Paletten los in een anker

Aan de andere kant, met die wetenschap en goede raad in het achterhoofd kun je ook stellen.: “as je’t nie probeert… weet je nooit of je’t kan”

Ik zelf heb me er nog niet aan gewaagd, en ik ben me er van bewust dat het een lastige klus is, maar nogmaals… als je’t niet probeert…

Secondenlijm 'k ben het met de “vakbroeders” eens, zonder mezelf “horlogemaker” te noemen, hoort niet thuis in een horloge, Ankerstenen zet je vast met Schellak, en niets anders… ruimte is er altijd, als de schellak vloeibaar is, trekt het er wel tussen… één klein snippertje op de goede plek, een vleugje warmte, en het zit vast, 't is net solderen…

3 likes

OK. CousinsUK wil er 650 pond voor. Ex BTW en porto. En nog even omrekenen naar euro’s. En… …als ik het goed heb, is dat nog zonder verwarmings-element…

Als je de paletten te diep in het anker drukt, roep je mogelijk groot onheil over jezelf af qua prestaties van het uurwerk. Ze zitten eigenlijk nooit helemaal tot het eind er in.

Gaat veel te ver om daar nu nog op in te gaan, kijk eerst maar 's of het weer werkt!

Dit is 'm - zou kunnen dat de verwarming er tegenwoordig op geintegreerd zit, dat zou je a.d.h.v. de koelribben vermoeden. Koopje dus. :wink:

https://www.cousinsuk.com/product/pallet-alignment-tool-bergeon?code=E9511

1 like

Vraagje, enig idee van de oorzaak?

Liep het horloge nog voor de demontage (horloge gevallen)?
Heb je hem gereinigd op te hoge temperatuur ?
Een reinigingsmiddel gebruikt die de schellak oplost?

Wel, in een oude topic had iemand eens een tip gegeven om met een föhn op het uurwerk de onderdelen weer soepel te laten lopen. Hij had dat kennelijk meerdere keren gedaan.
Toen ik dat las, rolde ik bijna van mijn stoel.
De metalen onderdelen die speciaal zijn verhard bij fabricage ga je ontlaten.
De paletstenen in het anker alsmede de pin op het plateau van de balans worden ontzet of vallen eruit door het smelten van de schellac.
onderdelen schoonmaken in een trilbad geeft hetzelfde effect, de vloeistaf wordt warm en als je meer dan 1 keer doet wordt de vloeistof zelfs zo heet dat ook hier de schellac weg kan smelten en tevens sommige onderdelen hun hardheid verliezen.
trilbaden zijn goed te gebruiken om bijvoorbeeld stalen horloge banden, kasten en eventueel bepaalde onderdelen die niet zijn gehard van vet en smeersel te ontdoen resp. goed schoon te maken, meer niet.
Een kleine tip van mij, voor forumleden die graag zelf willen knutselen en hun horloges willen schoonmaken en een complete service beurt willen geven, probeer dan ergens een Elma schoonmaakmachine tweedehands op de kop te tikken.

Mijn tip voor PietK, juist het oefenen op een goedkoop chinees uurwerkje is aan te bevelen, als er iets misgaat is er immers niets verloren. Doe je dat bijvoorbeeld op een dure vintage Jaeger le Coultre en gaat dat mis, dan heb je later spijt als haren op je hoofd, tenminste als je die nog hebt.
Mijn aanbod staat nog steeds, stuur mij jouw adres in een PB bericht en ik stuur je wat schellac op per post.
Je kan natuurlijk ook op de komende rikketik beurs even langs komen, dan krijg je van mij gratis een buisje met schellac.

Ik heb als eens eerder in een topic aangegeven dat ik best bereid ben om een kleine clinic te geven voor leden die willen starten om hun eigen horloge een schoonmaak beurt te geven, maar er waren niet voldoende reacties om iets te organiseren.

Als je föhn hard genoeg blaast ligt volgens mij direct je balansspiraal in de kreukels, dat krijg je dan gegarandeerd nooit meer goed.

Maar goed mensen doen de gekste dingen, ik heb wel eens iemand gesproken die horloges schoonmaakt door ze inclusief uurwerk in de ultrasoon te gooien… ja echt.

