Papieren, doos en garantiebewijzen

Wat zijn “papieren”?
Seiko’s hebben een label met barcode, handleiding, garantiebewijs.
Doos is afhankelijk van distributeur, zelfs de Premier koop je in kartonnen dozen per 5 en moet je zelf van doosjes voorzien als je groot inkoopt.

Papieren zijn de aankoopbon, het garantie bewijs, en bij sommige horloges het chronometer certificaat, toch?

Papieren zijn de gedrukte bijlagen, al dan niet van plastic, die door de producent oorspronkelijk worden meegeleverd met het horloge. In geval van bijvoorbeeld Rolex zijn dat verschillende items, waaronder ook een certificaat of creditcard dat geldt als garantiebewijs. Een gebruiksaanwijzing en soms ook een Chronometercertificaat maken bij sommige merken ook onderdeel uit van “de papieren”. Echte papierfreaks willen dan liefst ook nog de originele aankoopnota en eventuele servicepapieren. Wat bij een “echt”. Horloge van een betrouwbare handelaar nu precies (in geld) de meerwaarde hiervan is op het moment dat de garantie toch al verlopen is, is ter beoordeling aan de koper.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bij Omega kun je aan de hand van het serienummer een uittreksel van het handgeschreven register opvragen.
Zegt natuurlijk nog niet veel, alleen weet je wanneer het horloge is gemaakt…

Ik heb net mijn Seiko Stargate binnen, in het doosje zat alleen de gebruiksaanwijzing.
Moet hier ook nog een garantiekaartje bij zitten???

Op internet en op beurzen kun je van alles kopen. Ik vind dat ook wel leuk eigenlijk, zeker als ik nauwelijks budget heb maar toch iets wil kopen.

Setjes samenstellen of klokjes & papieren matchen om er grof aan te verdienen zou ik zelf nooit doen.

Veroordeel me niet meteen tot de brandstapel en bedenk je dat ik minstens een keer per week de vraag krijg om iemand te helpen bij een aankoop.
Ik heb dus wel open papieren (van o.a. Tudor) liggen en ik denk er niet over deze weg te gooien!!! Het is juist waardevol referentie materiaal.

Ook echte ankertjes koop ik af en toe en verpats ik als een verzamelaar zijn setje compleet wil hebben. Herken jij een echt?

En boekjes? Ik koop alles op wat een beetje redelijk is geprijsd. Dat vind ik leuk en een verzamelgebied op zich!

Oude boxen? Heb je uberhaupt een idee hoeveel er gegeven wordt voor een red stripe buiten box?

Moraal van het verhaal, oordeel niet te snel aub. Soms zijn intenties goed en iets wat fout lijkt, kan best leuk zijn.

Gr. Roel

Pek en veren voor deze man! :X

:wink: naar oud mannetje :wink:

Via de grijze handel niet!

Je kunt dan alleen zien wanneer het uurwerk gemaakt is. Zo worden bijvoorbeeld veel dresswatches opgekocht en vervolgens uit elkaar gehaald omdat het uurwerk in een Seamaster 300 gaat. Als je vervolgens voor 75 euro het serienummer uit de archieven laat halen, dan kun je tot de verrassing komen dat je Seamaster 300 een uurwerk heeft uit bijvoorbeeld een DeVille.

Pas als het serienummer van je uurwerk overeenkomt met het horloge, dan weet je dat je een origineel hebt en dan nog kan niemand dat garanderen.

Gewoon gekocht via de keiharde spierwitte handel!
Ik ga direct een telefoontje plegen!

Allen bedankt voor de reacties!

Het is me wel duidelijk geworden dat het niet mogelijk is om later alsnog papieren op te vragen.

Zelf hecht ik niet erg veel waarde aan de papieren, maar ben (net als velen op dit forum) nogal snel uitgekeken op een horloge… Of eigenlijk, zet ik mijn zinnen snel weer op een ander nog mooier horloge, met gevolg dat het eerdere model de deur uit moet.

In dat geval verkoopt een horloge altijd beter MET alle papieren en boekjes etc. Uiteindelijk betekent dat voor mij dat (ookal het mijzelf niet veel uit maakt) het belangrijk is dat een horloge over de benodigde documenten beschikt.

Zelf zou ik overigens nooit fake papieren kopen! Ik begrijp dat het voor verzamelaars leuk kan zijn en het persoonlijke collecties compleet kam maken, maar om een potentiële koper te beduvelen (ook al is het horloge origineel) vind ik uit den boze!!

Breitling moet een nieuw COSC certificaat kunnen leveren , dat kan in ieder geval in US en UK wel, dus ik neem aan in NL ook ?

Vandaag met de post een envelop met daarin het garantiebewijs EN kaart van Seiko :slight_smile: