annor Schreef:
⊠met een andere naam op de wijzerplaat. Het
ontwerp is ontegenzeggelijk IWC. Als die chinezen
IWC op de wijzerplaat zetten noemen we het een
schaamteloze replica, waarom zou dat anders zijn
met een andere naam op de wijzerplaat?
Het blijft diefstal van intellectueel eigendom,
maar dat is mijn persoonlijke meningâŠ
Wel knap gedaan trouwens, dat moet ik dan wel weer
toegeven 
Nee, dit is geen replica van IWC.
Rond de tweede wereld oorlog waren er vijf leveranciers van Piloten horloges, die volgens bepaalde eisen horloges maken. Dit waren IWC, Laco, A.Lange, Stowa en Wempe. Deze horloges waren allen (vrijwel) identiek. Alleen op details waren er verschillen, zoals bijv. de kroonvorm. Wel moest deze groot zijn, zodat hij met de handschoen kon worden opgewonden.
Het ontwerp (plaat, layout, formaat) is dus niet âvanâ IWC, of van één van de andere fabrikanten, maar meer een gevolg van specifiaties. Hetzelfde geld een beetje voor de âMarineâ Horloges, Ă la Stowa Marine Orginal. Een regelmatig gebruikte wijzerplaat layout, stammend uit de tijd van de Scheepsklokken, zonder echte âdesign eigenaarâ.
De specificaties voor deze Pilot horloges worden nu door zeer vele andere fabrikanten gebruikt, waaronder bijvoorbeeld ook GlashĂŒtte Orginal, Steinhart, Archimede, Aristo, Azimuth etc. etc. En allen zien er identiek uit.
Zelf vind ik hoe kaler de plaat, hoe mooier. Dus ik had hem nog liever zonder datum en âParnisâ opdruk gehad. Daarom vind ik meteen ook de IWC varianten de minst mooie fliegers, gewoon omdat ze veel te druk zijn.
Groeten,
Martin