Ja en nee …
het verschil zit er in dat UPS / Fedex / DHL etc al met het inklarings traject beginnen voordat het pakketje fysiek aanwezig is in de douane loods , de UPS / Fedex / DHL customs mensen hebben direct contact met de US Custom Officials en als er niets vreemds aan de hand is worden de pakketjes vooraf al ingeklaard en vrijgegeven
PostNL naar USPS werkt niet zo , daar worden de pakketjes stuk voor stuk net de hand ingeklaard en vrijgegeven en kan idd 2 of meer weken duren
In belgië bijvoorbeeld is het zo dat DHL een eigen loods heeft voor inklaring e.d. in Zaventem met eigen inklaringswerknemers. (Iedereen kent de shithoop die Bpost Customs Clearance is)
Op het einde komt het allemaal bij de douane terecht uiteraard maar hoe lang de inklaring duurt verschilt enorm.
In Belgie bv. moet je een brief afwachten van de Customs Clearance (van Bpost, niet van de Douane) waar je dan een factuur mee moet terugsturen indien het pakketje als 'verdacht’wordt gezien. Die brief moet je dan terugsturen, wachten tot deze verwerkt en goedgekeurd is en dan pas gaat hij naar de douane.
Dus Ja er is indd een groot voordeel voor koeriersbedrijven tov post.
(Evenwel ik vorige week een pakketje naar de US heb gestuurd met waarde 1800EU via postNL en die op 2 dagen door de customs was, zonder factuur op te plakken of niks).
Heb inmiddels ook de post van ReneJK gelezen. Die kan ik volgen. Als PostNL iets naar de VS stuurt, wordt het daar overgedragen aan USPS. Mag toch wel aannemen dat die, als Amerikaans bedrijf, de juiste “lijnen” heeft?
ja, maar die (USPS) weten niet wat er allemaal op hun afkomt en wat ze moeten afhandelen , dus dat doen ze stuk voor stuk als het daadwerkelijk in de US aankomt
de koeriersdiensten hebben alles in eigen beheer , ook bijvoorbeeld BTW afhandeling, dus dan gaat het een stuk sneller omdat ze als een pakket aangeboden wordt direct weten waar het heen moet, welke routes en (tax, customs) procedures gevolgd moeten worden
Mijn ervaring zegt mij dat hij nog wel tevoorschijn komt, heb al meer dan 1000 pakketten verstuurd over de hele wereld heen via mijn Ebay verkopen en alles inclusief afleveringen in China, Albanië etc zijn uiteindelijk aangekomen over retour gekomen.
Zou de koper vragen om geduld en even afwachten nog.
Onderzoek Postnl stelt inderdaad geen holletje voor, ze wachten of het pakket niet toch ineens bezorgd word en verder niets.
Ik dacht dat UPS en collega’s de douane-afhandeling gedelegeerd mogen doen namens de US Customs. USPS gaat via de de reguliere procedure van US Customs (dus ambtelijke molen). Aan dat verschil in behandeling hangt een fors prijskaartje. UPS en collega’s zijn een aantal malen duurder dan PostNL.
Het zit hem er vooral in dat UPS verscheept op “verzamel documenten” dus bijvoorbeeld per HS(goederencode) een document opstelt. Zodra jou pakket op het vliegtuig of boot of postduif gaat, gaan de kopieen van de documenten al naar de andere kant van de oceaan en wordt daar de customs/inklaring/declaratie procedure al opgestart/voorbereid. Zodra de zending op Amerikaanse bodem is wordt dan per goederencode ingeklaard. Post.nl daarentegen (correct me if I’m wrong) maakt per pakket een document. Wat je wel kan begrijpen dat dat natuurlijk veel meer werk met zich meebrengt. Daar begint het eerste verschil al. Post.nl moet dit gedeelte namelijk uitbesteden en komt dan op de grote hoop. UPS en een Fedex hebben eigen declaranten en kunnen pakketjes dus veel sneller over de grens gooien. Uiteraard is wat @lencoth terecht opmerkt het vaak een prijsafweging van de verzender zelf die indirect de leadtime daarmee beïnvloed.
Heel erg leerzaam dit. Geeft een goed beeld over hoe het gaat via diverse kanalen.
Ga volgende keer toch eens kijken wat het via een UPS gaat kosten. Kan voor een paar euri extra een hoop ongerief schelen.
Ik zeg absoluut niet dat Post.nl slecht is, maar wil vooral uitleggen dat er voor een volgende keer andere opties zijn. Het is vaak ook een beetje onwetendheid, ik zou in eerste instantie ook gewoon naar het postkantoor hollen. Ik heb enkele jaren als expediteur gewerkt bij een groot internationaal bedrijf en heb veel gehandeld met Azie, Rusland en Amerika. Daar komt mijn kennis een beetje vandaan…
Haha nee, al is het niet eens een slechte opmerking
Wel moet gezegd worden dat in principe ieder pakketje naar de VS gezien wordt als potentiële dreiging voor de binnenlandse veiligheid. Controle’s zijn best scherp, ze maken heus niet ieder pakketje open, maar alles wordt best nauwkeurig nagekeken.
Ik heb weleens een zending van 5 containers met zonnepanelen naar de VS gestuurd vanuit Europa, die vielen toen rood (fysieke controle). Dan trekken ze alle registers open en ben je je spullen best wel even een tijdje “kwijt”. De reden dat deze toen gecontroleerd werden was omdat de herkomst China was, maar verscheept vanuit Europa. Dat ziet er op papier dubieus uit, zeker omdat de VS en landen als China niet echt goed samen door 1 deur kunnen. Dan wordt ieder stickertje en serienummertje gecheckt totdat ze 100% zeker zijn. Ze zijn als de dood voor bommen en afluisterapparatuur. Dit klinkt allemaal heel overdreven, maar ergens vind ik het wel logisch.
Ondertussen zijn we een maand verder en nog steeds geen verandering in de status via de track & trace. PostNL liet mij bij navraag weten te moeten wachten tot er met mij contact opgenomen wordt door hen. Ben van mijn kant nog bezig geweest in contact te komen met US Customs, maar geen geluk zover. Iemand tips of connecties daar misschien?
De ontvangende partij probeert aan zijn kant hetzelfde, maar ook geen geluk.
Heeft iemand er ervaring mee hoe dat gaat? Ik heb het pakket n.l. verzekerd verstuurd, PostNL kennende gaan ze niet zomaar effe betalen natuurlijk. Tips welkom.
Alvast bedankt heren!
Op de 18e vorige maand melding gedaan voor missend pakket naar Canada…wacht nog steeds op reactie
Heb de koper zijn geld terug betaald…dus band en geld kwijt helaas.
Zal komende week eens bellen met PostNL
Best ‘shocking’ dat je spullen zomaar zoek raken. Je verwacht toch met track&trace e/o aangetekend versturen extra veiligheid, want daar betaal je extra voor.
Nu zit ik met een probleem: ik wil a.s. woensdag een pakketje (waarde 100 Euro) versturen naar de VS.
Ik heb al op de website van UPS gekeken. 600 gram kost meer dan 100 Euro verzendkosten?! Of doe ik iets fout?
@TheMaestro ik zal het ea voor je uitzoeken. Geef me even, kan niks beloven maar wil wel even kijken wat ik voor je kan doen. Zou je me de t&t willen sturen in een PB?
Het wonder is geschied!!
Het pakketje is in beweging en onderweg naar zijn eind bestemming.
Volgens mij gaat het nu goed komen, heeft dus gewoon 4 weken bij de douane gelegen daar!