Panerai Only III (graag bij een foto het PAM No. vermelden voor de leek)

Bedankt :smiling_face:

1 like

Mooi band hoor

1 like

Ik had een vraag, ik had een mooie Radiomir PAM 00505 (zwart keramiek) op het oog maar het valt me op dat er zoveel exemplaren zijn met forse beschadigingen terwijl ik begreep dat dit een volledig keramisch horloge is? Of heb ik het verkeerd begrepen en zit er alleen een keramische coating op? Of is de bezel misschien gewoon van staal? Maar dit verklaart nog niet waarom er soms op de kast ook voor ze beschadigingen en chips te zien zijn wat ik eigenlijk niet verwacht bij een volledige keramische kast.

Ik heb zelf ook nog een volledige keramisch Armani horloge :face_with_peeking_eye: Weliswaar een plakmerk maar het horloge is wel echt van keramiek.
Zelfs de band is keramiek wat ik een keer heb mogen ervaren toen ik de band een keer op maat wilde maken en ik een van de schakels doormidden heb gebroken. Dit horloge is nog volledig krasvrij terwijl hij al zeker 20 jaar oud is. Heel fijn materiaal dus.

Huh, dit lijkt inderdaad een coating?

1386💚

14 likes

Mooi hoor

1 like

Volgens mij is het composiet (aluminium basis) met een keramieken coating, dus niet volledig keramiek. Maar dan nog zou het niet zo mogen beschadigen. Ziet er niet uit idd!

2 likes

Ik denk dat massief keramiek een stuk sterker is dan een dun laagje keramiek. En dat is te zien :face_with_peeking_eye:

1 like

:sunny::sunny:

Lekker genieten.

8 likes

:point_up_2:t2:

10 likes

Dat heb ik nergens terug kunnen vinden, wel dat ze overal verwijzen naar een ‘composiet’ van aluminiumoxide. Maar meestal wordt het gewoon ‘ceramic’ genoemd. Ik heb niet gevonden dat het alleen om een keramische coating zou gaan…

Ik denk dat Panerai de boel een beetje aan het flessen is. Keramiek is een verzamelnaam en blijkbaar valt hun ‘composiet’ onder deze noemer. Ik denk echter dat het ook gaat om een coating die vrij makkelijk beschadigd. Een ‘echt’ 100% keramische kast zou deze beschadigingen nooit krijgen. Deze zou er eigenlijk altijd als ‘nieuw’ uit moeten blijven zien maar dan heb je het over zirconium oxide en niet over ‘nep’ keramiek zoals aluminium oxide.

The advantages and characteristics of ceramic watches - Orbray MAGAZINE - Orbray Co., Ltd..

Zou het kunnen zijn dat het hier om replica’s gaat? Ik zie namelijk ook exemplaren die er als nieuw uitzien en uit 2012 komen…

Denk dat het verhaal van een coating wel klopt, vanaf 2.40 min wordt dit besproken;

1 like

Dat is dan wel erg. Dan is het helemaal geen keramisch horloge maar eigenlijk een aluminium horloge met een flinterdun keramisch laagje :face_with_symbols_over_mouth:

1 like

Hier vind je denk ik het antwoord wel: Panerai releases two new Radiomir Composite models - PAM00504 and PAM00505 - Monochrome Watches
Het is met keramiek geoxideerd aluminium. Maar moet wel keihard en krasbestendig zijn. De foto’s van de beschadigingen verbazen me wel. Ik neem toch aan dat die kasten goed uitgetest zijn voordat ze in de handel kwamen

1 like

Ja dit soort beschadigingen zou ik niet verwachten. Dit is ook met geen mogelijkheid meer te repareren. In mijn ogen zou een keramische kast extreem hard moeten zijn, veel harder dan staal of titanium. Wat ik nu zie is eigenlijk een slap aftreksel wat ze met wat handen en voeten werk ‘keramiek’ mogen noemen maar zonder de echte eigenschappen van keramiek. Ik zou het als oplichterij willen bestempelen maar misschien ben ik dan wat te hard🫣

1 like

Ik hoorde dat een Panerai uurwerk eerst met dead second hand in de tussentijd is gewijzigd naar zonder de dead second met behoud van het calibernummer.

1 like

Deze ziet er wel heel gaaf uit.

Luminor Dieci Giorni GMT Ceramica
PAM01483

6 likes

Het is zeker misleidend als ze het wel verkopen als een keramische kast.
Enige wat ik zou kunnen denken is als het om een knappe replica zou gaan.

1 like

9 likes

8 likes