Pallas dameshorloge batterij vervangen mislukt.

Zo hoort het te zitten:

4 likes

:point_up: op deze foto heeft het uurwerk een stift, dus ik denk toch een kroon.

1 like

Ja dat is een duidelijke foto.
Ik ga meteen een poging wagen om dat plaatje te monteren.

De kroon heb ik inderdaad niet. Eerst maar eens kijken of het horloge weer werkt als de batterij vervangen is. Dan hoop ik dat de lokale juwelier een passende kroon heeft.

1 like

Tja ai deunneu
Op de foto van de ts lijkt het een pusher en ik zie nu ook het antwoord van ts, er hoort blijkbaar toch een kroon op :+1:

1 like

Grapje man, moet kunnen toch, 't is vrijdag

1 like

Zeker maar voor een nieuw lid kan dit anders overkomen en voelt niet echt als welkom :wink:

Zeker. :+1:
Maar bij de goudzoektopics wil het ook nog wel eens hard gaan met de grapjes (waar ik mijzelf dan ook zeker schuldig aan maak), waardoor het topic nog wel eens volledig ontspoort.

Je weet nu dus niet in welke stand de stift staat. Bij veel quartz uurwerken moet de stift ingedrukt staan wil het werken.

1 like

Ik moet eerst dat veerplaatje maar eens over de batterij en tussen de twee schroefjes gemonteerd krijgen.
Nog tips? (schroefjes los - plaatje ertussen - schroefjes vast snap ik:grinning:)

En over die kroon, ik weet niet of er een kroon op hoort te zitten.

Wellicht dat onderstaande gegevens helpen.
Ik hoop het want mijn foto’s zijn hopeloos.

Wijzerplaat: Pallas Para (onder elkaar)
Quartz 3 ATM (onder elkaar)

Uurwerk:
Unadjusted
Six 6 jewels
Swiss V8
978 002

Dekseltje achterkant:
Stainless Steel
Waterresistant 3 ATM
0 3787

Batterij plaatje:
6.8
H 21

Bijna Alle horloges welke wijsneus komt met een kroonlooos horloge hebben een kroon dus ook deze zal vast een kroon hebben gehad.

Dat " knopje " aan de rechterkant is wat je een kroon noemt en bedoeld om het horloge en de datum te verstellen. Zonder kroon is je horloge ook redelijk onbruikbaar.

1 like

Ben blij dat die foto niet helemaal scherp is als ik kijk naar de binnenzijde van de band :grin:

Zoals ik al zei ben ik een complete leek op het gebied van horloges.
Merken zeggen me niets(behalve Rolex, Breitling enz.)
Ik heb dan ook geen idee of ik mijn tijd zit te verdoen door te proberen dit horloge aan de praat te krijgen.
Er zit in ieder geval geen emotionele waarde aan.

Zonder om een taxatie te vragen zou ik wel willen weten of dit een kermishorloge is of toch iets dat bij een juwelier gekocht is en dus enige waarde vertegenwoordigd.

Waarde:

Een Pallas kwartshorloge uit begin jaren 90 heeft een waarde van hooguit een paar tientjes. De kans is aanwezig dat niemand meer dan één euro wil geven, en dan is dat dus de waarde. Dat zit hem voor een deel in dat het een dameshorloge is, maar ook dat naar kwarts zeker in vintage over het algemeen minder vraag is.

Kermishorloge:

Pallas is geen luxemerk, maar het is geen kermishorloge. Dit werkje is een ETA kwarts (Zwitsers), is een gesteend werkje (dus met robijnlagertjes). Prima werkje.

Kroontje en stem is vast is nog wel aan te komen en hoeft niet duur te zijn. Beetje zoeken op ebay of rondbellen (horlogemakers niet juweliers, dat is een heel ander vak, die besteden het uit en rekenen er 40-80% bij op en gaan al helemaal geen zoekwerk doen).

De vraag is hoe de voorkant er uit ziet, en of je er iemand blij mee kunt maken.

1 like

Zo, weer een paar uur verder.
Het horloge werkt niet, ook niet met de batterij geklemd met het plaatje en de twee schroefjes.
De batterij is nieuw en bovendien getest in een ander horloge dus daar kan het niet aan liggen.

Ik denk dat ik het verder zo maar laat.

Bedankt voor jullie reacties!!

Kijk nog even voor de zekerheid of het pennetje waar de kroon hoort te zitten ingedrukt is.

1 like