Parelmoer wijzerplaat?

hallo

wie kan mij vertellen hoe een parelmoer wijzerplaat gemaakt word ?

en kan ik dat evt ook zelf ?

erik

Het lijkt me dat je best met parelmoer “blanke” lak het effect kan krijgen, het nadeel is dat het alleen best wel duur is (Voor een grote hoeveelheid) omdat het waarschijnlijk niet in echt kleine hoeveelheden te krijgen is.

Parelmoer is gewoon lak, is mijn ervaring vanuit auto/motoren/scooter body’s.

Succes, misschien heeft iemand een duidelijker antwoord!

Nou, volgens mij zijn de meeste parelmoeren wijzerplaten echt een plaatje parelmoer.
I.i.g. bij Omega wel, want ik heb er eens een keer 1 met een barst gezien.

Veel parelmoer wijzerplaten van een klein beetje merk worden gemaakt van de pinctada maxima, oftewel pareloester… dus zelf maken zal denk ik nog niet zo mee vallen.
In ieder geval succes ermee!

Omdat ik af en toe nog wel eens wat aanklooi met modelbouw/airbrush: een goede modelbouwboer verkoopt het wel degelijk. Volgens mij o.a. van het merk Testors en ook Tamiya. Let wel dat er verschillende varianten kunnen zijn: acryl- en oliebasis.
Het met een kwast opbrengen heeft weinig zin; het moet eigenlijk gespoten worden, goed uit laten harden en mogelijk voorzien worden van een clearcoating.
Verschillende merken/typen lak kunnen op elkaar inwerken!

Ook is er nog verf voor lexanbodies (de kappen van afstandbestuurbare autootjes enzo): deze is op waterbasis en na uitharding flexibel.

bedankt voor de info

het gaat mij inderdaad om echte parelmoer effect op basis van schelpen
niet om de lak ( die heb ik er wel op zitten nu )
ik g er maar van uit dat het niet zo makkelijk zelf te doen is

erik

Erik

Je zou dat spul moeten hebben wat ze in de majolica fabriek op mallorca gebruiken voor de nepparels.

in dit geval worden kleine glazen bolletje gedompeld in een verflaag die o.a. van visschubben is gemaakt. na meerdere malen dompelen komt er zo een parelmoerglans op deze bolletje. er is een grote demonstratieafdeling waar zij dit tonen.

neem de wijzerplaat mee en vraag of zij dit kunnen demonstreren. wellicht heb je geluk.

Succes