Panda in de ziekenboeg... 7733 revisie; veel pics!

Van Bas @BG1 kocht ik alweer een hele tijd terug een panda’tje. Liep ongelooflijk nauwkeurig, tikte er vrolijk - en ZEER luid - op los; alles werkte, nette prijs, prima. Het was wel duidelijk dat de uren/minutenwijzer merkwaardig donker waren; wat de afleesbaarheid nogal een uitdaging maakte zodra ze over de registers heen zaten. Ik kocht al vrij snel een setje 7733-wijzers op de Baai, met het voornemen ze ooit over te zetten. Ik vermoedde hier al lichte waterschade, ook de luminous-dotjes waren wat donker en verkruimeld. Werkje zag er op het oog prima uit echter.

Nou had ik al heel lang geen 7733 gedaan. Eigenlijk nog nooit - we oefenden tijdens mijn opleiding op Poljot 3133’s, de Russische nakomelingen van de Valjoux. Maar ja - dat oefenen was inmiddels 10 jaar terug. In de tussentijd dozijnen 7750’s, 53’s, 51’s voorgeschoteld gehad - die lukt nu onderhand wel.

Dus - mede n.a.v. verzoeken uit de community om klassieke chrono’s te servicen - werd het wel weer 's tijd voor actie. Dit is 'm “voor”:

Hier met het chrono-deel er al af, en met een in de schoonmaakmachine gesneuveld secondenrad op de voorgrond - en het nieuwe rad er naast; ook weer van de Baai - Nederlandse verkoper dus snel in huis. Hoe het gebeurt is - ik weet 't niet. @Floris155 suggereerde me later om een ander vakje in de schoonmaakkorfjes te gebruiken. “Duly noted” dus.

Met de poussoirs is bij die ouwe meuk altijd wel wat mis. Niet alleen waren ze net even verschillend van elkaar, met name de tubes; maar ook ontbrak in 1 van de 2 het o-ringetje. Ziedaar de waarschijnlijke oorzaak van de roest die ik later aantrof. Ik heb alle maten in huis, wel handig gezien het feit dat er ook twee verschillende maten o-ring in moesten! Ze worden meestal van binnenuit losgeschroefd, zoals hier:

Die veertjes springen het liefst 4 meter weg in een donker hoekje als je even niet oplet. Beiden wist ik in bedwang te houden:

Bij demontage van het raderwerk kwam die bekende bruine waas weer tevoorschijn - hier gemengd met vettige, bruine smurrie:

Wijzerplaatzijde niet veel beter…

Dus de oude Elma maar weer 's aangezwengeld. Na dit vieze uurwerk meteen de baden maar 's gewisseld…

OK. Hoe zat 't ook alweer…:

Die luminous-dotjes eerst maar 's doen.

Registerwijzertjes beiden wat mottig en flets. Moest even denken of ik nog wat in huis had daarvoor - o ja, in de garage. :slight_smile:

Basis-uurwerk opgebouwd; hier op de pic even met een droge oliegever om geen rommel te maken - maar het smeren van het ankerrad is een van de moeilijkste klussen om netjes uit te voeren. Ik heb een aparte oliegever daarvoor, met een zelfgebogen uiteinde om onder een betere hoek de ankerpalet te raken. Dat moet hier ongeveer:

Smeren van de nulstel-hartjes van de chrono-runners:

Beide chrono-runners gemonteerd op het basisuurwerk, met de bijbehorende kloof er op:

Eerste gangresultaten best bemoedigend trouwens:

Hier pakweg halverwege het chrono-deel:

Het “schakelcentrum” van de chrono met nulstel-hamers - voor montage smeren, je komt er anders niet meer bij:

Af!

Ook de wp-zijde weer een stuk frisser dan voorheen:

Alle wijzers er weer op… Centrale secondenteller is altijd een klus om perfect op de “12” te krijgen. De mijne zou net een honderdste meer naar rechts mogen, maar dit was al de derde poging dus ehm… :sweat_smile: Zie je alleen onder vergroting. :wink:

Ingebouwd:

En dragen maar weer!

Dank voor het kijken!

Peter

84 likes

Mooi gedaan hoor, dank voor het delen!

1 like

Ik ben jaloers op je skills, je gereedschap en je werkruimte… Ziet er top uit man :nerd:!

1 like

Genieten dit, bedankt!

1 like

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: Mooooooooi :thumbsup:

Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Mooi werk Peter! :thumbsup:

1 like

Knap werk!

1 like

:+1::+1::+1:super hoor Peter, mn complimenten. Als je er ooit vanaf wilt, ik hou me aanbevolen!!

1 like

Heel erg mooi Peter! Netjes en resultaat mag er wezen👍

1 like

Leuk verslag! Fraai horloge, die kan weer jaren vooruit :slight_smile:

1 like

Groetjes van zijn neef;

3 likes

Welke opleiding heb jij gedaan? Lijkt me zo gaaf om dit te kunnen, en ik heb tegenwoordig tijd over…:blush:

Was een tijdelijke opleiding voor volwassenen; heeft van pakweg 2003 tot 2008 bestaan in een ROC in A’dam. Docent was - inmiddels gepensioneerd - Machiel Kalf, voorheen uurwerkdocent in o.a. Hoorn (lang geleden).

Niet iedereen is meteen op z’n pootjes terecht gekomen, maarre - om even wat te noemen qua functies van mensen die van deze 1-jarige deeltijdopleiding kwamen: Docent uurwerktechniek bij Rolex Geneve (!), en een ander werd hoofd atelier van Frederique Constant, tevens bedenker van de Open Heart van FC waarbij met name de transparante balans redelijk innovatief was.

En ik - tja, wie weet - als m’n huidige werkgever implodeert (duurt volgens sommigen niet lang meer) heb ik straks wellicht een “vluchtroute” in de kelder.

4 likes

Machiel Kalf; waarom komt die naam me zo bekend voor?

Ben je Morgan-liefhebber…? Een van zijn auto’s werd “Second in Class” op Pebble Beach. Heb 'm gezien, die auto. Griezelig perfect gewoon… Schrijft/schreef ook wel in Watching meen ik.

1 like

Zal t laatste dan wel zijn. daar ben ik al abonnee op vanaf nr. 1

1 like

Die is ook echt heel erg mooi! :thumbsup:

Peter wat een vakwerk!!!
En blijf vooral deze projecten met ons delen.
Bedankt
Groet Bram

1 like

ja, ziet er heel mooi uit , ga ook nog aan de chronocursus beginnen ,lijk me heel leuk! :ok_hand:

1 like

Respect!

1 like