Palerma Coaster

Van de week kreeg ik van een kennis dit horloge op mijn pad. Een Palerma coaster.
Na het topic van Gschoots weet ik dat Palerma een nederlands merk was.

Meer weet ik ook niet van dit merk, ik vond dit echt wel een mooi exemplaar. Helaas is het horloge defect, van binnen mooi schoon maar de opwind as wind het horloge niet meer op, als ik hem open heb dan kan ik hem opwinden maar het tandwieltje wat naar mijn mening de veerton moet aandrijven draait ook niet. Wie kan me vertellen of het nog de moeite waard is om hier na te laten kijken of wat er mee aan de hand is.

Ik volg het vintage topic al een tijdje en ik weet al een beetje waar ik op moet letten om jullie verder te helpen, ik heb alleen waardeloze fotos gemaakt :slight_smile:

Het horloge is in mooie staat en lijkt weinig geleden te hebben. Onder de balans staat (zonder loep gelezen :slight_smile: ) volgens mij het ETA teken en 974. Verder heeft het uurwerk 17 jewels. Wie o wie kan me iets meer vertellen over dit klokje?

Ik heb ergens ook nog zoiets liggen, leuk horloge! Ook een ā€œcompressorā€ kast? Met zoā€™n moeilijk klikdeksel en een ruit patroon op de kroon?

1 like

Volgens mij deelt deze palerma zijn kast met de olympic compressor.

Het is geen ETA maar een FHF 974. Dat vergemakkelijkt het zoeken.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&FHF_974

Misschien is de opwindstift gebroken. Je zou dan moeten zoeken naar een opwindstift me nummer W3386

Nou ja, beide kasten komen bij de EPSA fabriek vandaan :slight_smile:

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Ja, net als de Enicar super compressor kasten

Ik heb precies dezelfde Coaster, leuk!

Wat gebeurt er dan wel als je aan de kroon draait, of kun je de stift er uit trekken?

Bedankt voor alle snelle reacties!

@MartijnV: Het is inderdaad een compressor kast en de kroon heeft inderdaad een ruit patroon

@Scudo: Thx voor de info!

@gschoots: Ik kan de stift er niet zo uittrekken, ik kan de tijd en datum namelijk nog wel vertellen.

Waarschijnlijk is er iets met de bascule. Veertje eraf geschoten waardoor het renurerad niet meer tegen het transmissierad wordt geduwd, maar tegen het wijzerverzetrad blijft staan. Dan kun je nog wel de tijd instellen, maar opwinden gaat dan niet.

Is dat iets wat je zelf kan proberen of een quick fix voor de horlogemaker?

Je kan het zelf proberen als je het gereedschap hebt. Het uurwerk moet eruit en de wijzers en wijzerplaat eraf. Dan kan je bij het stelwerk, omdat dat aan de wijzerplaatkant zit.
Wijzerplaat zit meestal vast met twee kleine schroefjes tegenover elkaar aan de zijkant van het uurwerk. Je hoeft ze er niet uit te halen, alleen wat los draaien. Daarna kun je voorzichtig de wijzerplaat eraf halen.
Voor de wijzers heb je natuurlijk van die wijzer heveltjes nodig of een presto puller.
Een horlogemaker kan het natuurlijk makkelijk oplossen, maar daar betaal je ook voor.

Als je wilt dan kijk ik hem wel even na, stuur me maar een PBā€¦

Bedankt weer voor de antwoorden

Ik heb even een PBā€™tje gestuurd.