Gister een prachtige nautilus 3800 mogen ophalen, helemaal blij mee. Deze zou recent een volledige service beurt gehad hebben. Eenmaal thuis gekomen heb ik het horloge schoon gemaakt met een zachte borstel en minimale hoeveelheid water. De kroon zat uiteraard goed dicht, dit heb ik dubbel gecheckt. Van een recente service die ik eerder gedaan heb van een ander vintage horloge begreep ik van de horloge maker dat schoonmaken op deze manier prima moet kunnen en heb ik ook garantie gekregen op de waterdichtheid. Je moet er natuurlijk niet mee gaan douchen of zwemmen. Tot mijn grote schrik begon kort na het schoonmaken condensatie te vormen aan de binnenzijde en zaten er kleine druppels op de wijzers. Dit direct gemeld bij de verkoper. Die gaf vervolgens aan om de kroon te openen en het horloge op glas zijde naar beneden te leggen (zodat het vocht niet in het uurwerk zou komen). Dit heb ik gedaan maar het probleem blijft zich voor doen na 1 dag. De condensatie trekt wel weg als die op glaszijde ligt maar komt ook weer terug. Vervolgens gemeld dat het probleem er nog steeds is. Reactie is dan dat waterschade uitgesloten is van de garantie en er nog op terug gekomen wordt. De pakkingen zouden vervangen zijn tijdens de service, dit zou dan toch niet mogen gebeuren en wat hier verder mee te doen? Ik voeg een foto toe ter referentie.
Ik zou zorgen dat ik snel bij een horlogemaker was om het horloge open te laten maken zodat het vocht eruit kan. Dit is niet bevorderlijk voor plaat, wijzers en uurwerk.
Ga er maar van uit dat die service nooit is uitgevoerd.
Ik heb mn vintage Rolex net opgehaald na een servicebeurt bij tempus. Daar werd me verteld dat het verstandig is om het horloge zo veel mogelijk bij water uit de buurt te houden omdat er kleine haarscheurtjes in het plexiglas kunnen zitten bijvoorbeeld.
Dus nee, ik denk niet dat het perse moet kunnen om em zo nat te maken.
Een service beurt op een Patek, heb jij toch altijd een bewijs en dus een garantie of niet ??
Ik zou ook direct open doen en goed laten drogen voor dat te laat is