Ik ben nieuw op het forum en ben in het bezit van oa een Patek Philippe uit ongeveer 1910. Het betreft een 20jewels uurwerk in een kast van 48mm.
Ik zou graag een andere horlogekast willen hebben. Heeft iemand ervaring met een swap als deze en hoe hoog zijn de kosten ervan. En waar vind ik een horlogemaker en een geschikte kast?
Ik zou het horloge laten zoals het is.
Waarom zou je het horloge in een andere kast willen zetten?
Een foto geeft al meer duidelijkheid. Ik heb geen idee of er mensen zijn die een Patek willen ‘swappen’. De enige reden zou zijn om een uurwerk wat komt uit een gesloopt gouden horloge weer bruikbaar te maken.
Allereerst maak je van een hoogstwaarschijnlijk zeer waardevol zakhorloge een horloge wat maar een fractie waard is van de oorspronkelijke waarde. Dit was de reden dat polshorloge pas echt populair werden toen de schokbescherming was uitgevonden…
Daarnaast zijn zakhorlogeuurwerken niet echt geschikt als polshorloge. Er zit geen schokbescherming in waardoor ze erg snel stuk kunnen gaan als ze op een vrij bewegelijke arm zitten.
Als je het horloge wil dragen, zou ik een zakhorlogeketting kopen en hem gaan dragen. Dit kan in een vestzakje, maar ook in het kleine vakje in de rechtebroekzak van een spijkerbroek. Heb zelf enkele weken geleden een gouden Ulysse nardin zakhorloge gekocht. Is vrij klein en past perfect in het vakje. Persoonlijk vind ik het veel makkelijker dan een polshorloge in de winter, want daar hangt continue een mouw overheen.
Mocht je hem willen gaan dragen, of het is als pols of als zakhorloge, is een onderhoudsbeurt voor het uurwerk sterk aan te raden. Het uurwerk moet schoongemaakt worden en voorzien worden van nieuwe olie.
Het uurwerk is al omgezet naar een horlogekast. Het probleem is helaas dat ik die helemaal niet mooi vind. Het is namelijk erg slecht afgewerkt, vandaar dat ik het opnieuw wil doen. Een erg mooi zakhorloge vind ik die van u. Mijn patek lijkt er qua wijzerplaat erg veel op! Als ik door heb hoe ik fotos kan uploaden doe ik het gelijk!
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de kast eigenlijk wel goed is. Maar deze ga ik laten polijsten en wie weet vergulden. Ook ben ik op zoek naar een nieuw opzet stukje waar ik de band aan monteer. Enig idee waar ik zulke dingen kan vinden?
En het lukt mij nog steeds niet om fotos up te loaden wat een gedoe zeg!
De kast ga ik behouden. Deze ga ik slechts opnieuw laten afwerken. Dan zal het echt een prachtstuk worden. Ben van plan om het dualtone te maken met een bruine krokodillenband!
Kan niet wachten tot hij af is!!!