Wel, in een oude topic had iemand eens een tip gegeven om met een föhn op het uurwerk de onderdelen weer soepel te laten lopen. Hij had dat kennelijk meerdere keren gedaan.
Toen ik dat las, rolde ik bijna van mijn stoel.
De metalen onderdelen die speciaal zijn verhard bij fabricage ga je ontlaten.
De paletstenen in het anker alsmede de pin op het plateau van de balans worden ontzet of vallen eruit door het smelten van de schellac.
onderdelen schoonmaken in een trilbad geeft hetzelfde effect, de vloeistaf wordt warm en als je meer dan 1 keer doet wordt de vloeistof zelfs zo heet dat ook hier de schellac weg kan smelten en tevens sommige onderdelen hun hardheid verliezen.
trilbaden zijn goed te gebruiken om bijvoorbeeld stalen horloge banden, kasten en eventueel bepaalde onderdelen die niet zijn gehard van vet en smeersel te ontdoen resp. goed schoon te maken, meer niet.
Een kleine tip van mij, voor forumleden die graag zelf willen knutselen en hun horloges willen schoonmaken en een complete service beurt willen geven, probeer dan ergens een Elma schoonmaakmachine tweedehands op de kop te tikken.
Mijn tip voor PietK, juist het oefenen op een goedkoop chinees uurwerkje is aan te bevelen, als er iets misgaat is er immers niets verloren. Doe je dat bijvoorbeeld op een dure vintage Jaeger le Coultre en gaat dat mis, dan heb je later spijt als haren op je hoofd, tenminste als je die nog hebt.
Mijn aanbod staat nog steeds, stuur mij jouw adres in een PB bericht en ik stuur je wat schellac op per post.
Je kan natuurlijk ook op de komende rikketik beurs even langs komen, dan krijg je van mij gratis een buisje met schellac.
Ik heb als eens eerder in een topic aangegeven dat ik best bereid ben om een kleine clinic te geven voor leden die willen starten om hun eigen horloge een schoonmaak beurt te geven, maar er waren niet voldoende reacties om iets te organiseren.
Ben bang dat er naderhand wel wat meer los ligt dan de paletten.