Pallas para??

Beste HF vrienden,
Vandaag in oud geldkistje een onverwachte vondst gedaan.
Een Pallas Para met date op 3 uur en kleine seconden wijzer op 6 uur. Op wat krasjes op het glas en kleine breuk na in redelijke staat.
Ook even opgewonden en blijkt ook nog te werken :flushed::joy:
Horloge ligt al zeker 20 jaar in dit kistje.
Kunnen jullie mij wat meer vertellen over dit merk en type? Heeft zoiets nog een bepaalde waarde? Ik doe hem niet weg en misschien nog wel laten servicen.
Ik zag dat er in 21 ook een topic over was.
Hoor graag van jullie en alvast een goed weekend. Hier wat foto’s

7 likes

Nee, niet echt waarde. Het is een redelijk recent, chromen kastje. Dat is niet bepaald highend horlogerie.

MAAR! Het is wel een leuk horloge en als je er emotionele waarde aan hecht ook de moeite waard om er wat van te laten maken!

4 likes

Leuke vondst! Of je 'm laat opknappen hangt echt van de emotionele waarde af.

:point_up_2:+1

1 like

Hoogstwaarschijnlijk is het een Duits horloge.
Pallas en Para leiden beide naar Paul Raff uit Pforzheim
Het bandje is generiek (en later dan het horloge?). Een mooi gekleurd lederen of stoffen bandje zou dit horloge leuk staan.

Ik ben wel benieuwd naar het uurwerk, dan weten we ook beter uit welke periode deze stamt (ten tijde van quartz crisis vermoed ik). Als 'ie loopt is service natuurlijk het overwegen waard. Dan gaat 'ie daarna weer lang mee. Via Hf-horlogemakers goed om te laten doen, incl. glaasje.

De kastvorm is sowieso een leuke om gewoon te dragen.

1 like

Paul Raff werkte vroeger voor Stowa als ik het goed heb. Beetje zoeken op het web en je kan er wel wat over vinden.

Heb zelf deze, het oude horloge van mijn opa, heeft door een forumlid nog een servicebeurt gehad en loopt als een zonnetje.

4 likes

en recentelijk ook hier:

Is dit een dameshorloge? De proporties suggereren dit een beetje vanaf de foto’s. Wat is de diameter, zonder kroon…? Pakweg - t/m 28 mm is dames, 30-32 is “boy-size”, vanaf 33 is herenmaat. Ja, destijds dan. :wink: Draag nu een 34 mm '68 vintage Eterna-Matic, maar heb de kippenpolsen om dat te “shinen”. :upside_down_face:

Waarde mogen we niks over zeggen, maar dat gaat je ook geen tropische vakantie schelen hier.

Dit oogt mijns inziens als een herenhorloge, maar ik ben ook wel benieuwd. Gok 33-34mm. Die twee foto’s hierboven zijn duidelijk gewoon van formaat.
Dameshorloges zijn echt een stuk kleiner.
Boy horloges heb ik ook. Alledrie heb ik met zo’n kastvorm. Op de foto’s kunnen die sterk vertekenen. Zeker met 15-17mm bandjes.