Vandaag op de Rikketik een vintage Sicura op de kop getikt. Mooie kast, aansprekende dial, met defect uurwerk maar toch, wie weet.
Thuis het horloge meteeen opengemaakt en het eerste beeld zei alles
Maar bij gebrek aan voldoende horlogekennis, welk palletje wordt er bedoeld en is hier nog aan te komen. Hierbij nog twee foto’s van het uurwerk
Wie heeft het verlossende woord?
5 likes
Heb ik die achterdeksel met deze text niet eerder hier gezien?
1 like
Staat me ook iets van bij. Kuthorloge zeker eerder gezien. 
OnT: Ik ben ondertussen de vergrotingen aan het bekijken…
…denk dat 't zou helpen als de rotor er af kwam. De schroef in het messing plaatje losdraaien, educated guess.
Okeeeeee…, binnenkant rotor wellicht nog…? Ik ben iets op het spoor, maar zit misschien fout.
Volgens mij mist hier iets ik zie in ieder geval geen asje in het steengat.
Is dat wellicht voor het rad/rondsel dat enigszins ontredderd half in de centrale opening ligt…? Dat zit in elk geval ook niet goed.
Jawel die zit wel goed dat is de overbrenging van het ronsel onderop de rotor, alleen waarschijnlijk moet die door het palletje met veertje op spanning gehouden worden.
Plaatje van een vergelijkbaar uurwerk, daar zie je het palletje zitten
Nou…
…heb een nieuwe bril nodig hoor, maar dat terzijde… Je ziet 't nu al beter dan ik denk ik; eenmaal onder m’n neus zou het snel genoeg duidelijk worden.
Wordt al gauw een donor zoeken vrees ik…
Diagnose is gesteld. Dank mannen voor jullie hulp. Weer wat geleerd. Maar op zoek naar donor :-).
Je hebt er ook vast geen 600 euro voor betaald hoop ik.
Wist je van het probleem toen je 'm kocht…?
Wist dat het uurwerk defect was. Heeft me €30 gekost …
Ik heb nog even gezocht en deze foto’s gevonden van demontage dan is het wat duidelijker hoe het zit.
http://watchinprogress.com/lator-automatic-watch-repair-bfg-cal-158/
2 likes
Deze Sicura met inspirerende text in het deksel heb je van mij gekocht, dat stond er al in toen ik hem ooit eens kocht volgens mij ook op de beurs. Hopelijk krijg je hem aan de praat, deze uurwerken zijn goedkoop en makkelijk te vinden dus ik denk dat je hem voor een schappelijke prijs wel in orde moet krijgen. Mocht ik iets soortgelijks binnen krijgen dan neem ik wel contact met je op.
3 likes
Sicura is geinig uiterlijk maar penanker. NOS uurwerken komen regelmatig voorbij op de baai.
Ik wist dat horlogemakers kleine tekentjes aanbrengen op de binnenkant van het deksel, maar zo duidelijk heb ik het nog nooit gezien!
1 like
The story continues. Heb op de baai het ontbrekende palletje kunnen bemachtigen. Zonder dit palletje ontlaadt de veer zijn energie namelijk via de rotor
.

Zojuist het palletje (crick) gemonteerd maar in mijn enthousiasme de balansveer gemolesteerd
. Het een gefixed en het andere … work in progress.
Zo blijf je bezig. Wordt weer vervolgd dussss …
3 likes