Patek Philippe in de verkoop?

Ik kwam per toeval net onderstaand artikel tegen. Ik weet niet of dit een goede ontwikkeling is voor die fraaie merk:
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Horlogehuis-Patek-Philippe-in-de-etalage-219199

1 like

02
Stel je eens voor :joy:

12 likes

iedereen een betaalbare PP :+1:
:joy:

1 like

Liever nietā€¦


Nautilus 2.0

8 likes

Ik zie al geruime tijd de PP designs bij Aramar terug.

Kan geen toeval zijn.

Binnenkort de Aramar Nautilus?

Edit: nvm hij is er al

image

14 likes

Journalistieke stukken met termen als ā€˜mogelijkā€™ en ā€˜zouā€™ neem ik nooit zo serieus.

3 likes

Nee dan dit.
quote

de heren horlogemakers Patek & Philippe, komen al bijna een eeuw niet meer op de aandeelhoudersvergadering.

Nee duh. :crazy_face:

9 likes

Staat dat er echt??? had ik overheen gelezen. Echt, hilarisch:joy::joy::joy:

3 likes

Ik zie Rolex dan wel als potientiele koper. Al verliest het hoe dan ook wat van zā€™n charme. Net als dat AP nog een familiebedrijf is, vind ik dat toch iets moois hebben.

Is dit legaal?

1 like

Ondanks de neperitus blijft de vormgeving fenomenaal.

1 like

Zal mij niks verbazen als er een chinees mee aan de haal gaat. Eterna is tegenwoordig ook een Chinees merk.

1 like

Geen idee, maar als je ziet hoeveel modellen er worden nagemaakt zou je denken dat het allemaal kan/mag.

Er zijn genoeg ā€œmerkenā€ die hun modellen onder een kopieermachine hebben ā€œontworpenā€, zolang deze bedrijfjes hier geld aan verdienen zonder een klap op de vingers zullen ze het ook blijven doen.

Je mag een Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet allemaal bijna 1 op 1 kopiƫren zolang je er maar duidelijk op zet dat het geen echte Rolex is. Dus als je er je eigen naam op zet en je verkoop hem ook onder je eigen naam dan kan je ver gaan met kopiƫren.

Ik weet niet hoe oud het ontwerp is, maar de rechten op vormgeving en dergelijke vervallen ook na een x aantal jaar.

"Het punt is nu dat vormgeving/design door veel verschillende intellectuele eigendomsrechten beschermd kan worden. Het intellectuele eigendomsrecht dat specifiek voor de bescherming van vormgeving in het leven is geroepen is het modelrecht. Een model wordt ā€“ net als een merk- verkregen door inschrijving. Alleen vormgeving die voldoende afwijkt van hetgeen al bestaat komt voor modelrechtelijke bescherming in aanmerking. Het ingeschreven modelrecht heeft een maximale duur van vijfentwintig jaar: het modelrecht vervalt na vijf jaar, maar kan vier keer met een periode van vijf jaar worden vernieuwd. "

1 like
1 like

Ah right, net zoals het submariner model dus, copyright is verjaard simpel gezegd?

20 jaar meen ik.

Ja en nee. Een oud model zal je mogen namaken met je eigen naam. Maar een nieuw model waar subtiele veranderingen aan zitten dan weer niet. Dus als ze de lugs aanpassen of iets anders kleins dan is het een nieuw model.

Maar er is ook een verschil tussen hoe het in de wet geschreven staat en hoe een rechter zal oordelen als het echt tot een rechtszaak zal komen. Een rechter kan bijvoorbeeld oordelen dat het aanpassen van de lugs een te klein verschil is om te spreken van een nieuw ontwerp.

En er zijn verschillen tussen trademark, copyright, patent, patent pending. Eropees patent recht (First to file), amerikaans patentrecht tot 2013 (First to invent). Rechten op vormgeving zijn weer anders dan rechten op mechanische zaken.

Het kan dus soms zo zijn dat iets een vorm heeft die direct voort vloeit uit een mechanisch ontwerp. Bijvoorbeeld de vorm van een legosteentje komt voor een deel voort uit de mechanische eisen voor de steentjes op elkaar te laten klemmen. Daar heeft lego lang het alleen recht op gehad (ze zijn het nu kwijt). Had het legosteentje alleen op vormgeving gebaseerd geweest dan had lego veel sneller het alleen recht kwijt geraakt.

1 like

Dan wil niemand meer een PPā€¦!

3 likes