1 like

Ja, jouw opmerking over hard blazen, daar had ik ook nog niet eens aan gedacht, spiralen laten hemelen is helemaal van de gekke. Voor vintage horloges, bijna onmogelijk om er nog een te vinden.
Maar het is natuurlijk heel goed voor de fabrikanten, die gaan hun omzet vergroten.

die temperaturen haalt een föhn niet… dat de schellak smelt is echter wel aannemelijk

1 like
  • liep “normaal”; uurwerk was zo goed als nieuw.
  • temp. ultrasoon 40-50 graden
  • reinigingmiddel Elma concentraat 1:9, spoelvloeistof (is zeker agressief).
    Tweede anker net in spoelvloeistof gelegd, morgen weet ik meer. Oorzaak naar mijn bescheiden mening: besparing tot het uiterste bij de productie van het uurwerk.

Een standaard haar-föhn bij de mediamarkt of iets dergelijks vandaan niet, maar er zijn ook professionele föhns verkrijgbaar die instelbaar zijn tot temperaturen van zo’n 400 graden. Kun je mee solderen.

dat zijn verfbranders, dan praat je niet over een föhn, maar over een Heatgun, maar daarmee craqueleer je ook meteen de lak van je wijzerplaat af…

1 like

Dat is maar net hoe je het noemt. Bij mij op het werk heet het gewoon een föhn. Verfbranders doen we niet aan, daar hebben we naald-bikhamers voor.

Die kan je dan weer goed gebruiken om de paletten los te maken die vast zijn gezet met 10 sec.lijm.

1 like

:joy: Ben bang dat er naderhand wel wat meer los ligt dan de paletten.

Voor geachte forumlid PietK en mogelijk voor andere forumleden die dit soort klusjes ook zouden willen uitvoeren, heb ik hier een kleine uitleg over het simpel na controleren en instellen van een gerepareerde paletsteen in het anker.

Hiervoor heb je een grenatiepasser nodig, althans ik gebruik dat dingetje. Dat is een simpel dingetje die ik zelf voor veel reparatieklusjes gebruik, o.a. nacontrole van een nieuw ingezet paletsteentje.
Zie de foto.
engrenatiepasser
Eerst ga je met de punten op de passer de afstand van de tapgaatjes in de stenen instellen op de passer.
Let er wel op dat je niet de stenen beschadigd, want dan ben je verder van huis en moet je een nieuwe steen inpersen. En niet iedereen heeft dat gereedschap in huis.
Vervolgens bevestig je het ontsnappingsrad tussen een van de pennen.
Daarna bevestig je vervolgens het anker op de andere pen.
Daarna schuif je de pennen zodanig op de juiste positie dat het anker rad exact in het midden staat van de paletstenen.
Zie de foto.


Zorg er wel voor dat de pennen niet te strak zitten en dat beide onderdelen zonder wrijving kunnen draaien.
Wel, als je dan het anker op een uiterste stand zet, bijvoorbeeld naar links, draai dan het rad ietsje door en laat dan het anker naar de andere kant draaien. vervolgens draai je weer het rad verder zodat je kan zien of het ontsnappen van het rad soepel verloopt.
Blijft het rad steken, dan zit een van de paletten te strak op het rad, dus te ver naar buiten in de gleuf van het anker. Slipt het rad door, dan zit een palet te diep in het anker.
Dus weer opnieuw de paletstenen instellen op het verwarmingsgereedschap.
Wel, zo klooi je net zo lang door tot het ontsnappen soepel verloopt.
Wel goed opletten dat je het rad en het anker op de juiste positie in de engrenatiepasser zet, anders zal het nooit in orde komen.
Je krijgt nu een beetje een idee wat er aan tijd in een bepaald simpel ogend klusje zit en waarom sommige reparaties bij een horlogemaker wel eens duurder uitvallen dan dat je zelf in gedachte hebt.
In ieder geval blijkt uit mijn beschrijving dat het dan beter is om dit soort klusjes dan maar zelf te doen.
Conclusie, geld besparen en je bent van de straat.

7 likes

Fijne uitleg :+1:
Deze 3 gereedschapjes kosten samen ruim €2000 en ik gebruik ze max 1 keer per jaar als er echt geen nieuw ankertje te bemachtigen is :thinking:
Zelfs bij bijv een Rolex met ingesleten paletten en een doosje vol div.maten paletten begin ik er niet aan maar grijp naar een nieuw anker (veel goedkoper)
Een losse paletsteen (bij moeilijk of niet verkrijgbaar ankertje) waar de shellac van losgebroken is maar wel nog aanwezig is zet ik terug op de breuklijn en verhit ik op het gereedschapje en controleer ik vervolgens in het uurwerk zelf.

