Ik ben opgegroeid met Hennie…
En die dacht daar toch echt anders over…
haha die Moser is inderdaad wel een zware concurrent van de Patek. Al heb ik gemerkt dat de Moser iets meer casual is en daarom dat als ik zoals vandaag een 3 delig pak aan moet, de Patek perfect is. Iets minder formeel, daar wint de Moser het vaak. Wie weet dat er ooit een iets minder formele Patek bij komt… Geen sportmodel maar wellicht een Sculpture of minder formele uitvoering van de Calatrava.
Ik ben opgegroeid met mijn moeder en voor haar was ik altijd een winnaar, ook voordat ik een horloge om de pols had
Beter dan op leer
Die van mij had t niet. Alleen voelde ik me geen winnaar ermee. Wat mn moeder verder ook zei
Wat mag dat zijn?
Perlage. Maar dan lollig.
Super! Een Tropic Star zou ook leuk zijn!
Weet iemand toevallig of er nog verschil zit in afwerking tussen oudere versies met het Geneve zegel en de nieuwere versies met het PP zegel?
Volgens mij is het grootste verschil dat vanaf de PP zegels er in veel PP’s een silicon hairspring is gebruikt en daarvoor niet.
Volgens mij is dat zelfs verboden als je het Geneve zegel gebruikt. Althans dat had ik ergens gelezen.
Klopt. Dat is zoals ik het begrepen heb 1 van de belangrijke redenen waarom PP met een eigen zegel is gekomen.
PP zelf geeft aan dat ze een aantal standaarden van de geneva seal niet ver genoeg vonden gaan, en andere dingen (zoals hierboven genoemde siliconen onderdelen) waren ze te strikt in. Uiteindelijk zie ik het zelf hoofdzakelijk als een marketing ding en beide seals niet als een volledig objectieve kwaliteitsbepaling.
En wie niet tegen z`n verlies kan, die is maar zielig hóórrrr.
Hennie’s mindset bouwt kampioenen.
Hebben de geneva seal versies ook keramische kogellagers in de rotor? Of alleen de PP seal versies? Volgens mij is dat een materiaal dat wel gebruikt mag worden bij beide zegels.
Het is hier wat stil.
Dit vond ik dan weer een uitermate informatief artikel, en leuk bovendien. Patek Philippe als aanjager van research naar quartz technologie, master klokken, elektronische systemen en tijdprotocollen.
Met als enige serieuze concurrent Seiko. Wat ik niet echt geloof, trouwens, want we weten allemaal dat Omega, Bulova en Hamilton ook in die race zaten om tijdssystemen te maken en miniaturiseren.
Hoe dan ook, prachtig artikel, mooi stukje geschiedenis. Ik hoop dat Hodinkee hiervan leert en het woord “quartz crisis” ophoudt te gebruiken, al helemaal door hem Japan in de schoenen te schuiven.
Ik vind het wel grappig dat de Quartz klokken van Patek in de jaren zestig acht maal duurder waren dan de meeste Patek horloges, terwijl de quartz klokken tegenwoordig rond de 35K zouden kosten. Je kocht in de jaren zestig dus een Patek voor 4500 huidige Euros.
Wie “Zen and the Art of Motorcycle Maintenance” heeft gelezen zou hier zeggen dat er niet zoiets bestaat als een “objectieve” kwaliteitsbepaling, omdat ieders definitie van “kwaliteit” subjectief is.
Wie vervolgens “Metaphors we live by” van George Lakoff leest zou terloops kunnen roepen dat objectiviteit ook nog eens een mythe lijkt te zijn.
Ik denk dat wij uitstekend een drankje samen zouden kunnen drinken terwijl we de zin en onzin van objectiviteit bespreken.
De vraag is of Hodinkee wil leren. Ik vind de video’s die ze op de website zetten erg vermakelijk en bekijk ze regelmatig. Maar ten obzichte van Hodinkee artikelen, zijn de verschillende zelfbedachte seals een toonbeeld van objectieve en feitelijke waarheidsbevinding. Een artikel waarin ze de door jou gelinkte artikel goed zouden doornemen is voor jou, mij en 3 anderen hier interessant, maar haalt natuurlijk lang niet zoveel respons en klikjes als een oogetuigeverslag van de rij voor de Moonswatch in de verschillende steden over de wereld :S
Touché. Ik vergeet wel eens dat technologie- en geschiedenis-nerds niet per se de doelgroep zijn.
Wat betreft die drank, PB maar als je in de buurt van de polder bent.