Ik ben nieuw op het forum, verdiep me al enige tijd in de wereld van horloges en ben sinds enige tijd ook bezig mijn kleine collectie selectief uit te breiden. Maar wellicht daarover later meer.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie omgaan met aanbieders op bijvoorbeeld Marktplaats. En dan bedoel ik met name het uitsluiten van de bekende kat in de zak: wel eens een horloge laten controleren bij een juwelier? Papieren laten checken? Eventuele onbekende addertjes proberen uitslutien?
Stap 1: zorgen dat je weet waar je over praat.
Stap 2: zorg dat je goede foto’s hebt van het horloge
Stap 3: Zorg dat je weet wat een normale waarde is van het horloge
Stap 4: Zorg dat je weet wat er mis kan zijn met het horloge en wat de kosten zijn van het herstellen
Stap 5: Bied 50% daarvan (tja, marktplaats he ) en onderhandel over de prijs
Stap 6: Spreek af bij een Juwelier of neem de gok en koop het horloge
Uiteraard zijn stappen 5 en 6 optioneel. Er geldt vooral koop de koper. Probeer persoonlijk contact te krijgen (hetzij via whatsapp, telefoon of face2face).
Marktplaats doe ik geen zaken mee. Horlogeforum is mijn marktplaats. Betrouwbaar, realistische prijzen, volledige informatie en wellicht ook nog herroepingsrecht. Uitzonderingen daar gelaten, uiteraard.
Ik denk eerder dat herroepingsrecht de uitzondering is, namelijk wanneer de verkoper op het forum een onderneming is. De term herroepingsrecht wordt doorgaans gebruikt in de context van een overeenkomst tussen consument en onderneming.
Persoonlijk heb ik me horloge altijd via hier weten te kopen, als je weet wat je wilt doe een berichtje in het gezocht topic en wie weet heb je hem via hier.
Uiteindelijk bleek dat de verkoopster geen toegang had tot een bankrekening, dus Western Union was de enige manier om cash geld in handen te krijgen. Ik heb haar na ontvangst nog een extra geldbedrag gestuurd als steuntje in de rug, ze bleek van een uitkering rond te moeten komen en dat viel niet mee…
Allemaal bedankt voor de reacties! Nu merk ik pas hoe actief dit forum is. Ik neem alle tips dan ook ter harte.
Ik blijf toch automatisch Marktplaats in de gaten houden maar huiverig voor eventuele aankopen. Afgelopen maand een aankoop via Chrono24 gedaan en moet zeggen zeer positief! Op dit moment toch wel een van mijn favoriete referentie sites.
Binnenkort ook eens een zoekopdracht hier plaatsen, zeer benieuwd hoe dat uitpakt.