1 like

“Mea Culpa” zoals reeds door een ieder hier aangegeven, is mijn eerste “lijm” poging mislukt: positie van de paletten in het anker niet in orde: het ankerrad blokkeert! Opnieuw bezinnen wat te doen: kijken welke palet de problemen veroorzaakt en opnieuw vastzetten? Schellak wordt niet aangetast door het Elma-spoelmiddel blijkt na 1 dag “inweken”. Vermoedelijk zoals eerder aangegeven zat er dus geen lak/lijm op af fabriek.

Zelfs met een uitgave van 2000 euro voor het juiste gereedschap, denk ik niet dat het mij lukt zonder voldoende ervaring hiermee. Wordt vervolgt.

Merk en kaliber ?
Of heb ik dit gemist :thinking:

In de hoop dat ik niet het hele forum over mij heen krijg: opening van zaken . . . .

  1. het is een ras-echt chinees horloge (GEEN kloon) van het merk Guanqin.
    echte producent niet te achterhalen; is alleen een opdruk.
  2. aangeschaft omdat het echt leuk uitzag voor . . lach niet: 65 euro.
    reden: discussie met bekenden over kwaliteit / prijs van horloges;
    eigen mening vormen n.a.v. onderzoek / ervaring
  3. is geen ETA-kloon van Seagull o.i.d.
    op het uuwerk staat alleen de letter “B” met serienummer; niets verder te achterhalen
  4. liep na aankomst redelijk, maar meting met “Watch-o-Scope” slechte resultaten.
  5. na onderzoek bleek het “af fabriek” niet geolied, lichte restanten van productie,
    nauwelijk afgewerkt, en nu paletten vermoedelijk niet vastgezet.

Leuk studie/ervarings object en met jullie feedback voel ik mij prima: dank daarvoor uiterst leerzaam… Wordt vervolgt . . .

Met mijn dank aan Vinwat (schellak + werkwijze) en aanbevelingen van anderen, nu de beloofde voortgang:

Nu nog een beetje nagenieten, nog een keer testen en dan weer aan de verder aan de montage in de hoop dat de paletten blijven zitten waar ze nu zitten. T.z.t. weer verder.

6 likes

Na bijna exact een jaar een poging om dit draadje nog tot een vervolg te krijgen.

Ik kwam het tegen omdat ik op HF op zoek was/ben naar info over ervaringen met de WatchOScope timegrapher software. Ik kwam toen dit postje tegen. Een onderwerp wat technisch veel te ver boven mijn vaardigheden gaat, maar daarom niet minder boeiend is om te lezen en te leren. Te meer daar ik in een van mijn andere hobby’s (het restaureren en repareren van met name antieke vulpennen) ook (veel) werk met zowel cyanoacrylaat (seconden) lijm als ook met schellak, dat ik zelf aanmaak in diverse vloeibaarheden m.b.v. alcohol. De techniek van direct smelten kende ik nog niet maar lijkt mij zeker een experiment waard om te proberen bij bepaalde reparaties van een vulpen.

Verder vielen mij twee andere zaken op m.b.t dit draadje: De enorme motivatie van OP om zo’n probleem onder de knie te krijgen en daar tegenover de antwoorden en adviezen van de altijd kritische maar buitengewoon deskundige Huub @Vinwat, die ik heb leren kennen op een leuke clinic die hij gaf om noobs zoals ik te leren een zakhorloge uurwerk uit elkaar te halen en zonder schade weer in elkaar te zetten. Ook daar raakte ik zeer onder de indruk van zijn kennis en vakmanschap.

Het is ontzettend leuk om te zien waar die adviezen dan toe leiden en wat het leervermogen van OP laat zien. Hij heeft ook echt een toch zeer gespecialiseerd stuk gereedschap als een engranatiepasser aangeschaft en kan, gezien ook de mooie foto’s in zijn laatste post, er nog mee om gaan ook! Chapeau!

Maar na de bijdrage van maart 2018 houdt het verhaal echter op en ik zou zo graag nog weten of @PietK de klus nog heeft weten af te ronden met een weer werkende Chinees!

Nogmaals, ik kan dit zelf absoluut niet maar het is zeer boeiend en inspirerend om er over te lezen.
Dus @PietK),kom er maar in!

2 likes