Past 4R36 in een SKX013?

Mijn vrouw heeft een SKX013. Zij denkt dat een 4R36 makkelijker is ivm winding.

Maar zou dat passen?

Grt Erik

PS solar movement zou natuurlijk nóg makkelijker zijn…

Ik ben ook van plan tenminste één 7S26 door een 4R3x te vervangen, dus ik ben benieuwd naar je ervaringen.

In principe zou dat probleemloos moeten kunnen, maar ik heb hier en daar gelezen dat het bij sommige horloges net niet gaat, omdat het seconde-asje van de 4R3x een fractie langer zou zijn. Dan kan het dus gebeuren dat hij net tegen het glas aan komt. Maar als je er meteen een double domed saffierglas opzet zou dat het probleem moeten oplossen. Sommigen schrijven over vijlen aan het seconde-asje, maar daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen, tenzij je het eerst uit het uurwerk haalt.

1 like

Vergeet trouwens niet dat je ook de kroon moet overzetten op nieuwe, eh, winding stem (NL term?) Het is maar de vraag of je hem van de oude los krijgt, dus misschien heb je ook een nieuwe kroon nodig.

Het past fysiek wel, ik denk dat je er geen kroon en stem voor kan.

Als je in een SKX007/009 een 4r3x of een 6r15 wil zetten hoef je alleen maar een SARB059 kroon te kopen. Of een aftermarket, waarbij je de kroon en stem los kan draaien van elkaar. Ik zie ze nu even niet staan op ebay, maar die komen wel regelmatig langs.

Een solar uurwerkje in een SKX013, jij maakt het helemaal spannend :smile:

Je kunt de oude kroon gebruiken. Alleen de 6r15 heeft een andere nodig.

1 like

Wat geleerd vandaag. Dat wist ik niet Paul, mi scuzi :slight_smile:

1 like

Dan komt er sowieso ook een solar wijzerplaat op. En ik weet even geen solar met de kroon op 4 uur.

Het kan alleen wel lastig zijn hem van de stem te krijgen, hij zit meestal muurvast (of Loctite-vast). Warmte schijnt te werken, maar dan verpest je waarschijnlijk wel je rubber ringetje op de kroon.

Nee, gewoon complete originele kroon + stem van een 7s26 uurwerk. Is ook niet van elkaar te verwijderen. In dit geval dus van de 013

Serieus? Ik had altijd gehoord dat de 4R3x een andere stem heeft dan de 7S26.

O.a. hier: "You will need a new NH35 stem (the 7S26 stem will not work with NH35 movement)."
Of hier: “likewise a new 4R36 crown/stem will have to be used”.
Of hier: “Yes, but the original stem is not compatible”

Waarschijnlijk heb je gelijk, Edwin en haal ik het door elkaar dat de 4r en 6r dezelfde stem delen.

Solar er in lukt niet denk ik. Maar er bestond wel een 38mm solar duiker waar je naar kunt zoeken:
SNE011
Ik zie geen foto’s op staal. En je moet er lang naar speuren.

Dat klinkt waarschijnlijker. Het verschil tussen de 7S en de 4R zit hem waarschijnlijk erin dat het uittrekken bij de 4R ook de secondewijzer stil moet zetten en bij de 7S niet.

1 like

Ik begrijp niet wat het winden van een horloge met een schroefkroon toevoegd aan gemak ten opzichte van even heen en weer schudden…

Allen bedankt! Het is dus niet ff movement eruit en movement erin… too bad want dan gaat arbeid ook weer meer meespelen en dan kan je net zo goed iets anders kopen, SBDN017 is in het vizier dan (solar dus).

@dreski mijn lieve vrouw heeft 2 horloges voor haar werk waarbij de SKX013 soms langer blijft liggen dan 40 uur. Dan moet zij “alles” weer instellen … (datum/tijd). Oftewel, zij wil de lusten maar niet de lasten van een automaat. En dan zag ze mij even een automaat opwinden, 20 keer draaien is genoeg voor een dagje1…
Quartz past haar beter of meer gangreserve :wink:

1 like

Koop haar zo’n kleine Seiko quartz duikertje. Hartstikke leuke dingen, en dat kost niet de hele wereld

Ze heeft die SBDN017 al gezien :sunglasses:

1 like

Jullie hadden helemaal gelijk. Ik was mis.
Meteen gecheckt en fotootje :slight_smile:

Van links naar rechts 7s26, 4r36, 6r15

1 like