Parakoord

Er komen meerdere versies van de Victorinox INOX, onder andere met een band van parakoord. Zijn er hier al mensen met ervaringen met een parakoord horlogeband? Hoe is het draagcomfort?

(Ben uiteraard nieuwsgierig nar foto’s)

Zoek eens op “paracord”, hier op het forum. Je kunt ze ook gewoon zelf knopen.

Remie van 7T2 Straps weet hier meer van denk ik. Hij maakt zowel horlogebanden als banden van parakoord voor zover ik weet.

1 like

Heeft er ook al iemand ervaring mee? Sluiting, comfort, enz?

Nog niet, maar ik ga toevallig morgen m’n eerste bandje proberen. Ik kwam afgelopen week in zo’n executieverkoopwinkel een rek met paracord en sluitingen tegen. Vast goedkope Chinese rommel, maar leuk om te oefenen op m’n Bertucci field.

Ik heb ooit voor een verjaarsfeestje een hele zwik paracord armbanden besteld. Geen horlogebandjes, maar gewoon armbandjes. Mijn ervaring is eigenlijk dat ze nogal dik en stuk aanvoelen. Dat hoeft niet voor merken te gelden misschien maar mij viel het tegen.

Bedankt Rob :slight_smile: idd ik heb wel wat ervaring met paracord, mocht er vraag naar zijn wil ik wel wat proberen :wink:

Zo, nu heb ik er ervaring mee :wink: Niet ontevreden met m’n eerste poging. Het had (letterlijk en figuurlijk) wat strakker gekund, en de verzinkte harpsluiting van de bouwmarkt is waarschijnlijk niet ideaal.

Ik heb er wel eens een band van gemaakt had het dunste koord en vond hem vrij lomp en fors.
Heb na een 1 uur het horloge gedragen te hebben, het koord gauw verwijderd.
Mijn bevindingen zijn hier niet zo goed mee.
Maar ieder zijn eigen smaak.
Als je het koord wil kopen om het zelf te proberen heb ik wel een adresje hier voor.

Ik was wel benieuwd naar hoe dat dan precies zou zijn en zou staan,…
Nou… Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk… :weary:
Heel lelijk, maar gelukkig dat smaken verschillen.

Pieter.

Ik heb een tijdje (semi-) high-end Amerikaanse zakmessen verzameld. In die wereld is het vaak een big deal -essentieel- om een stukje paracord in een “lanyard” aan je mes gebonden te hebben. Heb er nooit het nut van ingezien.

Als ik dit hier bekijk heeft parachutekoord ook weinig te zoeken om onze polsen. :wink:

Ziet er wel mooi uit. Hoe zit het?

1 like

Omdat zakmessen bedoeld zijn om te gebruiken en niet om te verzamelen :wink: Een geknoopt stuk paracord is vaak al een paar meter en kan voor 1001 dingen worden gebruikt als je buiten bent.

Het duurde even voordat ik hier antwoord op kon geven, omdat ik dankzij een klein ongelukje enkele dagen geen horloge meer kon dragen :smile: Inmiddels kan ik je vertellen dat het draagcomfort van het materiaal vrij aardig is. Het is lexeem flexibel (niet zoals de stugge parakoordarmbandjes die je in de winkel kunt kopen). Mijn geimproviseerde sluiting is echter een ramp: de schroef snijdt in mn pols en het is belachelijk zwaar. Ik heb inmiddels een kleine, verstelbare RVS harpsluiting besteld die hier ook echt voor bedoeld is, alsmede enkele meters mil-spec (lees: kwalitatief hoogwaardig) nylon paracord in plaats van het polyester dat ik hiervoor gebruikt heb. Ook heb ik een knoop ‘ontdekt’ die beter geschikt is als horlogeband (vlechten om 3 strengen ipv 4). Ik zal het resultaat posten als het af is!

Ik vond het in wel grappig dat ik gisteren ontdekte dat Bertucci mijn horloge tegenwoordig ook standaard met paracord strap levert: