen, wat ze betekenen is een 2e
Het is een Raketa, en je hebt een prima deal
gemaakt (tu)
Kamaradski “tjvreeken” kan je er meer over
vertellen.
Sorry, niet veel tijd gehad:(
Ja, 't is een Raketa, maar daar waren jullie al uit:)
Uit het Sovjet tijdperk: CCCP op de wijzerplaat ipv Russia.
Ik denk jaren '80, maar kan ook '70 zijn.
Moet nog even in mijn boeken kijken of ik hem kan vinden.
Leuk horloge, koopje voor €3,50!
Tsja, ik heb zat erg mooie horloges waarvan het bandje me meer heeft gekost dan het klokje zelf. Gewoon altijd je ogen goed openhouden, dan kan je tegen allerlei leuke dingen aanlopen…
Het is een Raketa, en je hebt een prima deal
gemaakt (tu)
Kamaradski “tjvreeken” kan je er meer over
vertellen.
Sorry, niet veel tijd gehad:(
Ja, 't is een Raketa, maar daar waren jullie al
uit:)
Uit het Sovjet tijdperk: CCCP op de wijzerplaat
ipv Russia.
Ik denk jaren '80, maar kan ook '70 zijn.
Moet nog even in mijn boeken kijken of ik hem kan
vinden.
Leuk horloge, koopje voor €3,50!
Ik kan deze niet terug vinden in mijn boeken. Er zijn ook erg veel verschillende modellen. Ik kan er dus ook niet meer over vertellen. Maar het is een leuk klokje.
Bij jouw titel van de topic moest ik eerst aan iets Fries denken, zoals Takema of Bakema;) Totdat ik het klokje zag…
Het is een leuk horloge! En ja, het bandje is bij Russen al snel duurder dan het horloge zelf.
Ik hoop dat je er veel plezier van hebt(tu)
Dank voor jullie reacties mensen! Ik vind 'm zelf ook erg mooi geworden met het nieuwe bandje!
Sinds maandag heb ik 'm elke dag om gehad en nog steeds loopt ie perfect op tijd, onvoorstelbaar!
Oh ja, nog één vraag over het opwinden. Ik wind hem meestal 's ochtends op, gewoon door een paar keer aan de kroon te draaien. Maar hoe moet dit nu echt? Precies zoals ik het doe, of moet ik ook nog ergens voor oppassen. Ik meen dat je bijvoorbeeld oude mechanische wekkers nog wel kapot kan draaien, dat de veer breekt. Is dat ook mogelijk bij zo’n horloge?
Ik wind mijn handopwinders altijd voorzichtig op totdat de kroon stopt met draaien. Dan benut je de volldige gangreserve, en geeft de balans maximaal amplitude.
Ik wind mijn handopwinders altijd voorzichtig op
totdat de kroon stopt met draaien. Dan benut je de
volldige gangreserve, en geeft de balans maximaal
amplitude.
Zo is het, je voelt vanzelf wanneer je de veer helemaal opgewonden hebt.
Zelf draai ik mijn handopwinddr ook op totdat je voelt dat de veer volledig opgewonden is.
Maak je overigens nier zo’n zorgen dat je de veer zomaar ‘stukdraait’.
Het schijnt dat je bij een goede veer een tang nodig hebt om de kroon zover door te draaien dat de veer breekt. Het kan natuurlijk dat een oude veer zwak wordt van metaalmoeheid, dan zal hij breken als je hem opwind(heb dit zelf wel eens gehad).
Verder schijnt het het beste te zijn om de veer 's morgen sop te winden, omdat een horloge met een opgewonden veer wat meer kan hebben omdat het beter bestand is tegen schokken.