Pallas horloge gekregen, wie kan me meer vertellen?

Dit horloge is van mijn schoonvader geweest. Volgens de achterkant en het uurwerk is het een Pallas horloge, maar vreemd genoeg staat er niets op de wijzerplaat. Het kan zijn dat het verdwenen is, bij sommige indexen staan nog streepjes die bij andere ook verdwenen zijn. De kast lijkt verchroomd messing te zijn en is 36,4mm in diameter. Het uurwerk ziet er verrassend goed uit, maar loopt niet meer. Niet verrassend, ik ga ervan uit dat het nooit een beurt heeft gehad en de corrosie aan de kast en het feit dat ik de achterkant er zonder gereedschap af kon schroeven zijn ook verdacht,
Wie kan me meer vertellen?

3 likes

Het zou best wel eens een Pallas Eppo kunnen zijn.
Het uurwerk lijkt op een AS 1188-1189.

2 likes

Geschiedenis geen idee,

Waarom het nu niet loopt:

  • vuil
  • luie of gebroken veer

Oja en deze “klik ring” sorry weet de officiële naam niet, lijkt niet meer op z’n plek te zitten. Ken het uurwerk niet maar zo snel kijkend maar de foto lijkt deze iets te ver doorgedraaid. Deze voorkomt dat de veerton zichzelf direct afwind na het opwinden. Maar in deze positie lijkt me opwinden ook niet mogelijk.

Gewoon uit elkaar halen en schoonmaken, nieuwe olie en nieuwe veer, of dit laten doen natuurlijk.

1 like

Volgens mij heet dit de pal, en daar lijkt mij niks mis mee. Op het moment dat je het uurwerk opwindt draait deze met het palrad mee naar links tot de tanden lossen en de pal begint te “klikken”. Als je stopt met opwinden draait de pal door de veervoorspanning weer terug in deze positie en blokkeert daarmee het palrad.

Kijk ook maar eens naar de foto’s bij Ranfft: pal staat in dezelfde positie:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1188

4 likes

Staat wel wat tussen over Paul Raff.
Heb er zelf ook één, een erfstuk van opa.
Prachtig geserviced en opgeknapt door @vouwfietser een tijdje geleden.

7 likes

Ah oke! Verkeerd gezien, thnx :+1:

2 likes

Lijkt inderdaad een AS1188/1189, ziet er proper uit dus onderhoud lijkt me geen probleem. Veel succes!

2 likes

Er zijn inderdaad ook uurwerken waarbij de pal niet door kan draaien; die blokkeert dan in de vertanding. Bij dit uurwerk werkt het net anders, hij kan gewoon doordraaien tot hij tegen de aanslag op de veertonbrug komt te liggen.
Voordeel hiervan is dat de belasting op de tonarbre wat lager is, nadeel is dat er iets meer vrije slag is waardoor je het allerlaatste stukje opwindveer niet gebruiken kunt.

4 likes

Nee, dat leek me ook. Alleen de kast is in nogal tragische staat. Als je kijkt naar de foto, dan zie je dat hij aan de zijkanten (vooral bij de kroon) voor een flink deel is weggecorrodeerd. Jarenlange zweetbelasting of zo. Het lijkt misschien erger dan het is omdat het chroom eraf is.

Nu ik het aan de kroon draai merk ik wel dat hij toch blijkbaar de hele nacht heeft gelopen, ik kan hem weer een paar slagen opwinden en dat gaat best soepel en klinkt ook niet raar.

Wat je ziet lijkt corrosie, maar is eigenlijk het basismetaal (soort legering/messing) waarvan de kast gemaakt is. Verchromed zie je daar niets van natuurlijk, maar ik heb zelf al gemerkt dat bij dot type kasten, de chroom rond de lugs, randen van kast bij pols en de kroon snel slijt. Veel vintage verchromed van mij vertonen dezelfde slijtage, maar ik laat het gewoon zo :man_shrugging:

Voor het binnenwerk, als alles nog draait zit je wel oké, ik heb zelf een as1188 hersteld waarvan ik ±1/4de heb moeten vervangen, sommige uit noodzaak moeten herstellen omdat onderdelen schaars zijn. Als ik het me juist herinner, is dit type ±5jaar geproduceerd in de jaren 50

1 like

Voorbeeld uit mijn collectie:

Maar daar zie je vooraan bijna niets van :wink:

1 like

Er moet inderdaad wel wat aan gebeuren…

4 likes

En vooral: de enige betaalbare. Maar een prima ding, meer heb je echt niet nodig. Ik heb inmiddels al een stuk of vier van mijn horloges gereguleerd.

Prima ding inderdaad, werkt goed!

1 like