Voor geachte forumlid PietK en mogelijk voor andere forumleden die dit soort klusjes ook zouden willen uitvoeren, heb ik hier een kleine uitleg over het simpel na controleren en instellen van een gerepareerde paletsteen in het anker.
Hiervoor heb je een grenatiepasser nodig, althans ik gebruik dat dingetje. Dat is een simpel dingetje die ik zelf voor veel reparatieklusjes gebruik, o.a. nacontrole van een nieuw ingezet paletsteentje.
Zie de foto.

Eerst ga je met de punten op de passer de afstand van de tapgaatjes in de stenen instellen op de passer.
Let er wel op dat je niet de stenen beschadigd, want dan ben je verder van huis en moet je een nieuwe steen inpersen. En niet iedereen heeft dat gereedschap in huis.
Vervolgens bevestig je het ontsnappingsrad tussen een van de pennen.
Daarna bevestig je vervolgens het anker op de andere pen.
Daarna schuif je de pennen zodanig op de juiste positie dat het anker rad exact in het midden staat van de paletstenen.
Zie de foto.
Zorg er wel voor dat de pennen niet te strak zitten en dat beide onderdelen zonder wrijving kunnen draaien.
Wel, als je dan het anker op een uiterste stand zet, bijvoorbeeld naar links, draai dan het rad ietsje door en laat dan het anker naar de andere kant draaien. vervolgens draai je weer het rad verder zodat je kan zien of het ontsnappen van het rad soepel verloopt.
Blijft het rad steken, dan zit een van de paletten te strak op het rad, dus te ver naar buiten in de gleuf van het anker. Slipt het rad door, dan zit een palet te diep in het anker.
Dus weer opnieuw de paletstenen instellen op het verwarmingsgereedschap.
Wel, zo klooi je net zo lang door tot het ontsnappen soepel verloopt.
Wel goed opletten dat je het rad en het anker op de juiste positie in de engrenatiepasser zet, anders zal het nooit in orde komen.
Je krijgt nu een beetje een idee wat er aan tijd in een bepaald simpel ogend klusje zit en waarom sommige reparaties bij een horlogemaker wel eens duurder uitvallen dan dat je zelf in gedachte hebt.
In ieder geval blijkt uit mijn beschrijving dat het dan beter is om dit soort klusjes dan maar zelf te doen.
Conclusie, geld besparen en je bent van de straat.